Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Zelf koppakking vervangen
Auteur |
Bericht |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: zelf Koppaking vervangen
Nagezien of er verschil in lengte is tussen de nieuwe en de oude kopbouten. Verschil is waarneembaar maar is als volgt te verklaren. Gedeeldte zonder draad, aan het uiteind, is langer bij de originele dan bij de nieuwe. Maar de spoed geeft duidelijk aan dat deze uitrekverschijnselen vertoont als je ze tegen elkaar houdt in het licht (foto houden jullie tegoed, maar om voorheen reeds aangegeven reden valt dit nog even in het water). Vegetariër schiet eerste. De momentratel die ik heb gekocht, 40 - 200 Nm brengt me volledig in verlegenheid omdat ik niet meer precies weet hoe je deze gegevens moet omzetten naar die in de omschrijving. Aangegeven is om de eerste keer aan te terkken met 2 daNm. Aannemende dat die "da" staat voor deca dan kom ik dus een manometer met kleinere capaciteit te kort alvorens alles af te werken zoals het hoort. Op zich niet erg want al die andere klussen van het aanbrengen van de inspuiting etc. geven nog veel lagere waarden aan. Dus ik ga nu opnieuw vanmiddag even "boodschappen doen". Slechte voorbereiding dus van mijn kant. Aldus  en wordt weer vervolgd. 
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
24 apr 2013 13:12 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
2 daNm=2 deca Nm=2x10=20Nm en je kopbouten zijn dus blijvend vervormd. Die moet je dus sowieso vervangen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
24 apr 2013 13:48 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
De Fransen hanteren die daNm, omdat het getal daarmee gelijk wordt aan wat vroeger de getallen in mkg's waren.
Zoiets doen de weermannen bij ons ook, die vermelden de luchtdruk in hectoPascal, daarmee is het getal gelijk aan mbar zoals wij dat gewend waren.
Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 apr 2013 14:10 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Bouwjaar: 1982
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
c5jan schreef: Als je dat kunt voorkomen wil je dat ook wel voorkomen denk ik...
Ik zeg alleen 'Edwin48'... Oh ja B100 Maar toch heb ik de ervaring dat de meeste gloeiers er gelukkig gewoon goed uitgaan. Maar LA heb jij ook een gradenboog voor het aandraaien van de kopbouten? Of doe je dat op het oog?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 apr 2013 20:41 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
een graden"boog" maak je makkelijk zelf van een stukkie karton! 
|
24 apr 2013 20:49 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Naar boven
|
BJG schreef: Maar LA heb jij ook een gradenboog voor het aandraaien van de kopbouten? Of doe je dat op het oog? Boeg heeft in bijna al voor me geantwoord. Waarvoor dank, bij deze Om het iets genuanceerder uit te leggen. In feite heb ik op papier 220° uitgezet om na te kunnen bootsen hoe deze beweging er in werkelijkheid uit zou gaan zien. En nadien, inderdaad de rest doe ik met de hand en op het oog. Maar dat komt gewoon neer op hetzelfde resultaat als met het hulpstuk volgens de omschrijving. Die ik overigens meer dan tot op de letter toepas  : - eerst de gaten van de bouten gereinigd met oplosmiddel; - gespoeld met dieselolie; - drooggespoten met de compressor (lucht); - de platte kant direct onder de kop van de (nieuwe - met een glimlach naar GW-tje) kopbouten die op de zitting komt-, alsmede het gedeeldte van de schroefdraad die in het gat grijpt met nieuwe motorolie van een laagje voorzien alvorens; - netjes de eerste keer met 20 Nm en in de juiste volgorde aangedraaid; - met 60 Nm alles weer in juiste volgorde aangetrokken; - en als laatste de 220° daar overheen nog eens aantrekken. *) Zonder dat ik de ambitie heb me te willen meten met geschoolde vaklui, meen ik te beheersen wat er voor nodig is om deze manipulatie uit te voeren zoals dat behoort. De praktijk leert dan dat er echt wel veel kracht voor nodig is om ook tot die 220° te komen en dus straks weer over 173 trappelende paarden te mogen beschikken. De stap gemerkt met *) staat voor morgen vroeg op het program. Het werd me te donker om alles op gewetensvolle wijze netjes te kunnen uitvoeren. De wens neerschrijvend dat ik alle geïnteresseerden die dit draadje volgen weer naar behoren heb geïnformeerd zoals dat binnen mijn kunnen ligt (sorry overigens voor het nog steeds uitblijven van foto's), groet ik en tot de volgende editie 
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
24 apr 2013 22:54 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Bouwjaar: 1982
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 apr 2013 23:01 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Bouwjaar: 2005
Organummer: 10363
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Goed bezig! Je schrijfstijl is overigens wel tamelijk Frans, als ik het zeggen mag 
|
24 apr 2013 23:25 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Naar boven
|
Dat beschouw ik als een compliment. Maar (off topic) hoe bedoel je dat? Waaraan merk je dat op?
