phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automaat?
Auteur |
Bericht |
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automaat?
ondanks dat ik deze auto nog maar net heb ben ik wel eens aan het dromen van de phase 2 type met een automaat en hdi motor. via dit forum heb ik al aardig wat topics doorgespit en wat ik lees is dat de 2.2 balansassen heeft en daardoor rustiger loopt maar dat de 2.0 gretiger in de toeren gaat. verschil is volgens autoweek ook dat de 2.2 een automatische 4 bak heeft en de 2.0 een 6 bak automaat. echter mijn vraag gaat om de automaat, hier was ook de software van aan te passen zodat deze soepeler en sneller gaat schakelen of heb ik het mis? hoeveel koppel kunnen de bakken aan? dit vraag ik omdat ik wel van plan was de auto iets te laten chippen en dan gaat het koppel al richting de 400 nm. zie hieronder de 2.2  en de 2.0  ik weet dat jullie geen fan zijn van dit soort dingen maar ik zie het meer als iets optimaliseren. is er nu aan de grafiek te zien dat er een andere soort turbo is gebruikt? de koppelcurve van de 2.2 lijkt me veel vloeiender.
|
22 sep 2012 16:27 |
|
 |
Pietc5
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 19 jun 2009 12:15 Berichten: 126
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage;panoramadak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 210000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automa
Mijn 2.2 hdif Met 170 pk is een automaat met 6 versnellingen. Volgens Info van internet 370 nm. De 2.2 hdif met 133 PK levert 314 nm. Zover ik heb terug kunnen vinden.
_________________ Nu: 2.2 HDI 204 AUTOMAAT exclusive + C1 1.0-12V AMBIANCE 5DEURS In het verleden: BX 14;BX 16TRI;AX GT;ZX 1.8I FURIO E2;Saxo 1.1;XSARA; 1.8I 16V BERLINE Exclusive;XSARA; 1.9 TURBO D BREAK;C5 2.0 HDI Difference, C5 2.0 hdif break exclusive, C5 PH2 2.2 HDIF 173PK BVA-6, C5 PH3 1.6THP
|
22 sep 2012 22:58 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automa
De Aisin 6bak kan 440Nm/300pk aan (450Nm in de 3.0V6HDi, 300pk icm Volvo/Yamhaha V8), maar ook het differentiëel telt. De 2.2 Hdi173 heeft 400Nm, 370Nm met de 6bak BVM. De 2.2HDi136 heeft 314Nm ongeacht de bak (bvm5, bvm6, bva4)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
23 sep 2012 21:26 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automa
Ik heb de 2.2 gehad met de 4 bak, ik heb de 2.0 gehad met de 101kW en nu heb ik deze motor al 2 jaar gechipt op 120kW, die beide met de 6-baks automaat. De 2.2 was een heerlijke relaxte reiswagen, in de acceleratie wat lui (vooral onderin). De 2.0 die ik nu heb, heb ik bijna 3 jaar met de standaard 101kW gereden, waar ik al uitermate content over was. Sinds bijna 2 jaar heb ik 'm laten kietelen naar 121 kW (zie onderin, daarin staat de datum) en dat bevalt me nog beter... Is de nieuwe 2.2 niks? Die heeft iets van 170pk... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
23 sep 2012 21:39 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automa
Kon je ook verschil merken in loopcultuur en geluidsproductie? Ik vermoed dat de 170 pk 2.2 pas vanaf 2007 of 2008 geleverd is en dus gebruikt nog een aardige duit kost. Ter vergelijking de phase 2 hdi automaat met een kmstand tot 2 ton kost nu een 4 a 5000 euro.
|
23 sep 2012 21:47 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automa
Harm schreef: Is de nieuwe 2.2 niks? Die heeft iets van 170pk...  De nieuwe 2.2HDi heeft 204pk  , de biturbo (vanaf 2007) heeft er 173. Er zijn diverse forumleden met dat type.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 sep 2012 02:58 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automa
ik heb eens even gezocht maar die zijn nog best zeldzaam en prijzig. deze heb ik gevonden: http://www.gebruikteauto.nl/details.php?aid=204941inclusief import dus een 9000 euro en dus 2 x zo duur als een model met de bovengenoemde motoren. voorlopig nog even buiten bereik zonder lening. de 6 bak automaat is dus heel goed geschikt en betrouwbaar mbt de vermogens. is er dan iets over de 4 bak te zeggen qua betrouwbaarheid? en is de software aan te passen of heb ik dat niet goed gelezen ergens. wat ik uit de huidige opmerkingen opmaak is dat de 2.0 wat gretiger is en sneller van zijn plek komt, of lijkt dat te komen.
