De bovenkant cilinderblok schoon gemaakt.
Let op oliespatten tijdens het reinigen van de met carterolie volgelopen openingen v d boutgaten waar de kop mee wordt vastgezet. De hele auto komt onder te zitten
Eén en ander met ontvetter in de week gezet en even later met luchtdruk leeg-/schoongespoten m.a.g. bij het derde gat -> een oliedouche.
Woensdag 24/4/2013 8:00u
Bij hervatten van alles zag ik tot mijn schrik dat de nieuwe pakking voor de kop was voorzien van dezelfde uitsparingen. Een telefoontje naar het vlakbedrijf Rambeaud bracht rust in de ziel en ze stelde me volledig gerust. De kop was maar "
à peine courbé" (lees: heel licht gekromd) en aldus deze pakking.
Oh ja! Mijn vriend Danny (hij die ook alpha's had gerepareerd) viel het ook op dat alle vriesproppen ook waren vervangen door Rambeaud. Iets wat mij helemaal was ontgaan. Naar zijn overtuiging zijn die seals ook vervangen. Was voor mij bijna niet mogelijk om te zien omdat je door de klepveren heen moet inschatten hoe dat zit. Misschien wordt het nog wat met mijn verlate scholing in de autotechniek
Nu weer verder met de kop schoonmaken. Heb inmiddels een oplosmiddel voor het verwijderen van de resten van de vloeibare pakking. De schachten van de verstuivers met een pvc buisje (5/8") en een prop watten onderin, is de goede maat om de zitting van de ring die als afluiting dient, te gereinigen. En geen kans op beschadiging.
Dan alles schoongespoten en gespoeld met diesel.
Droogblazen met compressor.
De oppervlakten in contact met de pakking ontvet met remmenreiniger en de pakkingresten met een chemisch goedje opgelost en verwijderd.
Schachten v d verstuivers afgesloten (voorkomen van vuil) met een katoenen prop.
Tussendoor:
Als je last hebt van kloven moet je niet aan dit soort klussen beginnen vanwege de onwijs uitdrogende werking van de oplosmiddelen om e.e.a. schoon te krijgen.
Kunstof handschoenen zijn of niet bestand of er is niet mee te werken. En het doet hartstikke zeer aan je vingers als je kloofjes hebt.
Zuigers halverwege hun slag verzet.
Laatse maal ontvetten van beide raakvlakken van de pakking.
Of er verschil in lengte is tussen de nieuwe en de oude kopbouten.
Verschil is waarneembaar maar valt uit te leggen door de kop.
Gedeeldte zonder draad is langer bij de originele dan bij de nieuwe.
Maar de spoed geeft duidelijk aan dat deze uitrekverschijnselen vertoont als je ze tegen elkaar houdt in het licht (foto houden jullie tegoed, zodra ik mijn snoertje wer heb).
Eerste Bok geschoten.
De momentratel die ik heb 40 - 200 Nm brengt me volledig in verlegenheid omdat ik niet meer weet hoe je deze gegevens moet omzetten naar die in de omschrijving.
Aangegeven wass om de eerste keer aan te terkken met 2 daNm. Aannemende dat die "da" staat voor deca dan kom ik dus een manometer met kleinere capaciteit te kort alvorens alles af te werken zoals het hoort. Was inmiddels al uitgelegd door GW-tje.
Op zich niet erg want al die andere klussen van het aanbrengen van de inspuiting etc. geven nog veel lagere waarden aan. Dus ik ga nu opnieuw vanmiddag even "boodschappen doen".
Slechte voorbereiding dus van mijn kant. (symbole roodhoofd)
Hervatting
Resultaat van het boodschappen doen: Een clef dynamométrique (momentsleutel) merk KS TOOLS Ergotorque met de capaciteit van 1 t/m 25 Nm en een klein vierkant van 3/8"(?), schat ik als toereikend om de rest af te werken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404