|
24 apr 2013 23:42 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Bouwjaar: 2005
Organummer: 10363
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Is ook een compliment  In het Nederlands komt dat neer op 'omschrijvender', noem het 'wolliger' -maar da's alweer zo negatief. Ik heb Franse collega's - en die hebben zo hun manier van spreken; ik ga geregeld naar FR op vakantie- en koop daar dan de lokale krant die ik af en toe spel met de Larousse in de hand; ik heb jarenlang de columns van Ephimenco in Trouw gelezen. Kortom, dan snuif je dat soort cultuurverschillen wel op 
|
24 apr 2013 23:47 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Naar boven
|
 Re: Zelf koppakking vervangen
Leuk om te vernemen. En inderdaad de eerste jaren dat wij onze dochter hier naar de lagere school branchten, had ik ook altijd een kramers Frans woordenboek bij me. Anders is een uitwisseling gewoon ondoenlijk en schept niets dan misverstenden.
|
24 apr 2013 23:54 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Naar boven
|
De bovenkant cilinderblok schoon gemaakt. Let op oliespatten tijdens het reinigen van de met carterolie volgelopen openingen v d boutgaten waar de kop mee wordt vastgezet. De hele auto komt onder te zitten Eén en ander met ontvetter in de week gezet en even later met luchtdruk leeg-/schoongespoten m.a.g. bij het derde gat -> een oliedouche. Woensdag 24/4/2013 8:00u Bij hervatten van alles zag ik tot mijn schrik dat de nieuwe pakking voor de kop was voorzien van dezelfde uitsparingen. Een telefoontje naar het vlakbedrijf Rambeaud bracht rust in de ziel en ze stelde me volledig gerust. De kop was maar " à peine courbé" (lees: heel licht gekromd) en aldus deze pakking. Oh ja! Mijn vriend Danny (hij die ook alpha's had gerepareerd) viel het ook op dat alle vriesproppen ook waren vervangen door Rambeaud. Iets wat mij helemaal was ontgaan. Naar zijn overtuiging zijn die seals ook vervangen. Was voor mij bijna niet mogelijk om te zien omdat je door de klepveren heen moet inschatten hoe dat zit. Misschien wordt het nog wat met mijn verlate scholing in de autotechniek Nu weer verder met de kop schoonmaken. Heb inmiddels een oplosmiddel voor het verwijderen van de resten van de vloeibare pakking. De schachten van de verstuivers met een pvc buisje (5/8") en een prop watten onderin, is de goede maat om de zitting van de ring die als afluiting dient, te gereinigen. En geen kans op beschadiging. Dan alles schoongespoten en gespoeld met diesel. Droogblazen met compressor. De oppervlakten in contact met de pakking ontvet met remmenreiniger en de pakkingresten met een chemisch goedje opgelost en verwijderd. Schachten v d verstuivers afgesloten (voorkomen van vuil) met een katoenen prop. Tussendoor: Als je last hebt van kloven moet je niet aan dit soort klussen beginnen vanwege de onwijs uitdrogende werking van de oplosmiddelen om e.e.a. schoon te krijgen. Kunstof handschoenen zijn of niet bestand of er is niet mee te werken. En het doet hartstikke zeer aan je vingers als je kloofjes hebt. Zuigers halverwege hun slag verzet. Laatse maal ontvetten van beide raakvlakken van de pakking. Of er verschil in lengte is tussen de nieuwe en de oude kopbouten. Verschil is waarneembaar maar valt uit te leggen door de kop. Gedeeldte zonder draad is langer bij de originele dan bij de nieuwe. Maar de spoed geeft duidelijk aan dat deze uitrekverschijnselen vertoont als je ze tegen