Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Dieselfilter reinigen sensor defect?
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?
Gezien je onderhoudshistorie en de melding inderdaad een kwestie van vervangen van het FAP inderdaad.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 jul 2012 23:09 |
|
 |
wim2000
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2008 20:43 Berichten: 47 Woonplaats: Hengelo
Auto: 2.2 HDI berline
Opties: Leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 405000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
 Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?
Bedankt voor de reacties. Ik ga er mee aan de slag.
|
14 jul 2012 08:10 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?
Zoals in dat andere topic te lezen kan deze melding ook komen als de teller (van asopslag tgv Eolys-injecties) op een bepaald aantal komt: viewtopic.php?p=405956#p405956Dat kan als de teller de vorige keer niet gereset is bij het vervangen van het filter. Maar gezien het kilometrage is dat minder logisch.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
14 jul 2012 09:44 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?
Dat gaat niet op voor de eerste generatie FAP van de TS. Die geeft geen melding tgv de eerste teller, hooguit een frequenter regenereren.
Overigens is de werkzame stof uit eolys onbrandbaar ceriumoxide en komt alszodanig in het FAP.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 jul 2012 22:04 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?
Het principe achter Eolys is juist dat Ceriumoxide en IJzeroxide wel meedoen met de verbranding: bij de extreem hoge temperaturen in het Fap ontleden deze oxides in metaal en zuurstof, waarvan de laatste de verbranding van roetdeeltjes vergemakkelijkt. Vervolgens slaan de metalen neer in het filter, en oxideren ze vanzelf weer naar Cerium- en IJzeroxide. Dat is een deel van de as, maar ook de restanten van Diesel en motorolie kunnen zich als as ophopen, vandaar het gebruik van low ash motorolie. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
15 jul 2012 11:01 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?
Bij welke extreme temperaturen zou dat moeten gebeuren?
Het idee achter het PSA-Fap is juist een verbranding bij lagere temperaturen (450 gr) tgv het ceriumoxide. Vandaar ook de efficientere regeneratie, in vergelijking met andere typen roetfilters zonder toevoegingen. (600-650 gr)
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
15 jul 2012 14:34 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?
Klopt, het is minder extreem dan zonder Eolys (de regeneratie zoals die door de meeste andere merken gevolgd wordt), maar het is wel degelijk extreem; helemaal in vergelijking tot een gewone Diesel.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
15 jul 2012 21:40 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?
Dat neemt niet weg dat de temperatuur in de verbrandingskamer veel hoger is dan in het FAP. Daar ontleedt het cerium-oxide niet. En dus ook niet in het FAP.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
16 jul 2012 20:24 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?
Temperatuur is maar een factor, tijd is veel belangrijker...btw als het in de verbrandingskamer zou werken zou er überhaupt geen roet ontstaan.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 jul 2012 21:14 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?
Het gaat mij om: EvilTwin schreef: Het principe achter Eolys is juist dat Ceriumoxide en IJzeroxide wel meedoen met de verbranding: bij de extreem hoge temperaturen in het Fap ontleden deze oxides in metaal en zuurstof, waarvan de laatste de verbranding van roetdeeltjes vergemakkelijkt. Vervolgens slaan de metalen neer in het filter, en oxideren ze vanzelf weer naar Cerium- en IJzeroxide. Dit is namelijk niet zo. Ten eerste zijn de temperaturen in het FAP juist niet extreem hoog (in tegenstelling tot filtersystemen van de concurrentie) Ten tweede fungeert het Cerium-oxide als katalysator voor het proces (en neemt dus niet deel aan dit proces) Als extra bewijs dan nog enkele qoutes rechtstreeks van psa: Citaat: Het additief heeft als doel, de roetdeeltjes te impregneren tijdens de verbranding in de verbrandingskamer, om zodanig de verbrandingstemperatuur van de roetdeeltjes met ongeveer 100 C° te laten dalen
Verderop nog omkaderd de volgende quote Citaat: Tijdens de verbranding van de roetdeeltjes, zal het additief =de catalysator = cerine niet mee opbranden, maar zal achterblijven in de roetfilter. Uiteraard is cerine het cerium-oxide.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
16 jul 2012 21:46 |
|
 |
wim2000
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2008 20:43 Berichten: 47 Woonplaats: Hengelo
Auto: 2.2 HDI berline
Opties: Leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 405000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
 Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?
Ok na alle technische reacties hierbij een update na onderhoudsbeurt in Nieuw Vennep bij J.O. Uitlaatsysteem is geregeneerd en er is dieselfilter reiniger aan toegevoegd (roetfilter is/was bijna verstopt) er is dus geen sensor defect etc. De DPF cleaner zou ik volgens de fabrikant van de cleaner de komende 3 tankbeurten moeten toevoegen waarna het roetfilter schoon moet zijn. Het is het proberen waard. Ik zal af en toe een update plaatsen, ga morgen uittesten in Duitsland of de 200 weer zonder piep en noodloop mogelijk is. Zal de komende periode wat agressiever en harder gaan rijden. http://www.amt.nl/Nieuws/Bardahl-DPF-Cl ... filter.htmhttp://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Produ ... rator.html
|
27 jul 2012 20:04 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?
@BJG, Zo werkt het gewoon niet. Mijn uitleg klopt.
En 100C beneden de absurd hoge temperaturen van de concurrentie zónder Eolys is nog altijd heel erg hoog. Wat ik ook al zei.
@win2k, heb je dat Bardahl verhaal überhaupt gelezen? Dat ís gewoon Eolys en dus niet geschikt voor een HDi met FaP.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
27 jul 2012 20:39 |
|
 |
wim2000
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2008 20:43 Berichten: 47 Woonplaats: Hengelo
Auto: 2.2 HDI berline
Opties: Leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 405000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
 Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?
Update, vandaag 18 gereden op de A30 in Duitsland, geen piepje meer en normaal stevig optrekken vanaf 100 naar 180 met cruise controll aan. Voorlopig? probleem opgelost.
|
28 jul 2012 20:00 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?
En? Nog een bekeuring gescoord bij die onverantwoord lage snelheid op de A30? Het zou verboden moeten worden om zo langzaam te rijden.........toch knap van je. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
28 jul 2012 21:45 |
|
 |
wim2000
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2008 20:43 Berichten: 47 Woonplaats: Hengelo
Auto: 2.2 HDI berline
Opties: Leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 405000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
 Re: Dieselfilter reinigen sensor defect?
EvilTwin en BJG hebben helemaal gelijk gehad, vandaag piep dieselfilter reinigen weer terug. Auto gaat dan direct regeneren. Ik zal toch het filter moeten vervangen voordat ik de 140.000 interval heb bereikt. Ga binnen een maand de bergen in (Italie).
Is vorige keer vervangen bij 205000. De teller staat nu bijna op 390.000. Is het verstandig het filter met hoge druk te reinigen of is een vervangend exemplaar aan te raden? Moet ik op 200 euro rekenen en daarnaast nog (de) montagekosten? Was vorige keer in 2008 incl btw totaal 572 euro. Ik zie bijb MCW parts in Amsterdam met voordelige opties voor zowel reinigen als vervangen.
|
04 aug 2012 08:37 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|