Auteur |
Bericht |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: winterbanden in de zomer
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
18 maart 2012 20:50 |
|
 |
Edwin28
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 03 nov 2007 13:07 Berichten: 156
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: winterbanden in de zomer
Kapitein Rob schreef: Het advies is om achter de beste banden te hebben ivm de grip. Ik weet dat menig bandenboer zegt, dat de beste banden op de achteras moeten zitten en ik ken en begrijp die argumenten. Die wegen echter niet op tegen de voordelen van goede banden op de vooras. De deskundige zegt daarmee liever aquaplaning op de voorwielen dan op je achterwielen te hebben. In dat geval, bijvoorbeeld in een bocht, is er sprake van onderstuur en ben je overgeleverd aan "het lot" en moet je wachten tot je weer grip hebt (of de klap...). Helaas heb ik in de praktijk gezien wat daar de gevolgen van zijn (rechtdoor het talud van de snelweg af in dit geval, met desastreuze gevolgen). Daarnaast: In geval van overstuur (wegglijden over de achterwielen) kun je de auto corrigeren, aangezien de besturing op de voorwielen zit (en de aandrijving ook bij de meeste auto's). Het vergt inderdaad wat meer ervaring/wagenbeheersing om overstuur de corrigeren, maar dat is te leren (beetje gevoel is daarbij wel nodig). Ik was een aantal jaren geleden maar wat blij in winterse omstandigheden met winterbanden op de vooras en zomerbanden achter. De "deskundige" heeft blijkbaar in winterse omstandigheden liever winterbanden achter en zomerbanden voor. Voor mij onbegrijpelijk, maar goed: Laat de "deskundigen" dat maar vinden: Dan maar geen deskundige: Ik wil de beste banden vóór op mijn C5.
|
19 maart 2012 00:33 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: winterbanden in de zomer
Als overstuur slecht te corigeren is voor een leek dan is esp wel een uitkomst waardoor het voor of achter hebben van de beste banden ook minder speelt. Bij normaal weggedrag onder de omstandigheden die er op dat moment zijn en defensief rijden haal je veel winst. Beter dan altijd er maar van uitgaan dat de beste banden het werk wel voor je doen. Ongeveer wel de basisregel van Het rijden op een motorfiets. Op 2 wieltjes is het nog slechter ballanceren bij een onverwachte slip. Winterbandjes kun je in de zomer best wel oprijden als je er vanuit gaat dat je niet op een nieuw setje klasse a zomerbandje op pad bent en daar dus ook je rijgedrag aan aanpast. Voor sommigen zal dat lastig aanpassen zijn en moet je er niet aan beginnen.  Net als ik de reacties wel eens hoor van lieden die motorrijden geweldig vinden maar weten dat ze zich doodrijden omdat ze zich niet kunnen beheersen. Hoe zitten deze lieden in een auto dan? Brengen ze een voetganger of fietser door hun gedrag in levensgevaar met de beste klasse a bandjes. 
|
19 maart 2012 00:59 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: winterbanden in de zomer
Wat een onzin .... Winterbanden in de zomer zijn gewoon gevaarlijk, heeft niets met defensief rijden te maken, hoewel dit heus zal helpen kun je altijd in een noodsituatie terecht komen, je rijdt nu eenmaal niet alleen op de weg .... ( of zomerse hoosbui , winterbanden zijn dramatisch slecht onder sommige omstandigheden )
En dan is het wel zo handig als je op je banden kan vertrouwen, het enige contact met de weg, ik snap niet dat hierover telkens maar gediscussieerd moet worden , schandalig om hierop te bezuinigen !!!! Gewoon wisselen naar het zomerrubber ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
19 maart 2012 10:34 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: winterbanden in de zomer
Eens met Menno, maar wel met één kanttekening: de band is altijd een compromis... als je opeens in maart een flinke sneeuwbui krijgt met T<0, en je hebt de zomerbanden er al op, ben je ook niet optimaal voorbereid...
Evenals verschillende banden: het ene merk presteert beter droog, en de ander beter nat, een derde heeft minder slijtage... welke kies je? Je maakt altijd een keuze, al dan niet met je portemonnee in je achterhoofd.
