Auteur |
Bericht |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: Roetfilter vervangen?
Niemand wilde/kon me het effect van vervangen van een geen storingsmelding opleverende oude roetfilter voorspellen. Zelf had ik de indruk dat de motor er last van had en dus toch maar een afspraak tot vervangen gemaakt. Het resultaat is een veel hogere rekening dan verwacht op grond van voorspellingen die ik vorig jaar kreeg en kwam neer op 400 euro ex voor een refurbished filter en een uurtje inzetten en testen, zeg maar 500 ex. Dat bleek uiteindelijk 850 incl te zijn  . Het filter was 471 ex geworden en er brak nog een drukleiding af. Het resultaat is behoorlijk schokkend. Het trillen is gebleven maar je gaat nu zo snel door die 2500 tpm heen dat het niet storend meer is. De motor pakt beter op maar het opvallendst is de graagte waarmee deze in toeren wil klimmen. Op de snelweg zag ik verbruiken op de meter voorbij komen die ik nog nooit gezien heb. Tussen de 1 op 17 en 1 op 18 bij 120 echte kilometer per uur en dat over 50 km zonder noemenswaardige wind gisteravond. 248 dKm is dus echt te veel geweest voor mijn FAP ook zonder meldingen. Vreemd genoeg had mijn echtgenote vandaag twee maal een emissiestoring, die elk na een herstart verdween. Een testritje van mij leverde niets op en kon de melding ook niet meer terugvinden in het logboek. De laatste keer dat ik deze storing kreeg was na een Argos tankbeurt, maar nu zat er Shell Fuelsave in. Overmorgen op vakantie en dacht nu echt alles klaar te hebben, na de recente olie/filters wissel, de stabistangetjes en nu dus het FAP. Hopenlijk doet de rit naar Portugal waarvan de eerste etappe naar Bordeaux dit soort fratsen verdwijnen.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
05 jul 2012 02:12 |
|
 |
Robster76
V.I.P.
Geregistreerd: 12 dec 2009 22:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Hoensbroek
Auto: Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1999
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Obsidian Black
Naar boven
|
 Re: Roetfilter vervangen?
Toevallig dat dit langskomt nu. Ik krijg sinds deze week ook een melding op mijn scherm, met een wel heel aardig scrabble woord: Laag Niveau Anti-Dieselvervuilingsadditief. Is dit iets wat nog opgelost kan worden zonder vervanging? Ik kreeg van mijn dealer hier in Heerlen wel al de melding dat het best prijzig kan worden om dit op te lossen. 
_________________ 1999 Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection Combi
Ex-1997 1.9D ZX Break 244K Ex-2002 2.0HDI C5 Break Ligne Prestige 283K Ex-2001 2.2HDI C5 Break Exclusive Ex-2006 1.5dCI Renault Grand Scenic Expression Comfort
|
05 jul 2012 07:38 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Roetfilter vervangen?
Zo snel mogelijk de Eolyse bijvullen, en de tellers resetten, niet te lang mee wachten , .... Sommige blijven vervolgens dan hardnekkig die melding houden, deed mijn 2.2 ook, helpt dan om het systeem uit te zetten , en na tweetal weken weer aan, meestal is het dan in orde  Ligt klein beetje aan de staat van het Fapfilter ... Als het hierbij blijft is het niet echt heel prijzig , hierna nooit meer een risico genomen en altijd Eolyse bij laten vullen voordat deze melding voorbij kwam , hield zelf 60 a 70 K aan, dan weet je tenminste geen last te hebben van hardnekkige meldingen 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
05 jul 2012 08:44 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Roetfilter vervangen?
Als je bij 240dkm de melding additief bijvullen krijgt, dan is er waarschijnlijk bij 120dkm, volgens de norm Eolys bijgevuld. De vraag is dan of toen ook het FaP is vervangen en of dat nu moet?
Eolys was altijd zo'n 25eur/L ex.ex (5L reservoir) een FaP, is zoals hierboven vermeld >800 ex.ex. Een refubished exempaar is de helft. Goedkoper kan ook (gebruikt,niet opgewerkt).
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 jul 2012 08:01 |
|
 |
Robster76
V.I.P.
Geregistreerd: 12 dec 2009 22:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Hoensbroek
Auto: Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1999
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Obsidian Black
Naar boven
|
 Re: Roetfilter vervangen?
Zal ik bij mij moeten nakijken/-vragen. De teller staat nu in elk geval over de 288dKM.
_________________ 1999 Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection Combi
Ex-1997 1.9D ZX Break 244K Ex-2002 2.0HDI C5 Break Ligne Prestige 283K Ex-2001 2.2HDI C5 Break Exclusive Ex-2006 1.5dCI Renault Grand Scenic Expression Comfort
|
06 jul 2012 08:06 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Roetfilter vervangen?
Garage adviseert me nu na 180.000km het filter te vervangen, terwijl er niet wordt gerept over Eolyse... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
25 jan 2013 11:28 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Roetfilter vervangen?
Vanwaar het advies ???? Ik zou eerder de hoeveelheid eolyse laten checken ( hebben ze dat gedaan ?? )
Dat filter bij een stevige rijstijl kan m.i. nog wel even mee ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
25 jan 2013 11:29 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Roetfilter vervangen?
Dat was mijn idee ook. Merci!
Garage geeft aan dat het nodig is bij 180.000. Wie wil er eens in zijn onderhoudsboekje kijken?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
25 jan 2013 11:33 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Roetfilter vervangen?
Volgens mij klopt het officieel gezien wel , maar ik zou de lexia erbij pakken en naar de staat van het FAP laten kijken, lijkt mij een beter uitgangspunt  Je hebt verder toch ook geen meldingen of problemen ???
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
25 jan 2013 11:39 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Roetfilter vervangen?
Inderdaad, probleemloze auto...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
25 jan 2013 11:50 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Roetfilter vervangen?
Garage net gebeld en het filter nog even achterwege gelaten. Hun enige verweer: het mot van Citroën...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
25 jan 2013 11:59 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Roetfilter vervangen?
Tja, dat zou voor mij iig geen argument zijn  ... Wat mij betreft maak je een juiste beslissing, met een beetje geluk doe je er nog een paar jaar mee  Geld uitgeven kan altijd nog , en dan voor die optie van ET gaan ( refurbished )
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
25 jan 2013 12:07 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Roetfilter vervangen?
Van dat geld voor dat filter ga ik liever in mei een weekje weg... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
25 jan 2013 13:31 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Roetfilter vervangen?
Bij de laatste grote beurt was de Eolyse pas halverwege en volgens JO kon ik nog twee keer zoveel km uit het roetfilter halen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
25 jan 2013 13:33 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Roetfilter vervangen?
Precies, het boekje in deze volgen is gewoon niet verstandig (tenzij je graag centen uitgeeft  )
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
25 jan 2013 13:34 |
|
 |
|