Auteur |
Bericht |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Onderhoud
Ik heb hier een beetje gezocht maar niet echt een antwoord gevonden. Mijn auto zit nu aan een goeie 91000km en geeft aan dat hij onderhoud moet hebben. Ik heb zo links en rechts eens navraag gedaan bij Citroendealers. De een geeft aan dat een standaard klein onderhoud rond de €150 kost, de ander geeft een prijs op die ligt tussen de €250 en €300. Dit is allemaal zonder verder nazicht van de auto. In hoeverre moet zo'n auto onderhouden worden door een erkende dealer, aangezien het toch wel gecompliceerde auto's zijn en sommige dingen specifiek onderhoud moeten hebben. En wat zijn normale prijzen voor onderhoudsbeurten? Het onderhoudsboekje blinkt niet uit in duidelijkheid, de dealers hier in de buurt compenseren dat gebrek tot nu toe ook niet.
_________________ Free beats!
|
30 mei 2012 12:02 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Onderhoud
Ik dacht dat Citroën vaste prijzen hanteerde voor onderhoud? Dan zou dealer A geen ander bedrag kunnen noemen dan dealer B...
Mijn C5 (nu ~8 jaar oud) komt nooit bij de dealer voor onderhoud. Voor jou kan het anders zijn, omdat dan eventuele vragen over garantie kunnen spelen. Zolang je kunt aantonen dat de wagen altijd zijn onderhoud gehad heeft, houd je je garantie, maar dat moet je dan wel aantonen.
Overigens, de auto is niet dermate complex in vergelijking met andere merken dat alleen de dealer er wat mee kan. Elke garage kan tegenwoordig wel storingen uitlezen/resetten, bijvoorbeeld. Als er settings in de computer veranderd moeten worden moet je wel een Citroën-apparaat hebben, en die is niet bij elke garage te vinden.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
30 mei 2012 12:19 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Onderhoud
Ik denk dat Hollender met een Ph1 van 2003 ook niet veel garantie meer heeft. Zoek gewoon een goede Citroën specialist waar je een goed gevoel bij hebt. In eerste instantie zul je dan moeten afgaan op ervaringen van anderen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
30 mei 2012 12:22 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: Onderhoud
Garantie is inderdaad verlopen ondertussen. Een fatsoenlijke specialist ken ik hier in de buurt niet echt. Maar gewoon onderhoud is dus perfect doenbaar bij een "gewone" garage?
_________________ Free beats!
|
30 mei 2012 12:37 |
|
 |
driek
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 22 mei 2011 12:43 Berichten: 144 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Break 2.0 16V HDI 136 VTR (zonder FAB)
Opties: LM Wielen, Navigatie, CD Wisselaar, Aut. Dim
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10381
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 262000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Onderhoud
Volgens mij hebben ze alleen in NL vaste tarieven en in België niet.
|
30 mei 2012 13:27 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Onderhoud
Ik zag 'tourer' staan, dus ging uit van een ph3...
Als het inderdaad een ph1 is, zoek dan gewoon een goede garage in de buurt, hoeft niet per se Citroën te zijn. Houd er wel rekening mee dat het een keer kan gebeuren dat je voor specifieke expertise wel een specialist of dealer nodig hebt (al is het mij nog maar 1x gebeurd in 3 jaar).
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
30 mei 2012 13:27 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Onderhoud
driek schreef: Volgens mij hebben ze alleen in NL vaste tarieven en in België niet. Er zijn door Citroën vaste tijden genoemd voor een groot aantal reparatie/vervangings klussen. Maar welk uur tarief daarvoor berekend wordt, dat kan Citroën niet bepalen. Voor een aantal andere zaken, zoals standaard onderhoudsbeurten ligt dat wat anders. Daarvoor gelden dan wellicht wél standaardprijzen..... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
30 mei 2012 16:05 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Onderhoud
het hangt in belgie een beetje af of je bij een kleine dealer of bij een grote gaat... ik betaal voor een klein onderhoud .. dus olie, filter en pollenfilter 130 euro... en dan smeren ze nog de sloten, kijken de banden na etc etc... maar uit ervaring weet ik dat de grote concessies daar wel snel het dubbele voor vragen... 