|
24 sep 2012 07:06 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automa
De 2.0HDi138 (van 2004) is gewoon een nieuwere generatie motor dan de 2.2HDi136 (van2000), met name qua motorsturing/injectie. Hij werkt met hogere drukken is dus efficiënter (en haalt dus meer vermogen, met minder inhoud en lager verbruik).
Andere vooruitstrevende technieken bezat de 2.2HDi ook al (16kleppen, variabele swirl, variabele turbo, partikelfilter), maar die zijn bij de 2.0HDi138 ook weer een generatie beter. De 2.2HDi173 maakt niet helemaal dezelfde sprong kwam wat te laat, maar de 2.2HDi204 juist weer wel. Die is alleen weer simpeler qua turbo dan de vrij complexe biturbo van de 173pk.
De 2.2 is de 2.0 wel altijd flink de baas, als je per generatie bekijkt: 2000: 2.0HDi110 vs 2.2HDi136: +20% vermogen, +25% koppel, 2.2=balansassen, FaP, 6bak BVM ca2006: 2.0HDi138 vs 2.2HDi173: +25% vermogen, +20% koppel, 2.2=biturbo, balansassen 2011: 2.0HDi160 vs 2.2HDi204: +28% vermogen, +20% koppel, 2.2=balansassen, alleen icm BVA6.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 sep 2012 08:00 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automa
bedankt ET, eigenlijk is de 2.0 dus te prefereren. ben ik juist in mijn veronderstelling dat de 6 traps automaat op hogere snelheden ook minder toeren draait? bij autoweek zie ik een schatting van 2400 bij 120 voor de 2.2 maar de 2.0 staat er niet bij.
|
24 sep 2012 08:06 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automa
6-traps is absoluut te prefereren boven de 4-traps ....
Mijn 2.2 had een bva-4 , mijn huidige C5 2.0 de 6 traps variant, wat een verschil !
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
24 sep 2012 10:09 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automa
EvilTwin schreef: De nieuwe 2.2HDi heeft 204pk  , de biturbo (vanaf 2007) heeft er 173. Er zijn diverse forumleden met dat type. Dat bedoelde ik ook, ET. Maarre die 204-knols versie is toch niet in de Ph2 gebruikt?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
24 sep 2012 10:40 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automa
Nope, pas vanaf de C5-3 ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
24 sep 2012 10:40 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automa
maar goed het is me duidelijk ik ga sparen voor de phase 2 met 2.0 hdi 16v en automaat. in break uitvoering weegt deze ook 1549 kilo wat ik persoonlijk een beter idee vind dan 1451 kilo dan nog een vraagje (ET weet dit vermoedelijk wel) welke opties zouden erop moeten zitten als ik de geluidswerende ruiten wil hebben en hoe herken ik die opties bijvoorbeeld de jbl installatie?
|
24 sep 2012 10:44 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automa
Exclusive ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
24 sep 2012 11:08 |
|
 |
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: phase 2 met de 2.0 16v hdi automaat of de 2.2 hdi automa
even een oude koe uit de sloot halen  inmiddels heb ik de c5 niet meer maar kijk regelmatig nog even mee op dit forum. deze vraag wordt vermoedelijk weer wat actueler. alhoewel hiervoor de 2.0 met 6 bak aangeraden wordt hoor en lees ik (oa van echte citrofielen) dat de 2.2 ook niet mis is. schijnt betrouwbaarder te zijn dan de 2.0 zelf lees ik hier ook weleens wat van de 2.0 zoals brandstofpomp, injectoren, ed. en als dit het mondeo blok is dan is het te hopen dat er andere injectoren gebruikt worden. die worden namelijk allemaal vervangen wat een dure ingreep is. dus als je puur naar betrouwbaarheid kijkt wat is dan de beste keuze? (ps, ik heb ook even een focus 1.8tdci gereden en beresterk maar een ramp qua betrouwbaarheid)
|
15 maart 2014 14:58 |
|
 |
|