Maar winterbanden in de zomer, no-way. En kiezen voor de beste banden voor/achter: het is een eeuwige discussie, maar aangezien bijna elke chauffeur wel een voorwielslip (onderstuur) weet op te vangen (gas los is vrijwel altijd afdoende) en slechts een klein deel een achterwielslip (ondergetekende ook niet) maakt dat de keuze voor 'beste band achter' de veiligste is. Individuele ervaringen doen daar niets aan af, hoe rottig of vervelend die ook waren.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
19 maart 2012 10:47 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: winterbanden in de zomer
Maarten schreef: Maar winterbanden in de zomer, no-way. Daar ging het mij in dit geval idd om De rest, mee eens, altijd een compromis.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
19 maart 2012 10:51 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: winterbanden in de zomer
Edwin28 schreef: Ik was een aantal jaren geleden maar wat blij in winterse omstandigheden met winterbanden op de vooras en zomerbanden achter. De "deskundige" heeft blijkbaar in winterse omstandigheden liever winterbanden achter en zomerbanden voor. Winterbanden onder winterse omstandigheden zijn de uitzondering op de regel: de beste banden achter. Dat is omdat winterbanden oorspronkelijk ontworpen zijn als tractiebanden. Moet je per se winter en zomerbanden mixen dan neem je sowieso een risico, maar dan geldt dus dat de beste banden onder natte omstandigheden (de zomerbanden) prima achter kunt hebben en de beste banden voor tractie op sneeuw/modder voor (de winterbanden). Als je keuze is tussen een paar slicks voor of een paar slicks achter dan is de oplossing 100% de slicks voor, ok al zit daar je aandrijving. Dit is overigens al eens eerder voorbij gekomen: viewtopic.php?p=384393#p384393Met daarin het specifieke geval: een paar slechte winterbanden en een paar nog net goede, de vervelendste combinatie die je kunt verzinnen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
19 maart 2012 11:00 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: winterbanden in de zomer
Je kunt het onzin vinden, als je kijkt wat een all season band presteerd dan is dat niet veel beter, van nieuw af aan niet eens. Je zou om die reden ook nooit een old timer gaan en durven rijden om dezelfde reden, de remvertraging is dramatisch in verhouding tot een moderne auto, levensgevaarlijk dus. Het is verantwoord als je net als Ronald aangaf rekening houdt dat je remweg wat langer is. Daarnaast kan en mag het van de wetgever. Jou keuze hoeft die niet van een ander te zijn, belangrijk is wel dat je weet wat de gevolgen zijn van je keuze en of je daar mee om kan gaan. Het minimale profiel optrekken naar 2 mm is een keuze, wedden dat er dan berichten komen die dat ook te weinig vinden. 
|
19 maart 2012 12:35 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: winterbanden in de zomer
Tja, je kunt natuurlijk ook het vergelijk tussen A-winterbanden en de goedkoopste BlijDatIkGlij-zomerbanden maken.....
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
19 maart 2012 13:05 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: winterbanden in de zomer
chathanky schreef: Het minimale profiel optrekken naar 2 mm is een keuze En dat was destijds voor de EU nog een hele moeilijke keuze. Het moest iets zijn wat ook in Engeland gebruikt kon worden, anders lukte het daar niet. Vandaar dat het 1/16 inch werd en voor ons dus 1,6 mm. 2 mm zou dan iets van 5/64 inch zijn geworden, veel te moeilijk. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
19 maart 2012 13:08 |
|
 |
Edjec5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 19 jul 2010 10:46 Berichten: 257 Woonplaats: Westland
Auto: Citroën C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 156000
Kleur: Groen
Naar boven
|
 Re: winterbanden in de zomer
Ik vervang mijn banden bij ongeveer 3mm. En laat altijd de nieuwe op de achter as monteren. Moet er niet aan denken wat er zal gebeuren als de caravan er achter hangt en de achter kant van de wagen stuurloos wordt. Weet zeker dat het gruwelijk mis zal gaan.
|
19 maart 2012 13:23 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: winterbanden in de zomer
chathanky schreef: Het is verantwoord als je net als Ronald aangaf rekening houdt dat je remweg wat langer is.
Nee het is niet verantwoord, net zo dat het niet verantwoord is om met zomerbanden op wintersport te gaan ..... Nederlandse zuinigheid is het, niet meer, niet minder Citaat: Het minimale profiel optrekken naar 2 mm is een keuze, wedden dat er dan berichten komen die dat ook te weinig vinden. : Dat is ook te weinig Ik hou net als EdjeC5 + 3mm aan
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
19 maart 2012 18:29 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: winterbanden in de zomer
Mijn eerdere antwoord was nogal ironisch bedoeld: ´neem de kinderen wat vaker niet mee, dan komt het wel goed´ duidt daarop. Dus niet zomers mee rijden. Wil je ze niet weggooien dan zou ik ze eerder nog volgende winter gebruiken in de hoop dat er niet al teveel sneeuw komt vanwege profieldiepte. Het zachtere rubber doet het bij lage temperaturen, maar geen sneeuw, natuurlijk nog steeds prima.
gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
19 maart 2012 19:02 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: winterbanden in de zomer
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
23 apr 2012 21:17 |
|
 |
|