Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte rook
Auteur |
Bericht |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
VIN = Vehicle Identification Number, zeg maar het chassisnummer (beginnend met VF7).
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
10 okt 2012 15:53 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
VIN staat voor Vehicle Identification Number, in de wandelgangen Chassisnummer genaamd. Als ik die van beide voertuigen heb kan ik de verschillen tussen de motoren opzoeken.
Dat de motoren uit de C5 en de C8 identiek zouden zijn is onjuist, ik heb dat hierboven al aangeduid. Er zitten andere injectoren in, en hij wordt aangestuurd door een andere computer.
Wat er nog meer verschilt heb ik (nog) niet uitgezocht, daarvoor heb ik de VIN's nodig.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 okt 2012 16:47 |
|
 |
Boby
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 okt 2012 19:51 Berichten: 48
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Exclusive
Opties: Cruise Control,elektr.open dak,Xenon lampen,draaibare kruislichten,parkeersensoren voor en achter, mistlichten voor, zetelver
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 98.000
Kleur: metaal grijs
Naar boven
|
 Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Bij nazicht en navraag blijkt de 4HX (C5) en de 4HW (C8) over dezelfde injectoren te beschikken met codenummer 0445110036. Ter bijkomende info: http://www.bosmansdieselservice.nl/voor ... injectoren Voor mij is het onbegrijpelijk waarom men een ander type motor heeft geplaatst. Hopelijk zijn we fout, maar ons inziens is dit enkel vragen om problemen. Zoals bv onze vraag of we nu wel of niet met het juiste additief rijden. We begrijpen ook dat eenieder wantrouwig zou zijn om aan een voertuig te werken waarvan men weet dat de code van de motor niet overeenstemt zoals voorgeschreven. Onze prangende vraag, wat er met ons voertuig gebeurde en of er al dan niet conflicten zijn door veranderingen van het type motor. Zijn er andere zaken al dan niet aangepast die een aanpassing vergen? We merken sowieso al een groot verschil tegenover onze vorige motor, wat soepelheid en verbruik betreft. Ik heb vandaag de dieselspecialist op de hoogte gebracht welke zich verder gaat informeren. Volgende week mocht ik mij aanbieden voor nieuw nazicht van de injectoren. En mocht eventueel blijken, opnieuw zal vervangen worden nieuwe.
_________________ Na 37 jaar roken gestopt op 8 januari 2013...
|
10 okt 2012 18:30 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Je bent wel heel zuinig met je gegevens over jouw auto, vul je gegevens eens in gebruikerspanneel dat praat gemakkelijker. 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
10 okt 2012 18:36 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Als je op dat nummer http://www.bosmansdieselservice.nl/cr-i ... 0445110036 klikt dan komt alleen de C5 tevoorschijn, alsmede de Peugeot 406 en 607. De C8 wordt daar niet genoemd. In de Citroëm DataBase staan voor de C8 verstuivers 1980-J8 en vervanger 1980-EF genoemd. Bij de C5 zijn dat andere nummers, deze twee worden daar niet genoemd  En ik herhaal het nog maar eens: de inspuit-computers van beide motoren hebben andere nummers. Daaruit maak ik op dat ze verschillend zijn. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 okt 2012 18:37 |
|
 |
Boby
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 okt 2012 19:51 Berichten: 48
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Exclusive
Opties: Cruise Control,elektr.open dak,Xenon lampen,draaibare kruislichten,parkeersensoren voor en achter, mistlichten voor, zetelver
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 98.000
Kleur: metaal grijs
Naar boven
|
 Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Dit is mij ook opgevallen. Ik breng dit morgen toch nog eens onder de aandacht bij de dieselspecialist die zich ook verder ging informeren over de verschillen en aanpassingen tussen de 4HX en 4HW.
Het lijkt een moeilijke niet alledaagse materie te zijn.
_________________ Na 37 jaar roken gestopt op 8 januari 2013...
Laatst bijgewerkt door Menno op 10 okt 2012 19:25, in totaal 1 keer bewerkt. |
Niet constant voorgaande bericht quoten a.u.b. |
|
10 okt 2012 19:14 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Ik heb nog wat zitten kijken naar de verschillen tussen de 2.2HDi Fap's van de C8 en die van de C5. Die blijken nog groter te zijn dan ik eerst aangaf.
Het begint al bij het onderblok, die hebben andere onderdeelnummers. Vervolgens blijken ook de koppen niet aan elkaar gelijk te zijn. Er blijken voorts ook verschillen te zitten in de gebruikte sensoren en in de "hoeveelheidmeter"
Desgewenst kan ik je die gegevens sturen als PDF, geef dan even je E-mail adres via een PM.
Wat ook van belang is te weten of de motor uit de C8 met FaP was of zonder, ook daarin zitten verschillen. De C5 2.2 HDi heeft een FaP.
