KWW
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 mei 2012 18:58
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwe Pekela
ondanks dat ik deze auto nog maar net heb ben ik wel eens aan het dromen van de phase 2 type met een automaat en hdi motor.
via dit forum heb ik al aardig wat topics doorgespit en wat ik lees is dat de 2.2 balansassen heeft en daardoor rustiger loopt maar dat de 2.0 gretiger in de toeren gaat.
verschil is volgens autoweek ook dat de 2.2 een automatische 4 bak heeft en de 2.0 een 6 bak automaat.
echter mijn vraag gaat om de automaat, hier was ook de software van aan te passen zodat deze soepeler en sneller gaat schakelen of heb ik het mis?
hoeveel koppel kunnen de bakken aan?
dit vraag ik omdat ik wel van plan was de auto iets te laten chippen en dan gaat het koppel al richting de 400 nm.

zie hieronder de 2.2
Afbeelding

en de 2.0
Afbeelding

ik weet dat jullie geen fan zijn van dit soort dingen maar ik zie het meer als iets optimaliseren.

is er nu aan de grafiek te zien dat er een andere soort turbo is gebruikt?
de koppelcurve van de 2.2 lijkt me veel vloeiender.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 jun 2009 12:15
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage;panoramadak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 210000
Kleur: Grijs
Mijn 2.2 hdif Met 170 pk is een automaat met 6 versnellingen. Volgens Info van internet 370 nm.
De 2.2 hdif met 133 PK levert 314 nm. Zover ik heb terug kunnen vinden.
Nu: 2.2 HDI 204 AUTOMAAT exclusive + C1 1.0-12V AMBIANCE 5DEURS
In het verleden:
BX 14;BX 16TRI;AX GT;ZX 1.8I FURIO E2;Saxo 1.1;XSARA; 1.8I 16V BERLINE Exclusive;XSARA; 1.9 TURBO D BREAK;C5 2.0 HDI Difference, C5 2.0 hdif break exclusive, C5 PH2 2.2 HDIF 173PK BVA-6, C5 PH3 1.6THP
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
De Aisin 6bak kan 440Nm/300pk aan (450Nm in de 3.0V6HDi, 300pk icm Volvo/Yamhaha V8), maar ook het differentiëel telt.
De 2.2 Hdi173 heeft 400Nm, 370Nm met de 6bak BVM.
De 2.2HDi136 heeft 314Nm ongeacht de bak (bvm5, bvm6, bva4)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Ik heb de 2.2 gehad met de 4 bak, ik heb de 2.0 gehad met de 101kW en nu heb ik deze motor al 2 jaar gechipt op 120kW, die beide met de 6-baks automaat.
De 2.2 was een heerlijke relaxte reiswagen, in de acceleratie wat lui (vooral onderin).
De 2.0 die ik nu heb, heb ik bijna 3 jaar met de standaard 101kW gereden, waar ik al uitermate content over was.
Sinds bijna 2 jaar heb ik 'm laten kietelen naar 121 kW (zie onderin, daarin staat de datum) en dat bevalt me nog beter...

Is de nieuwe 2.2 niks? Die heeft iets van 170pk... ;)
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
KWW
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 mei 2012 18:58
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwe Pekela
Kon je ook verschil merken in loopcultuur en geluidsproductie?
Ik vermoed dat de 170 pk 2.2 pas vanaf 2007 of 2008 geleverd is en dus gebruikt nog een aardige duit kost.
Ter vergelijking de phase 2 hdi automaat met een kmstand tot 2 ton kost nu een 4 a 5000 euro.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Harm schreef:Is de nieuwe 2.2 niks? Die heeft iets van 170pk... ;)
De nieuwe 2.2HDi heeft 204pk ;), de biturbo (vanaf 2007) heeft er 173. Er zijn diverse forumleden met dat type.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
KWW
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 mei 2012 18:58
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwe Pekela
ik heb eens even gezocht maar die zijn nog best zeldzaam en prijzig.
deze heb ik gevonden:
http://www.gebruikteauto.nl/details.php?aid=204941" onclick="window.open(this.href);return false;
inclusief import dus een 9000 euro en dus 2 x zo duur als een model met de bovengenoemde motoren.
voorlopig nog even buiten bereik zonder lening.
de 6 bak automaat is dus heel goed geschikt en betrouwbaar mbt de vermogens.
is er dan iets over de 4 bak te zeggen qua betrouwbaarheid?
en is de software aan te passen of heb ik dat niet goed gelezen ergens.
wat ik uit de huidige opmerkingen opmaak is dat de 2.0 wat gretiger is en sneller van zijn plek komt, of lijkt dat te komen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
De 2.0HDi138 (van 2004) is gewoon een nieuwere generatie motor dan de 2.2HDi136 (van2000), met name qua motorsturing/injectie. Hij werkt met hogere drukken is dus efficiënter (en haalt dus meer vermogen, met minder inhoud en lager verbruik).

