Auteur |
Bericht |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: adal
willy4 schreef: klopt,als je een smeernippel wil plaatsen moet je het zeer juist plaatsen vroeger bij een CX kon de de smeernippel tussen de 2 lagers plaatsen als men het Bij de C5 doet pomp je heel de arm vol vet
|
02 feb 2013 21:12 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: adal
Ik begrijp nog steeds niet waarom het nu niet zou kunnen, je moet alleen extra maatregelen nemen om het vet bij de lagers te krijgen. Dat zou je met dat leidinkje kunnen doen. Maar goed, ik maak er verder geen woorden meer aan vuil. Herhalen van wat is gezegd heeft geen zin. Het plaatsen van een vetnippel heeft, zoals gezegd, ook niet veel zin. Fijne avond, Willy4! 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
02 feb 2013 21:23 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: adal
bij de vroegere modelen is dat een afgesloten ruimte waar de lagers zitten bij de C5 is dat een open ruimte,als men daar vet in doet gaat dat de ruimte in,en komt niet bij de lagers
|
02 feb 2013 21:34 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: adal
Dat zeg ik: leidinkje, slangetje........ ( zucht, belgen )
Met een plaatje: vetnippeltje - leidinkje - lagertje......
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
02 feb 2013 22:09 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: adal
gw-tje snap je het nu nog niet, dat gaat niet en er is geen plaats voor
|
02 feb 2013 23:05 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: adal
Misschien als je de open ruimte een bouwschuim inspuit en als dat droog is de asruimte weer opruimen met boor of pijpeind vrij maken dan is het een kleinere ruimte (ik fantasseer maar even heb het nog nooit gezien) dan hoeft er niet veel vet in en dan bereik je het ook, dacht ik, zomaar een hersenspinsel?????  Willy kan het weten, heeft het eerder al bekeken. 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
02 feb 2013 23:14 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8100 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: adal
Ja, of elke avond demonteren en in de olie leggen.  Hoewel we een gezond meningsverschil niet schuwen, wil ik jullie beide wel even op het hart drukken om wat respect voor elkaar te tonen. De opmerking (zucht, belgen) is dan ook niet fatsoenlijk te noemen. We gooien er zand over, maar dan moet het nu wel afgelopen zijn Ontopic verder!
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
02 feb 2013 23:24 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: adal
Goed, laatste reactie, Willy4....er is wel plaats voor maar wellicht niet op de plek die JIJ in gedachten hebt. Ik wordt er dagelijks voor betaald om zaken te bedenken waarvan de meesten op voorhand denken dat ze onmogelijk zijn. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
02 feb 2013 23:43 |
|
 |
Bibendum
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05 Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: adal
Ik begrijp al die heisa niet.Met dat leidingske zie ik het eerlijk gezegd ook niet zitten.Als je het dan toch 'perfect' wil hebben neem dan een van die rollagers mee naar een verdeler van SKF en vraag dan dezelfde maat maar in gepantserde uitvoering,dan ben je van al dat gerotzooi af.
|
02 feb 2013 23:55 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: adal
daar heb ik vroeger al naar SKF naar gehoord,het zijn lagers waar citroen een patent op heeft (vroeger toch) zo waren dat de lagers van de waterpomp bij een CX ook de lagers worden bij SKF ook gemaakt maar je zul ze niet in de cataloog terug vinden
|
03 feb 2013 00:13 |
|
 |
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: adal
Of een keer in de leeftijd van de auto de ADAL's vervangen... Mijn c5 is al gedaan door de vorige eigenaar, maar bij de BX was het een vrij eenvoudige klus. Niet iets waarvoor ik een aanpassing voor zou doen. De activa componenten was een ander verhaal. Dat was wel ondermaats ontworpen op een paar punten. Die vereisten wel aanpassingen.
Sent from my XT910
|
03 feb 2013 15:47 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: adal
Smeren van lagers heeft enkel nut als het vet ook werkelijk in het lager zelf komt. In dit geval zou er dus een gaatje in de buitenste lagerschaal geboord moeten worden zodat het vet langs daar binnen kan dringen. Dan zou dat gaatje en recht voor een gat in de ophanging moeten zitten waar dan weer de smeernippel in zit. Of er moet al een sleufje rondom het lager in de ophanging zitten dat als vetkanaal dient. Ook hier dient dan de vetnippel in dat kanaal uit te komen Tweede optie is ervoor zorgen dat het lager aan beide kanten nagenoeg afgesloten is waarbij je aan een kant een vetnippel monteert en zo het vet langs de zijkanten door het lager heen perst. Allemaal erg omslachtige methodes voor iets dat eens in de 100.000 km voorkomt. Simpelste oplossing lijkt me (als je dan toch persé wil smeren) gewoon het lager inspuiten met speciale kruipolie die na een 30 tal seconden veranderd in vet. Dringt door in je hele lager en heeft achteraf de smeereigenschappen van vet. Sterk spul, al zeg ik het zelf...
_________________ Free beats!
|
03 feb 2013 21:52 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: adal
Citroen had eenvoudigweg bij de C5 kunnen kiezen voor grotere lagers bij de break, net als dat bij de Xantia is gedaan. De draaggetallen zijn voor de break te laag voor hun belasting. De lagers worden daarnaast met een shim uitgevuld en omdat er speling wordt afgesteld is het niet mogelijk om afgedichte lagers met vetvulling te gebruiken. Als dat kon was het probleem er ook niet. Wat wel had gekund bij de keuze voor een groter lager en een grotere as (=bout) is dat er een centrale boring in de bout had gekund met een vetnippel in de boutkop. Kan nu ook, maar dan moet er een kwalitatief dure bout worden toegepast.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 feb 2013 22:06 |
|
 |
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
 Re: adal
Ik denk dat dit voor mij al te laat is ze piepen / kraken al. Nu rest nog de vraag moet dit per direct verholpen worden of kan het ook een week of twee/drie wachten voordat ik dit laat repareren?
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
03 feb 2013 22:10 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: adal
Hoe kom je aan het gegeven dat de C5 te zwakke lagers heeft dan? Die belasting hangt af van de lengte van de draagarm, de positie van de veerarmbevestiging en de hoek waaronder deze werkt.
Je kunt er niet vanuit gaan dat het lager meer te lijden heeft puur aan het formaat.
|
04 feb 2013 00:36 |
|
 |
|