V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Niemand wilde/kon me het effect van vervangen van een geen storingsmelding opleverende oude roetfilter voorspellen. Zelf had ik de indruk dat de motor er last van had en dus toch maar een afspraak tot vervangen gemaakt. Het resultaat is een veel hogere rekening dan verwacht op grond van voorspellingen die ik vorig jaar kreeg en kwam neer op 400 euro ex voor een refurbished filter en een uurtje inzetten en testen, zeg maar 500 ex. Dat bleek uiteindelijk 850 incl te zijn :cry:. Het filter was 471 ex geworden en er brak nog een drukleiding af.

Het resultaat is behoorlijk schokkend. Het trillen is gebleven maar je gaat nu zo snel door die 2500 tpm heen dat het niet storend meer is. De motor pakt beter op maar het opvallendst is de graagte waarmee deze in toeren wil klimmen.
Op de snelweg zag ik verbruiken op de meter voorbij komen die ik nog nooit gezien heb. Tussen de 1 op 17 en 1 op 18 bij 120 echte kilometer per uur en dat over 50 km zonder noemenswaardige wind gisteravond. 248 dKm is dus echt te veel geweest voor mijn FAP ook zonder meldingen.
Vreemd genoeg had mijn echtgenote vandaag twee maal een emissiestoring, die elk na een herstart verdween. Een testritje van mij leverde niets op en kon de melding ook niet meer terugvinden in het logboek. De laatste keer dat ik deze storing kreeg was na een Argos tankbeurt, maar nu zat er Shell Fuelsave in.
Overmorgen op vakantie en dacht nu echt alles klaar te hebben, na de recente olie/filters wissel, de stabistangetjes en nu dus het FAP. Hopenlijk doet de rit naar Portugal waarvan de eerste etappe naar Bordeaux dit soort fratsen verdwijnen.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 12 dec 2009 21:35
Auto: Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1999
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Obsidian Black
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:
Toevallig dat dit langskomt nu. Ik krijg sinds deze week ook een melding op mijn scherm, met een wel heel aardig scrabble woord: Laag Niveau Anti-Dieselvervuilingsadditief. Is dit iets wat nog opgelost kan worden zonder vervanging? Ik kreeg van mijn dealer hier in Heerlen wel al de melding dat het best prijzig kan worden om dit op te lossen. :smt017
1999 Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection Combi

Ex-1997 1.9D ZX Break 244K
Ex-2002 2.0HDI C5 Break Ligne Prestige 283K
Ex-2001 2.2HDI C5 Break Exclusive
Ex-2006 1.5dCI Renault Grand Scenic Expression Comfort
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Roetfilter vervangen?

Bericht door Menno »

Zo snel mogelijk de Eolyse bijvullen, en de tellers resetten, niet te lang mee wachten , ....
Sommige blijven vervolgens dan hardnekkig die melding houden, deed mijn 2.2 ook, helpt dan om het systeem uit te zetten , en na tweetal weken weer aan, meestal is het dan in orde ;)

Ligt klein beetje aan de staat van het Fapfilter ...

Als het hierbij blijft is het niet echt heel prijzig , hierna nooit meer een risico genomen en altijd Eolyse bij laten vullen voordat deze melding voorbij kwam , hield zelf 60 a 70 K aan, dan weet je tenminste geen last te hebben van hardnekkige meldingen :lol:

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Als je bij 240dkm de melding additief bijvullen krijgt, dan is er waarschijnlijk bij 120dkm, volgens de norm Eolys bijgevuld. De vraag is dan of toen ook het FaP is vervangen en of dat nu moet?

Eolys was altijd zo'n 25eur/L ex.ex (5L reservoir) een FaP, is zoals hierboven vermeld >800 ex.ex. Een refubished exempaar is de helft. Goedkoper kan ook (gebruikt,niet opgewerkt).
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 12 dec 2009 21:35
Auto: Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1999
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Obsidian Black
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:
Zal ik bij mij moeten nakijken/-vragen. De teller staat nu in elk geval over de 288dKM.
1999 Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection Combi

Ex-1997 1.9D ZX Break 244K
Ex-2002 2.0HDI C5 Break Ligne Prestige 283K
Ex-2001 2.2HDI C5 Break Exclusive
Ex-2006 1.5dCI Renault Grand Scenic Expression Comfort
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Roetfilter vervangen?

Bericht door Harm »

Garage adviseert me nu na 180.000km het filter te vervangen, terwijl er niet wordt gerept over Eolyse... :smt017 :smt017
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Roetfilter vervangen?

Bericht door Menno »

Vanwaar het advies ????
Ik zou eerder de hoeveelheid eolyse laten checken ( hebben ze dat gedaan ?? )

Dat filter bij een stevige rijstijl kan m.i. nog wel even mee ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Roetfilter vervangen?

Bericht door Harm »

Dat was mijn idee ook. Merci!

Garage geeft aan dat het nodig is bij 180.000. Wie wil er eens in zijn onderhoudsboekje kijken?
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Roetfilter vervangen?

Bericht door Menno »

Volgens mij klopt het officieel gezien wel , maar ik zou de lexia erbij pakken en naar de staat van het FAP laten kijken, lijkt mij een beter uitgangspunt :idea:

Je hebt verder toch ook geen meldingen of problemen ???

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Roetfilter vervangen?

Bericht door Harm »

Inderdaad, probleemloze auto...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Roetfilter vervangen?

Bericht door Harm »

Garage net gebeld en het filter nog even achterwege gelaten. Hun enige verweer: het mot van Citroën...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Roetfilter vervangen?

Bericht door Menno »

Tja, dat zou voor mij iig geen argument zijn :oops: ...
Wat mij betreft maak je een juiste beslissing, met een beetje geluk doe je er nog een paar jaar mee ;)
Geld uitgeven kan altijd nog , en dan voor die optie van ET gaan ( refurbished )

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Roetfilter vervangen?

Bericht door Harm »

Van dat geld voor dat filter ga ik liever in mei een weekje weg... :smt190
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Bij de laatste grote beurt was de Eolyse pas halverwege en volgens JO kon ik nog twee keer zoveel km uit het roetfilter halen.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Roetfilter vervangen?

Bericht door Menno »

Precies, het boekje in deze volgen is gewoon niet verstandig (tenzij je graag centen uitgeeft :mrgreen: )

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Plaats reactie