Omdat ik binnenkort weer examen bevoegdheidsverlenging moet doen heb ik me weer eens in de regelgeving verdiept.
Dat bracht mij tot het volgende inzicht:
In de regelgeving staat
...wordt als één lcht aangemerkt elke combinatie van twee of meer al dan niet met identieke lichteb die een verlichtingsinrichting vormen waarvan de lichtdoorlatende gedeelten van de lichten op eenzelfde verticaal vlak ten minste 60% beslaan van het oppervlak van de kleinste vierhoek die om de lichtdoorlatende gedeelten van de lichten kan worden beschreven
Dit is om te bepalen of het als één of als meerdere lichten moet worden gezien. Er wordt duidelijk gesproken over lichtdoorlatende gedeelten
Volgens mij zit daar de bottleneck.
Het lichtdoorlatende gedeelte is eigenlijk het glas van het armatuur
In het geval LED DRL van bv de ph3 of de beruchte angel eyes betreft het één armatuur (lichtdoorlatend gedeelte) en dus 1 licht.
Het wordt dus gezien als één licht.
Verderop staat daarover nog:
Indien een licht wordt gevormd door meerdere lichtbronnen mag door defecte lichtbronnen het oorspronkelijke lichtoppervlak met niet meer dan 25% afnemen.
Conclusie
De 60% regel wordt toegepast als er sprake is van verschillende armaturen/lampen.
Betreft het één armatuur dan pas je de 25% regel toe op de diverse lichtbronnen/leds
Als ik de regels op deze manier interpreteer dan kom ik tot dezelfde conclusie als de rdw, het is toegestaan.
Maar ik ben het wel eens met ET, verwarrend is het wel, en het laat teveel ruimte om het anders te interpreteren.