Knallend geluid in uitlaat
Auteur |
Bericht |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Knallend geluid in uitlaat
GW-tje schreef: Niet lullen, Chathanky...je ziet hier gewoon een normaal vet gasklephuis. Dat er wat olie aan de slang van het luchtfilter hangt is niet abnormaal. Hier komt de storing niet vandaan.... Wat en vriendlijke toon GW-tje? Ik zie ook een olieverbruik van 1,5 liter op 600 km. Daar "lullen"we niet over.  Stel dat al die olie door een lekage 1 cilinder in loopt, net de cilinder die beroerd loopt? Vreemd is wel dat de emissimelding niet protesteerd en meldingen geeft. Maar goed ik "lul"maar wat. 
|
03 sep 2012 11:44 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Knallend geluid in uitlaat
Ik lul ook vaak maar wat , hoor!  No hard feelings..
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 sep 2012 12:32 |
|
 |
FreekPT
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 sep 2012 00:12 Berichten: 12
Auto: Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 185000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
 Re: Knallend geluid in uitlaat
Jullie zijn wel vriendelijk hier op het forum Net terug vande garage, het is me toch gelukt nog 2,5 km naar de andere garage te rijden. Affijn, de eerste garage had het volgende gedaan zonder resultaat: -Bougies bekeken en schoongemaakt (2 schenen behoorlijk "gecarboniseerd" te zijn) -Injecties schoon gemaakt (waren ook wat vuil) -Bobine nagekeken (niks mis mee) -Aan de computer gehangen, totaal geen bericht van storingen te vinden. De bougies (ik weet niet of alle bougies) waren wel behoorlijk "nat" met olie. Hun conclusie, ws twee van de cilinders werken niet, wat dat kan zijn is vlgs hun alleen te decteren als er bepaalde proeven worden gedaan met cilinder compressie etc.  Dat lag buiten hun competenties vandaar andere garage. ( goede garage trouwens, brachten me niks in rekening  , de volgende gaat dat wel doen, vertelde ze me ... ) Tijdens de 2,5 km trip, leek het wel of het een tweetact autootje was...soort tractor geluid. De plofjes in de uitlaat waren wel iets minder maar kwamen toch weer terug bij het oprijden van een heuvel. Hij sloeg ook regelmatig af, zowel bij het opstarten als wanneer ik moest remmen voor bv een kruising. Bij het opstarten kwam er ook behoorlijk wat blauwe lucht uit de uitlaat, dat verdween daarna. Ik had afgelopen zaterdag nog wat gefilmd van de motor en uitlaat geluid. Ik zal dat proberen ergens op internet te zetten, stuur daarna een link.
|
03 sep 2012 14:51 |
|
 |
FreekPT
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 sep 2012 00:12 Berichten: 12
Auto: Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 185000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
 Re: Knallend geluid in uitlaat
Hier de links naar de videos. Het geluid valt tegen, dus ik weet niet of het echt zal helpen. De plofjes in de uitlaat zijn goed te horen met blote oor, maar mn mobieltje heeft dat niet goed opgenomen...jammer. De grijze beschermkap op het motorblok(waar het rode citroen logo op staat) zit los, dus dat geeft ook wat meer gerammel (had ik voorheen geen last van, motor trilde ws niet zo  ). http://youtu.be/hH17qwUa150http://youtu.be/P4PDVUr_f50http://youtu.be/Qq7FCz94Wv0De 3e video is het tractor geluid wat beter te horen... Alvast bedankt voor jullie input.. 