elkaar houdt in het licht (foto houden jullie tegoed, zodra ik mijn snoertje wer heb). Eerste Bok geschoten. De momentratel die ik heb 40 - 200 Nm brengt me volledig in verlegenheid omdat ik niet meer weet hoe je deze gegevens moet omzetten naar die in de omschrijving. Aangegeven wass om de eerste keer aan te terkken met 2 daNm. Aannemende dat die "da" staat voor deca dan kom ik dus een manometer met kleinere capaciteit te kort alvorens alles af te werken zoals het hoort. Was inmiddels al uitgelegd door GW-tje. Op zich niet erg want al die andere klussen van het aanbrengen van de inspuiting etc. geven nog veel lagere waarden aan. Dus ik ga nu opnieuw vanmiddag even "boodschappen doen". Slechte voorbereiding dus van mijn kant. (symbole roodhoofd) Hervatting Resultaat van het boodschappen doen: Een clef dynamométrique (momentsleutel) merk KS TOOLS Ergotorque met de capaciteit van 1 t/m 25 Nm en een klein vierkant van 3/8"(?), schat ik als toereikend om de rest af te werken.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
25 apr 2013 23:05 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Naar boven
|
Eén maal klaar met de Kop, aangetrokken en wel, tweede bok geschoten (shit). Uitlaatspruitstuk vergeten Turbo's, die al los hingen in hun drie (van de origineel vier) bouten, helemaal losgenomen en naar achteren gekanteld. Motor (aan de distributiezijde naar voren getrokken met een spanband. Op een uitstekende bout M6 , vanuit de cabine doorstekend,(zie foto) een ring en een moer gedraaid (los) om daar aan een touw te kunnen vastmaken waarmee ik de turbo's naar de cabinezijde toe kon trekken en vastknopen. Met wat gepielepoot toch de pakking netjes op zijn plaats gekregen en zowaar was er genoeg ruimte om het hitteschild rond het uitlaatspruitstuk ook op zijn plek te krijgen. Let op! Nog niet vastzetten of noch de drie boutjes er weer in draaien. Anders kan je het schild niet bewegen als je de turbo's terugplaatst. En onderaan dat hittenschild steekt iets onhandig uit wat -als 't schild wel reeds vast zit - iets minder ruimte laat en/of in de weg zit om de turbo's netjes op het uitlaatspruitstuk te krijgen. De turbo's op het uitlaatspruitstuk en de klemmen vastdraaien. Was even niet bij de les. Mijn merktekens ietsje gemist. Gevolg hitteschild past niet om de turbo's ! De ontbrekenende bout met opsluitringen gemonteerd (had al vermeld dat de twee turbo's met maar 3 bouten vast zaten. Eén en ander vroeg omwat bewerking. Het gat waar die bus in moest was zo verroest dat 'ie er niet in wilde. Bovendien had 'ie een platte kop met een bijna stuit-eind. de spanning van de bus, er af gehaald met een klauwplaat en het uiteinde wat in de opening zou moeten iets afgerond. Dan dan de bus er proberen in te krijgen. En ja hoor. Past als gods woord in een ouderling  (:) Hitteschild op uitlaatspruitstuk geplaatst. 18:55u Begonnen met het plaatsen van de nwe waterpomp. Dat is nu ook gebeurd. morgen verder.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
25 apr 2013 23:07 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Bouwjaar: 2007
Organummer: 10957
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Je bent lekker bezig, L.A. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
26 apr 2013 08:34 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Na Na drie keer een kop aanpakken vergis je je niet meer in de volgorde hoor. Mooi werk hoor. 
|
26 apr 2013 09:59 |
|
 |
|