
Re: emissie-storing - goedkope diesel
peeke 1972 schreef:
. Dus ik zou je aanraden elke keer je de kans krijgt om een lange rit te doen,een 30 km te zorgen dat de toeren boven de 3000 blijven. Dan word alles er mooi uitgeblazen.
Ik wil je verhaal niet onderuit halen, maar ik heb eens wat metingen gedaan bij de 16 eHDiF.
Opvallend is:

regeneratie vindt plaats bij >450 gr C

op een normale manier bereik je die temperatuur moeilijk, zelfs nog niet bij 150 km/h

Bij een hoger toerental (lagere versnelling) is de doorstroming aan gassen groter, zodat de temperatuur van het FAP vrijwel altijd lager is dan in een hogere versnelling bij dezelfde snelheid.

Bij een regeneratie meette ik bij 80 in 5 490 gr (1900 rpm) 4 slechts 430, in 3 kwam hij onder de 400 en moest extra moeite doen om weer hoger te komen.
Verder merk ik bij mijn eigen auto dat regeneratie op de snelweg meestal langer duurt dan op de binnenweg met lagere snelheden.
Dit kan verband houden met afkoeling door rijwind en door het debiet van gassen dat hoger is en daardoor meer moeite kost op te warmen.