Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 17 sep 2012 15:02
Auto: berline 2.0-16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: grijs
Beste Forum leden bij mijn C5 2.0/ 16v loopt sinds gisteren de temperatuur hoog op en dan gaat de koelvin,
lang draaien ik even gewacht dat hij wat afgekoeld was en toen de dop van het koelfloeistof vat los gedraait,
ik wou kijken of er nog wel genoeg vloeistof in zat maar toen ik de dop los draaide borrelde er bruine vloeistof uit,
ik heb de dop maar gauw weer dicht gedraait en heb de auto een uurtje laten staan de temp.meter bleef nu,
weer half staan, maar het lijkt mij toch niet goed als er blauwekoelvloeistof in zit er bruin(roest)kleurig uit,
loopt weet er iemand wat er aan de hand kan zijn?
lang draaien ik even gewacht dat hij wat afgekoeld was en toen de dop van het koelfloeistof vat los gedraait,
ik wou kijken of er nog wel genoeg vloeistof in zat maar toen ik de dop los draaide borrelde er bruine vloeistof uit,
ik heb de dop maar gauw weer dicht gedraait en heb de auto een uurtje laten staan de temp.meter bleef nu,
weer half staan, maar het lijkt mij toch niet goed als er blauwekoelvloeistof in zit er bruin(roest)kleurig uit,
loopt weet er iemand wat er aan de hand kan zijn?
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Wanneer is de vloeistof voor het laatst vervangen?
En waarom moet koelvloeistof blauw zijn?
Je hebt het ook in rose.
En waarom moet koelvloeistof blauw zijn?
Je hebt het ook in rose.

...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"

C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 17 sep 2012 15:02
Auto: berline 2.0-16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: grijs
Oke je hebt meerdere kleuren maar geen roestbruin wanneer de vloeistof vervangen is weet ik niet in,
november 2012 heeft de C5 nog een 20000km beurt gehad.
november 2012 heeft de C5 nog een 20000km beurt gehad.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Die bruine kleur kan ook duiden op het gebruik van een lekstop-middel in het verleden. Hoeft geen drama te zijn.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 17 sep 2012 15:02
Auto: berline 2.0-16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: grijs
maar het is toch raar dat de temperatuur op loopt wat voorheen niet was ,en dat als ik de dop los draai er,
een behoorlijke druk op staat en de bruine vloeistof er uit komt.
een behoorlijke druk op staat en de bruine vloeistof er uit komt.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Als je goed leest op de dop wordt je gewaarschuwd voor verbrandingsgevaar. Bij een nog warme/hete motor moet je nooit die dop zomaar direct losdraaien. Ga allereerst eens je koelvloeistofniveau peilen bij een afgekoelde motor. Als dat in orde is moet je verder zoeken en kan het zo zijn dat je een slecht functionerende thermostaat hebt.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 11:24
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Locatie: Merselo
Ik zou sowieso de vieze bruine vloeistof vervangen want of het is hele oude koelvloeistof of er is ooit water ingegooid.
Draait de fan echt op de hoogste stand? Wordt de dikke slang die van het motorblok terug naar de radiator gaat ook warm?
Draait de fan echt op de hoogste stand? Wordt de dikke slang die van het motorblok terug naar de radiator gaat ook warm?
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Bij 20000km wordt er niets met de koelvloeistof gedaan.
Bij twijfel preventief vervangen, evt spoelen.
Heb het bij de vorige Peugeot (1.4i) ook gehad, koel systeem afgeperst geen lekkages kunnen vinden.
Systeem gespoeld met water (alles door geblazen met lucht
)daarna afgevuld met nieuwe koelvloeistof. Geen drap meer gezien.
Greetz Iceman
Bij twijfel preventief vervangen, evt spoelen.
Heb het bij de vorige Peugeot (1.4i) ook gehad, koel systeem afgeperst geen lekkages kunnen vinden.
Systeem gespoeld met water (alles door geblazen met lucht

Greetz Iceman

Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007

C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 17 sep 2012 15:02
Auto: berline 2.0-16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: grijs
Beste clubleden bedankt voor jullie reacties tot nu toe ik begrijp dat ik me niet zo druk hoef temaken,
ik ga van de week
wel naar de garage en dan moeten ze het koelling maar door spoelen ik weet alleen niet,
of dit ook onder de BOVAG Garantie valt, maar ik moet er toch zijn omdat ik nog meerdere klachten heb,
die volgens mij wel onder de garantie zullen vallen oa.voorremmen die maken een grommend geluid en
een achterrem piept, een in inklapbare buitenspiegel met kuren en een rammel voor in bij een slecht wegdek.
ik ga van de week
wel naar de garage en dan moeten ze het koelling maar door spoelen ik weet alleen niet,
of dit ook onder de BOVAG Garantie valt, maar ik moet er toch zijn omdat ik nog meerdere klachten heb,
die volgens mij wel onder de garantie zullen vallen oa.voorremmen die maken een grommend geluid en
een achterrem piept, een in inklapbare buitenspiegel met kuren en een rammel voor in bij een slecht wegdek.

C5club Bikkel


Berichten: 264
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:08
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Locatie: Sittard
Een te warm wordende motorblok hoort natuurlijk onder de garantie, het fijt dat de koelvloeistof bruin is natuurlijk niet. succes.
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 11:24
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Locatie: Merselo
Let wel op dat de watertemperatuur niet te hoog oploopt, anders heb je zometeen vervolgschade van het te heet lopen.
Zo lang de temperatuur van de koelvloeistof niet in het rood komt, en je krijgt geen melding, kun je nog wel even doorrijden.
Zo lang de temperatuur van de koelvloeistof niet in het rood komt, en je krijgt geen melding, kun je nog wel even doorrijden.

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
2 ton of 5 jaar wordt aangegeven door Citroen zelf. bij beide termijnen zouden ze minstens je op de hoogte moeten stellen bij een beurt wat te doen. Komt na die 2 ton de waterpomp te overlijden die bij de distributiewissel vervangen is wat dan? Als je ze er op wijst dan geven ze waarschijnlijk ook niet thuis en kunnen dit zo aanhalen dat het daar aan had kunnen liggen. 
Maar als de kleur bruin is geeft dat wel aan dat er vervuiling in zit en zou ik het iig vervangen.
Het borrelen kan ook andere oorzaken hebben dan de kwaliteit van de vloeistof

Maar als de kleur bruin is geeft dat wel aan dat er vervuiling in zit en zou ik het iig vervangen.
Het borrelen kan ook andere oorzaken hebben dan de kwaliteit van de vloeistof

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
ps. bij het vervangen van de waterpomp is als het goed is de koelvloeistof of een deel ervan al vervangen.

C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 17 sep 2012 15:02
Auto: berline 2.0-16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: grijs
En dat vindt ik dan ook raar want 2000km geleden is er een nieuwe D.B.riem waterpomp op gekomen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik kan me vergissen, maar dat voorschrift is er volgens mij niet voor de ph2.chathanky schreef:2 ton of 5 jaar wordt aangegeven door Citroen zelf. bij beide termijnen zouden ze minstens je op de hoogte moeten stellen bij een beurt wat te doen.
Het koelsysteem verversen verhaal is een poosje uit het zicht geweest.
Was eerst 2 jr toen 5 jr toen een hele poos niet, en nu vanaf een bepaald orga nr moet je de zuurgraad meten vanaf 120 000 km.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website