Om die reden is het kennen van de VIN's van beide auto's/motoren van belang, dan kun je precies zien waar de verschillen zitten.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
11 okt 2012 13:52 |
|
 |
Boby
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 okt 2012 19:51 Berichten: 48
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Exclusive
Opties: Cruise Control,elektr.open dak,Xenon lampen,draaibare kruislichten,parkeersensoren voor en achter, mistlichten voor, zetelver
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 98.000
Kleur: metaal grijs
Naar boven
|
 Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Heb mij vandaag aangeboden bij de Dieselspecialist in Nederland zoals afgesproken.
Injectoren/verstuivers werden getest.
Een afprint werd mij gegeven met de volgende waarden en/of vermeldingen:
Correction amount for cylinder 1 : -1,3 mm³/S Correction amount for cylinder 4 : -1,4 mm³/S Correction amount for cylinder 3 : 1,3 mm³/S Correction amount for cylinder 2 : -1,4 mm³/S
Tijdens deze verplaatsing stelde ik vast dat het voertuig blijkbaar minder rookt. Alvast veel minder bij stationair draaien. Bij optrekken bij rood verkeerslicht, kruispunt of inhalen op autosnelweg, hevige kortstondige zwarte rookontwikkeling.
Men adviseerde mij verder om eventueel de EGR (hopelijk juist geschreven) verder te testen of uit te meten of daar iets mis mee is.
_________________ Na 37 jaar roken gestopt op 8 januari 2013...
|
15 okt 2012 18:35 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Je kunt het wel in de EGR gaan zoeken maar veel zin heeft dat niet als er zo veel aantoonbaar niet klopt.
NB het verschil tussen 3L additief en 5L additief slaat op een overgang rond orga 9400 (exacte datum is wel terug te vinden; zoek op Eolys ), ook de C8 volgt deze overgang, maar dan gaan we er dus vanuit dat motor en auto dezelfde leeftijd hebben.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
15 okt 2012 20:30 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Je hebt PB!
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
15 okt 2012 23:09 |
|
 |
Boby
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 okt 2012 19:51 Berichten: 48
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Exclusive
Opties: Cruise Control,elektr.open dak,Xenon lampen,draaibare kruislichten,parkeersensoren voor en achter, mistlichten voor, zetelver
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 98.000
Kleur: metaal grijs
Naar boven
|
 Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Hebben ons vandaag opnieuw aangeboden bij de garage dewelke de motor aanvankelijk plaatste. Alvorens wij toekwamen bij de garage kregen we opnieuw de melding op de boordcomputer : "Brandstoffilter dringend reinigen" Er werden heel wat testen uitgevoerd. Verschillende leidingen werden geschekt en met vacuummeter nagezien. Waaronder EGR, turbo en andere aansluitingen. Roetfilter was volledig maar dan ook volledig verzadigd. Vervolgens werden alle injectoren opnieuw getest zowel stationair als bij hoge toerentallen. Proefritten gemaakt met meting en gegevens door computer. Luchtmassameter vervangen ter hoogte luchtfilter. Einde rookontwikkeling en verbruik nu op autosnelweg tussen de 6 en 7,5 liter volgens de boordcomputer. We houden iedereen zeker op de hoogte hoe het verder evolueert. Wij houden ons eraan nogmaals iedereen te bedanken voor hun welwillende aandacht en medewerking die we mochten bekomen. 
_________________ Na 37 jaar roken gestopt op 8 januari 2013...
|
17 okt 2012 21:01 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Dat klinkt goed Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 okt 2012 21:05 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
je hebt mijn raad dan toch gevolgd,na diversen telefoon gespreken
|
17 okt 2012 21:10 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
Hoe is nu zoiets mogelijk? Misschien kan BJG of Willy4 iets verduidelijken?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
17 okt 2012 21:35 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Hoog verbruik, nieuwe injectoren/verstuivers, zwarte roo
@Boby Geweldig! er is dus even serieus naar gekeken! Fijn dat het is opgelost. GW-tje schreef: Hoe is nu zoiets mogelijk? Misschien kan BJG of Willy4 iets verduidelijken? Nou daar komt een poging: Als je alle bijzaken weglaat blijft er dit over:  Het motormanagemnent doet eigenlijk niets anders dan de juiste hoeveelheid brandstof in de aangezogen lucht (in de motor) injecteren. De aangezogen luchthoeveelheid wordt bepaald aan de hand van de: 1. Turbodruk (druksensor) 2. Gemeten luchtstroom (luchtmassameter) (Uiteraard worden er correcties toegepast adhv temperatuur en egr werking maar dat boeit nu even niet)Wanneer de luchtmassameter meer lucht "meet" dan er daadwerkerlijk langsgaat wordt er dus ook teveel brandstof ingespoten.  Dit resulteert natuurlijk in hevige rookontwikkeling, waardoor het FAP verzadigd raakt, en de rest van de roetdeeltjes gewoon doorlaat.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
17 okt 2012 22:08 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|