|
30 mei 2012 16:36 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Onderhoud
Als je zoiets hebt" ik ga enkel bij een dealer". Ga dan idd bij een kleine. Daar betaal je de showroom niet. Hier bij ons scheelt het op werkuren bijna 20 euro per uur tenopzichte van een grote. En je zult goed moeten zoeken naar een goede want die zijn in belgië dun gezaaid.
|
31 mei 2012 16:54 |
|
 |
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
 Re: Onderhoud
Als je dicht bij de grens woont , kan je ook in nederland shoppen bij een dealer. Of zouden ze daar moeilijk over doen ?
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
31 mei 2012 18:05 |
|
 |
Pim Geurts
C5club Newbie
Geregistreerd: 31 mei 2012 16:38 Berichten: 4
Auto: C5 2.01 16V - exclusive
Opties: bijna alles,als ook banden gevuld met stikstof
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 156200
Kleur: metalic grijs
Naar boven
|
 Re: Onderhoud
Heb gister een afspraak gemaakt voor APK en kleine beurt bij officiele Citroen dealer, waar ik goede ervaringen mee heb. 1 van mijn xenon lampen is stuk en wordt ook vervangen. Echter er moeten direct twee lampen vervangen worden en eerlijk gezegt schrok ik behoorlijk van de prijs. Ruim euro 200,00 per lamp. Bumper moet eraf? Al met al zo'n 3 uur werk, incl beurt. Gelukkig heb ik "vaste klant"korting gekregen, maar toch.... ps: het zijn geen immitatie lampen, moeten origineel zijn. Mijn C5 is nu 7 jaar oud. Gaan deze lampen 7 jaar mee? vr.groet, Pim
|
01 jun 2012 08:07 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Onderhoud
Orginele lampen zijn nu door de markt genomen veel goedkoper, dacht 50 euro en gaan redelijk lang mee, kan wel 10 jaar naar gelang gebruik. Alleen dealers kunnen er meer voor vragen, heben hun prijzenboek denk ik niet aangepast! Maar moeten wel per twee vervangen worden. Bumper eraf stelt niet veel voor, is allemaal zelf te doen, zijn zelfs monteurs met smalle handjes die het zo doen. Gewoon even verder zoeken, zijn altijd goedkopere adressen.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
01 jun 2012 08:31 |
|
 |
Pim Geurts
C5club Newbie
Geregistreerd: 31 mei 2012 16:38 Berichten: 4
Auto: C5 2.01 16V - exclusive
Opties: bijna alles,als ook banden gevuld met stikstof
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 156200
Kleur: metalic grijs
Naar boven
|
 Re: Onderhoud
Dat is wel een heel groot verschil zeg. Dat is dan pech voor mij, ik heb de afspraak al gemaakt. Ervaring met politie in het verleden, dat bij een defecte koplamp, deze snel gemaakt moest zijn.( was niet met deze auto overigens) Nouja, heb ik ws wel garantie. In ieder geval , bedankt voor je bericht. Pim
|
01 jun 2012 08:42 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoud
200 euro per lamp? nou dan ben je gematst. De bumper hoeft voor beiden lampen er dan ook maar 1 x af hoor. Bij de dealer en je denk ik zelfs al goedkoper uit.
|
01 jun 2012 09:52 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Onderhoud
Het gaat hier over een PH2, die heeft andere en duurdere lampen dan een PH1. Voorts is het demonteren van de bumper bij een PH2 wel wat meer werk dan bij een PH1, daar is al vaker over gesproken.
Dat er na 7 jaar een lamp kapot is, da's wel erg aan de korte kant. Vraag daarbij: zijn ze zó geschakeld dat ze automatisch aanfloepen als het donker wordt? Dat gebeurt dan ook als je onder een viaduct door rijdt, en dat betekent dat ze het extra voor hun kiezen krijgen omdat starten de levensduur verkort.
Bij mijn C5 was dat ook zó geschakeld, toen ik de auto kreeg heb ik dat onmiddellijk uitgeschakeld. Dat kon ik zelf doen, in het menu.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 jun 2012 10:01 |
|
 |
|