|
03 sep 2012 15:14 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Knallend geluid in uitlaat
Nou, als je het over blauwe lucht gaat hebben dan ga ik hier eerst Chathanky mijn excuses maken want dan kan het maar zo zo zijn dat je toch een flinke "olieboot" hebt. Die compressietest zal dan wel uitwijzen dat er een aantal zuigerveren gestorven zijn en dat een paar cilinders geen compressie meer hebben. Wat is dat trouwens voor een garage die niet eens een compressietest kan doen? Welke computer hebben ze aan de C5 gehangen? Geen Lexia dan waarschijnlijk. Erg vreemd dat er geen emissiestoringen waarneembaar zijn.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
03 sep 2012 15:24 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Knallend geluid in uitlaat
Filmpjes kijk ik vanavond thuis (vindt de baas niet leuk als ik het hier doe)
ET had gelijk, de ontploffingen komen door onverbrande brandstof die in de uitlaat terecht komt. LPG aansluiting lijkt in de verte een beetje op de mijne in PH II. Motor lijkt op 2 poten te lopen en samen met de carbonisatie vermoed ik een onvolledige verbranding in twee cylinders. Mogelijk ook door kapotte sensors. Omdat het bij beide brandstoffen gebeurt
Wat ik mis is : Gecarboniseerd (grijs/zwart, welke kleur?), mogelijk olielekkage in de cylinder. Welke bougies (merk, type en electrodeafstand) Electrodeafstand bougies? (0,7 ipv 0,9 mm helpt mogelijk al) Vonken de (gecarboniseerde) bougies en vonken ze sterk genoeg ? Zijn je injectoren (zowel benzine als LPG) gemeten op correcte prestatie? Hoeveel km geleden is je luchtfilter vervangen? Wil je goed testen raad ik je ook een schoon luchtfilter aan, het vonkt weliswaar niet, maar een goed lucht/brandstofmengsel is wezenlijk.
1e stap lijkt me sowieso bougies vervangen. Bij LPG zou de Bosch FR 7 NI 332 S bv kunnen (goedkoper dan de dure NGK LPG bougies)
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
03 sep 2012 15:39 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Knallend geluid in uitlaat
GW-tje schreef: Nou, als je het over blauwe lucht gaat hebben dan ga ik hier eerst Chathanky mijn excuses maken want dan kan het maar zo zo zijn dat je toch een flinke "olieboot" hebt. Die compressietest zal dan wel uitwijzen dat er een aantal zuigerveren gestorven zijn en dat een paar cilinders geen compressie meer hebben. Wat is dat trouwens voor een garage die niet eens een compressietest kan doen? Welke computer hebben ze aan de C5 gehangen? Geen Lexia dan waarschijnlijk. Erg vreemd dat er geen emissiestoringen waarneembaar zijn. We hebben allemaal toch wel eens wat en lezen ook allemaal wel eens niet goed? Prima hoor ik las het wat later en dit gaf mijn dit inzicht. De carterdruk zal met een lekage langs de zuigers ook hoog zijn, maar ja dat kan ook een niet goed werkende carterventilatie zijn.
|
03 sep 2012 21:03 |
|
 |
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
 Re: Knallend geluid in uitlaat
Het lijkt wel of hij op 2 a 3 cilinders loopt zo rouw klinkt ie.
Lekkende kleppen , is dat misschien een mogelijkheid.???
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
03 sep 2012 22:32 |
|
 |
FreekPT
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 sep 2012 00:12 Berichten: 12
Auto: Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 185000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
 Re: Knallend geluid in uitlaat
Bedankt weer allemaal. De garage was een soort Kwikfit  denk ik, snelle reparaties, maar meer voor banden ed.. Om nog even terug te komen op commentaar van CITROFRANCE: Helaas weet niet welke kleur de uitslag op de bougies had, nog de afstand. Volgens de garage vonketen allen bougies goed (na schoonmaken) Denk niet dat ze de injectoren echt gemeten hebben op prestatie, ze zullen wel alleen gekeken hebben of ze werken. Luchtfilter had ik de dag nadat het probleem zich voordeed vervangen, denk dat het een (zeer klein) verschilletje had gemaakt (hij "reed" daarna tenminste). Affijn, net een telefoontje gehad van de 2e garage: Ze schijnen het euvel te hebben gevonden, er moet een hele lijst vervangen worden (begreep door de telefoon niet goed wat precies allemaal), ik geloof dat het met de cilinders te maken heeft (in elke cilinder moet iets vervangen worden). Morgen is ie misschien klaar, ik zal dan plaatsen wat er precies vervangen is (en of het geholpen heeft  ) Totaal bedrag was eigenlijk een opluchting, toch wel wat geld maar ik zat 'm al te knijpen dat het veel meer zou zijn: 300€ all in (Portugal) 
|
04 sep 2012 12:03 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Knallend geluid in uitlaat
Na jouw verhaal zet ik in op zuigerveren (carbon = zwart = olie). Erg benieuwd naar de uitslag
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
04 sep 2012 12:47 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Knallend geluid in uitlaat
Zuigerveren vervangen redden ze in Portugal ook niet voor een 300 Euro, vrees ik. Wat ze wel kunnen/moesten voor dat geld? Ik ben benieuwd......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
04 sep 2012 13:01 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Knallend geluid in uitlaat
Het lijkt een lokale garage ipv zo'n opgedoft dealergedrocht. Zeker in het zuiden van Europa kan dan heel veel en vaak een heel stuk goedkoper. Verder kan ik dan alleen aan kleppen denken ("in de cylinder"), maar ook dat wordt duur.
