Hulp gevraagd bij verwisselen Rd3 radio -> Sony radio
Auteur |
Bericht |
Joey_k
C5club Rookie
Auto: C5 Break Exclusive 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 180.000
Kleur: Metallica grijs
Naar boven
|
 Hulp gevraagd bij verwisselen Rd3 radio -> Sony radio
Vanuit het "voorstel" forum toch maar even een nieuw topic aanmaken hier in PH 1&2. Even een klein beetje voorgeschiedenis: Na de aanschaf van onze Ph1 uit 2002 had ik al snel het besluit genomen om de standaard radio te vervangen voor een aftermarket Sony radio. Dit temeer omdat ik het geluid van de Rd3 niet echt geweldig vind, en nog belangrijker: Mijn Sony heeft een I-device tray waar mijn trouwe 160Gb Ipod in huist. (En waar ik later achterkwam: de originele speakers in de deuren zijn alle vervangen voor 150 W sony Xplod speakers, en daar maakt de rd3 geen gebruik van  ) Dat display/stuurbediening het niet meer gaat doen na installatie van een andere radio maakt niet uit. Onlangs heb ik dus een poging genomen om de originele radio uit te bouwen... Helaas, na de geweldige tips op dit forum te hebben gevonden over hoe de oude radio uit te bouwen, kwam ik het voor mij volgende probleem tegen:  Aangezien iso-stekkers 2&3 uit het dashboard komen, neem ik aan dat dit de originele iso-stekkers zijn? Waarom zitten deze dan niet rechtstreeks op de radio aangesloten, waar nu 4&5 zitten? En waarom zijn de meeste draden vanaf 4&5 afgetakt en waar lopen ze heen het dashboard in? Of....Heeft er al eerder een aftermarket radio in deze auto gezeten, wat meteen verklaard waarom alle originele af-fabrieks speakers zijn vervangen door Sony 150W explods... De rd3 radio maakt duidelijk geen gebruik van deze speakers, en dat is o.a. 1 van de redenen waarom ik de radio wil vervangen door mijn Sony.
|
04 nov 2012 21:41 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Hulp gevraagd bij verwisselen Rd3 radio -> Sony radio
Joey_k schreef: Aangezien iso-stekkers 2&3 uit het dashboard komen, neem ik aan dat dit de originele iso-stekkers zijn? Waarom zitten deze dan niet rechtstreeks op de radio aangesloten, waar nu 4&5 zitten? En waarom zijn de meeste draden vanaf 4&5 afgetakt en waar lopen ze heen het dashboard in? Of....Heeft er al eerder een aftermarket radio in deze auto gezeten, wat meteen verklaard waarom alle originele af-fabrieks speakers zijn vervangen door Sony 150W explods...
Zit er niet een extra versterker ergens ingebouwd ? Dat zou de aftakking/omleiding kunnen verklaren... Citaat: De rd3 radio maakt duidelijk geen gebruik van deze speakers, en dat is o.a. 1 van de redenen waarom ik de radio wil vervangen door mijn Sony. Hoe bedoel je dat de rd3 geen gebruik maakt van die speakers ? Waar komt het geluid dan uit ?
_________________ Johan
|
04 nov 2012 23:50 |
|
 |
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
zo te zien is er al geknutseld, ik zou even achter de historie aangaan voor je ergens sluiting maakt, is de c5 gevoelig voor. En bij twijvel zou ik even bij Johan Oldenhage langs gaan goed advies en zeer deskundig
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
05 nov 2012 13:57 |
|
 |
Joey_k
C5club Rookie
Naar boven
|
Citaat: Zit er niet een extra versterker ergens ingebouwd ? Dat zou de aftakking/omleiding kunnen verklaren...
Uhm... Nee, ik heb overal gekeken (dashboardkastje, onder de stoelen, in de kofferbak (en bij het reservewiel))... Citaat: Hoe bedoel je dat de rd3 geen gebruik maakt van die speakers ? Waar komt het geluid dan uit ?
Ik bedoel hiermee dat de radio met z'n geringe vermogen nooit de kwaliteit/volume kan leveren aan de speakers die ze verdienen Zucht.... En even bij Johan langsgaan? hmmm, wou dat ik iets dichterbij woonde....Meppel ---> Nieuw Vennep?
|
05 nov 2012 23:19 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Naar boven
|
Citaat: Uhm... Nee, ik heb overal gekeken (dashboardkastje, onder de stoelen, in de kofferbak (en bij het reservewiel))...
Achter het dashboardkastje ? Bedenk ineens, zit er een (BT) carkit in de wagen ? Het oogt mij iig. als een omleiding/aftakking naar iets dergelijks.... Citaat: Ik bedoel hiermee dat de radio met z'n geringe vermogen nooit de kwaliteit/volume kan leveren aan de speakers die ze verdienen Dat effect ken ik, erger nog bij de Ph2 eigenlijk, en daar kan niet eens een andere radio in.... Citaat: Zucht.... En even bij Johan langsgaan? hmmm, wou dat ik iets dichterbij woonde....Meppel ---> Nieuw Vennep? Is wel het veiligste, of een andere garage die je echt vertrouwd..
_________________ Johan
|
06 nov 2012 00:28 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Ik zou zeggen follow the cables. Er is al iets afgetakt op de iso stekkers (deze zitten normaliter inderdaad rechtstreeks aan de radio.)