Andere vooruitstrevende technieken bezat de 2.2HDi ook al (16kleppen, variabele swirl, variabele turbo, partikelfilter), maar die zijn bij de 2.0HDi138 ook weer een generatie beter. De 2.2HDi173 maakt niet helemaal dezelfde sprong kwam wat te laat, maar de 2.2HDi204 juist weer wel. Die is alleen weer simpeler qua turbo dan de vrij complexe biturbo van de 173pk.

De 2.2 is de 2.0 wel altijd flink de baas, als je per generatie bekijkt:
2000: 2.0HDi110 vs 2.2HDi136: +20% vermogen, +25% koppel, 2.2=balansassen, FaP, 6bak BVM
ca2006: 2.0HDi138 vs 2.2HDi173: +25% vermogen, +20% koppel, 2.2=biturbo, balansassen
2011: 2.0HDi160 vs 2.2HDi204: +28% vermogen, +20% koppel, 2.2=balansassen, alleen icm BVA6.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
KWW
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 mei 2012 18:58
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwe Pekela
bedankt ET,
eigenlijk is de 2.0 dus te prefereren.
ben ik juist in mijn veronderstelling dat de 6 traps automaat op hogere snelheden ook minder toeren draait?
bij autoweek zie ik een schatting van 2400 bij 120 voor de 2.2 maar de 2.0 staat er niet bij.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
6-traps is absoluut te prefereren boven de 4-traps ....

Mijn 2.2 had een bva-4 , mijn huidige C5 2.0 de 6 traps variant, wat een verschil !

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
EvilTwin schreef: De nieuwe 2.2HDi heeft 204pk ;), de biturbo (vanaf 2007) heeft er 173. Er zijn diverse forumleden met dat type.
Dat bedoelde ik ook, ET.
Maarre die 204-knols versie is toch niet in de Ph2 gebruikt?
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Nope, pas vanaf de C5-3 ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
KWW
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 mei 2012 18:58
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwe Pekela
maar goed het is me duidelijk
ik ga sparen voor de phase 2 met 2.0 hdi 16v en automaat.
in break uitvoering weegt deze ook 1549 kilo wat ik persoonlijk een beter idee
vind dan 1451 kilo :lol:
dan nog een vraagje (ET weet dit vermoedelijk wel)
welke opties zouden erop moeten zitten als ik de geluidswerende ruiten wil hebben
en hoe herken ik die opties
bijvoorbeeld de jbl installatie?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Exclusive ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
KWW
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 mei 2012 18:58
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwe Pekela
even een oude koe uit de sloot halen :)

inmiddels heb ik de C5 niet meer maar kijk regelmatig nog even mee op dit forum.
deze vraag wordt vermoedelijk weer wat actueler.
alhoewel hiervoor de 2.0 met 6 bak aangeraden wordt hoor en lees ik (oa van echte citrofielen)
dat de 2.2 ook niet mis is.
schijnt betrouwbaarder te zijn dan de 2.0
zelf lees ik hier ook weleens wat van de 2.0 zoals brandstofpomp, injectoren, ed.
en als dit het mondeo blok is dan is het te hopen dat er andere injectoren gebruikt worden.
die worden namelijk allemaal vervangen wat een dure ingreep is.
dus als je puur naar betrouwbaarheid kijkt wat is dan de beste keuze?
(ps, ik heb ook even een focus 1.8tdci gereden en beresterk maar een ramp qua betrouwbaarheid)
Plaats reactie