We blijven dus benieuwd.
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
04 sep 2012 13:42 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Knallend geluid in uitlaat
Klepstoters misschien? Dat zou ook een logische verklaring zijn voor het onregelmatig lopen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
05 sep 2012 15:04 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Knallend geluid in uitlaat
Er is sprake van reparatie in de cylinder, als ik het goed gelezen heb.
Klepstoters zitten daar toch buiten?!
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
05 sep 2012 15:37 |
|
 |
FreekPT
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 sep 2012 00:12 Berichten: 12
Auto: Break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 185000
Kleur: Lichtblauw
Naar boven
|
 Re: Knallend geluid in uitlaat
Nou heb de auto weer rijdend. Wat ze vervangen hebben zijn de bougies en de bobine en een pakking (ik denk niet de koppakking). Er scheen geen olie-lek te zijn, wel een luchtlek, maar dat hebben ze verholpen. Ze wezen me erop dat de uitlaat ook een gaatje heeft en dus moest worden vervangen (dat wist ik al, is al een paar maanden zo) en ze hadden het over een buis naar de cat  die of vuil of kapot was  , dit zou dan ook weer gerepareerd moeten worden, maar was niet de oorzaak van het probleem. Resultaat: de auto rijdt, de eerste keer starten ging haperig, maar daarna starte ie beter dan voor het probleem zich voordeed (nooit echt problemen gehad met starten, maar nu ging het even heel snel, hoefde de sleutel amper vast te houden), hij rijdt prima, motor reageert beter dan voorheen. Optrekken gaat beter, wisselen van versnelling dito, merk wel niet veel verschil in potentie als ik (dezelfde) steile bergheuvel oprijdt als voorheen. Uiteraard zijn de knallende geluiden verdwenen, wel nog een gorgelend geluid, maar dat is het gat in de uitlaat (neem ik aan). MAAR....ok dus het probleem waar ik dit draadje mee begon is "opgelost", maar nu zit ik met een ander probleem, ws gerelateerd, bij een koude motor rijdt ie zeer slecht de eerste 100 a 200 meter, zodra ik stilsta, valt de motor bijna uit en dan optrekken lukt praktisch niet (lijkt een beetje als op "verzuipen" van de motor). En zo af en toe als de motor al warm is en ik weer moet optrekken, reageert de motor ook weer wat gek (weer dat "verzuipen" denk ik dan). Bij een koude motor ruik ik ook wat benzinelucht (niet erg veel), de blauwe lucht is trouwens verdwenen. Zou dit niet iets te maken kunnen hebben met de benzinefilter, of praat ik nu nonsens? Ik heb de olie trouwens nog niet laten wisselen, dus het is nog 15W40, dit ga ik vlgd week even veranderen voor 10w40. Ik moet de garage er nog over bellen, auto hard nodig, dus nog niet terug gebracht voor een 2e check.
|
09 sep 2012 04:10 |
|
 |
|