Let op dat de c5 wel iso stekkers gebruikt , maar dat er afwijkend pingebruik is. De geschakelde plus locatie wordt gebruikt voor de VAN bus (en daar wil je niets aftakken).Toevallig is dat ook een draad die qua gedrag lijkt op een geschakelde 12V, maar dat is het toch echt niet. Al ben ik er met een nokia91 carkit ooit wel mee weggekomen hem tioch zo te gebruiken.
Ik kan bevestigen dat het plaatsen van betere speakers op de standaard radio een averechts effect heeft. Je jaagt de radio daarmee snel in een overstuurde situatie met bijbehorende vervorming. De standaard speakers hebben een veel hogere gevoeligheid. Wat dat betreft is een versterker een prima oplossing. Met de rdaio zelf is nl niets mis, alleen de eindtrappen zijn te licht (en die belast je dan niet)
06 nov 2012 10:11 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Naar boven
|
Een versterker inbouwen is iets waar ik ook nog tegenaan zit te hikken. An sich niet zo moeilijk, maar zie er tegenop om het dash weer te openen. Da's op zich ook weer niet moeilijk, maar er zit alle een parrot carkit in. Het wordt dus wel erg krap met kabels. Bovendien wil ik dan meteen de parrot op de line-in van de radio hebben....
_________________ Johan
|
06 nov 2012 12:31 |
|
 |
Joey_k
C5club Rookie
Naar boven
|
Bedankt voor de tips tot nu toe! Ik ga zeker de draden volgen om te zien waar ze uitkomen, en nog op het dashboardkastje kijken... Voor zover ik weet heeft de radio/auto geen bluetooth.
En puur voor de zekerheid: iso stekkers 2&3 zijn toch de originelen?
|
06 nov 2012 23:52 |
|
 |
Joey_k
C5club Rookie
Naar boven
|
Oké, vandaag even gekeken op/achter het dashboardkastje... Niets! In de bovenkant van het dashboardkastje zit wel een gat? Nou, dan toch nog maar een keer de radio uitbouwen om de bedrading te volgen..
|
11 nov 2012 20:52 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
ik zou je best willen helpen, maar vind het plaatje niet zo heel duidelijk. heb je nog een andere plaatje waar de bekabeling tussen de radio en de stekkers zitten? of een duidelijke beschrijving? zoals ik het nu zie komen de speaker draden uit je dashboard via de originele bekabeling naar de iso stekker van je radio en ik kan niet goed zien of ze ook via de radio aangesloten zitten en dan weer het dash in gaan. over de gevoeligheid heerst een klein misverstandje. het vermogen wat op de speakers staat betekend maar 1 ding, en dat is het vermogen wat de speaker aan kan. de 150 "sony" wattjes houd je in de praktijk maar bar weinig van over. het maakt geen verschil of je 20 echte watts (onvervormd puur continu vermogen) op een speaker zet van 20 of 200 watt. het rendement van de speaker betekend niks meer dan dat en waar je dan vooral naar moet kijken als je dat al zou willen vergelijken is of dezelfde meet standaard is gebruikt. je kunt met diverse standaarden meten namelijk en die zijn onderling niet te vergelijken als je de verhouding niet weet. overigens maakt het ook maar weinig verschil als je speakers van 3 db meer rendement neemt. 3 db is het kleinst hoorbare verschil. tot slot zou de klank van de speaker altijd de doorslag moeten geven, wat heb je immers aan speakers die lekker hard kunnen en waar je gek wordt van de klank?
|
13 nov 2012 18:14 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Naar boven
|
Aan speakers die geweldig klinken maar die je alleen kunt horen als je stilstaat heb je evenmin iets.
imho moet een audioset net als een auto meer vermogen hebben dan je nodig hebt om er van te kunnen genieten. maw 40 watt is prima, maar om die 40 watt tot zijn recht te laten komen moet de installatie 80 watt kunnen leveren.
_________________ Johan
|
14 nov 2012 00:47 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Naar boven
|
Staar je niet blind op wattjes, is dat xmech, xmax, xmax linear, thermisch, thermisch bij welke tijdsduur? Kortom er is geen standaard en dus neemt een merk een meting die hun gunstig uitkomt. Een merk wat iets serieuzer is zal dat anders weergeven. En een speakerset die je alleen hoort als de auto stilstaat bestaat niet.
|
14 nov 2012 06:27 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Naar boven
|
Lees mijn draadje maar eens, speakers die ik had gekocht kwam maar errug weinig geluid uit als ik ze op de radio van de C5 aansloot... Snap dat dus niet, want betere speakers in de Ph1 gaven meteen een hele verbetering, zowel qua volume als kwaliteit... Ik durf onderhand geen speakers meer te kopen voor de Ph2, het wil blijkbaar niet beter... 
_________________ Johan
|
14 nov 2012 23:55 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Naar boven
|
Tuurlijk kan het beter. Misschien is het niet goed aangesloten. En deuren dempen kan ook nog.
|
15 nov 2012 06:13 |
|
 |
Joey_k
C5club Rookie
Naar boven
|
Vanwege enorme drukte op het werk, en de feestdagen ertussendoor kwam het er maar niet van... Nu eindelijk weer eens even een momentje gehad om de radio uit te bouwen en te kijken waar de extra draden heengaan. Er zit dus een versterker achter! Deze ligt naast het dashboardkastje achter de middenconsole..   De XM-423SL is dus een eindversterker met 4 x 55W max. uitgangsvermogen. Toch jammer... had gehoopt dat er al een "Ipod-achtige" oplossing naar boven zou komen, maar helaas moet ik nu toch zelf de draadjes maar gaan trekken voor de aftermarket radio....
|
10 jan 2013 15:25 |
|
 |
|