Auteur |
Bericht |
williamc5
C5club Newbie
Geregistreerd: 09 jan 2008 08:19 Berichten: 4 Woonplaats: leerdam
Auto: line prestige
Opties: blauwtandje carkit clarion cd wisselaar
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 203000
Kleur: donker grijs
Naar boven
|
 Repareren of niet
Hallo...wat te doen?
Ik heb een c5 uit 2003 met 203000km gedraaid en die gaat behoorlijk wat aandacht vragen nl De waterpomp maakt herrie (deze is vervangen bij 124000 tegelijk met de distributie),speling op de fusee kogels (aantekening op keuringsraport), behoorlijk olie verbruik (geen blauwe pluim en schone koelvloeistof) ik denk op lekkage op het filter of 1 van de sensoren hoewel ik geen sporen op straat vind, rechtsvoor een zwetende veerpoot (niet de bol), de richtingaanwijzer stopt er af en toe mee, groot licht blijft niet aan dus waarschijnlijk de com 2000 vervuild of kapot, remschijven achter versleten mede ook door het oxideren tussen klauw en wielophanging (aantekening op keuringsraport) dus ook een keer aan vervanging toe, vier nieuwe banden nodig (regulier onderhoud maar toch) In de 4 jaar tijd dat ik hem nu heb al 3 winters me laten staan met meldingen Storing uitlaatgassen, ene keer was het vervuiling van het gasklephuis de andere keer weer stand van het gaspedaal de andere keer weet ik geeneens meer. De motor loop zeer rauw qua geluid en de auto blijft voor een stoplicht behoorlijk zoeken naar de juiste stand (hoogte)
Wat de onderdelen betreft had ik zo`n beetje tussen 500 en 600 euro berekend als de arbeid daar nog bij moet komen ga ik toch ver over de 1000 euro heen als ik alles zou laten maken voor alles wat stuk is, voor alle kleine ergernissen te laten oplossen kom daar nog meer bij...Wat te doen inruilen of alle laten maken ..HELP(dagwaarde auto 1250 euro)
|
09 feb 2012 14:03 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Repareren of niet
Tja... lastig.
Als ik de zaken die je noemt bekijk is er niets tussen wat echt dramatisch is, maar de optelsom telt hard aan. Ik denk dat je voor minder dan 1500 euro het niet gaat redden. Het enige wat mij onzeker lijkt is het olieverbruik: hoe erg is het? Als het toe te wijzen is aan echt blokproblemen (defecte zuiger ofzo) dan lijkt reparatie me niet zinvol. Als het enkel een pakking is, is het eenvoudig op te lossen.
Stel jezelf de vraag: als je niet repareert, wat is de auto dan nog waard bij verkoop? En als je wel zou repararen? Trek dat prijsverschil af van de kosten van de reparatie; dat is nl. de eigenlijke investering die je moet doen, want het meerdere ben je sowieso kwijt aan kosten of lagere inruilwaarde.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
09 feb 2012 14:14 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Repareren of niet
Precies dat olieverbruik. Wel op tijd olie ververst? Dat telt mee met oliezuipen. Aan het einde van de verversingstermijn begint dit vaak.... Distributie zal weer gedaan moeten worden om de waterpomp te kunnen doen. Alle overige zaken zijn niet heel kostbaar en zijn goed te doen als je het zelf kunt. Besluit moet je zelf nemen...... Distributieriem en waterpomp kan ik voor je doen, al het andere natuurlijk ook en dat kost minder dan de garage. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
09 feb 2012 15:09 |
|
 |
gerben
V.I.P.
Geregistreerd: 01 nov 2006 21:17 Berichten: 534 Woonplaats: Leuth
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Naar boven
|
 Re: Repareren of niet
Die storingen uitlaatgas en engerelmatige loop lijken veel op het bekende hydr. klepstoters probleem. Die vervangen door de modificatie set kost ook minimaal 1000 euro.
_________________ Citroen ZX 1.4 Alure Citroen Xsara Break 1.6 LP Citroen Xsara Picasso 1.8 16v Citroen Saxo 1.4 VTS Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3 VW Tiguan 1.5 TSI DSG
|
09 feb 2012 16:40 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Repareren of niet
Ik kan niet in je knip kijken en de afweging maken of jij dat wel of niet wil uitgeven aan je auto.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
09 feb 2012 16:43 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Repareren of niet
Er zal eerst een duidelijke diagnose gesteld moeten worden en dan een becijfering van de kosten. Zoals gezegd bij zelfwerkzaamheid of wat hulp van vreemden kan zo'n afweging nog best positief uitvallen. Zo vanachter de pc is dit allemaal moeilijk te beoordelen. Dus: misschien kan de TS een lijstje posten van de mankementen die hij weet, dan kunnen we daar prijzen aan koppelen.....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
09 feb 2012 19:17 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Repareren of niet
Misschien een onbenullige vraag: Maar de dagwaarde die je noemt, is dat in de huidige toestand (in andere woorden: aanbod van een garage) of heb je dat ergens uit een lijst? In het eerste geval zou ik zeggen: Verkopen en een nieuwe C5 voor 3000~5000 Euro terugkopen.
|
09 feb 2012 19:25 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Repareren of niet
Je hebt maar mazzel. Alles komt tegelijk en dus kan je de afweging/doorrekening maken. Meestal komen dit soort bekende slijtagedingetjes bij stukjes en beetjes. 200 euro hier, 2 maanden later 300 euro daar, 6 maanden later, etc, etc. Zijn allemaal wel dingen die bij de leeftijd en km-stand horen. Koop je een andere dan wil je wel zo goed mogelijk weten dat je die dingen niet, snel, weer krijgt. Ik zou eens gaan kijken wat er te koop is, met inruil en garantie en even aannemen dat deze reperaties je 1500 euro kosten. Kan je vrij snel zien of dat uitkomt voor je.
gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
09 feb 2012 19:49 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Repareren of niet
tja, zoals een aantal weten zit ik ook net in zo'n periode...
Mijn afweging is dan dat ik nu weet wat ik heb. Wat koop je ervoor terug?
Koop je dan andermans ellende?
Kun je je dat veroorloven? Kun je je de reparaties veroorloven?
In het algemeen kun je voor het geld van de reparaties niet een auto terugkopen die net zo goed is als jouw auto na de reparatie.
Maar de vraag is natuurlijk of je alles op kunt lossen. Hoeveel is hoog olieverbruik bijvoorbeeld?
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
09 feb 2012 20:06 |
|
 |
GSPallas
C5club Executive
Geregistreerd: 08 sep 2010 20:25 Berichten: 1853
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Repareren of niet
Ik sluit me bij EW aan. In principe weet je nu wat je hebt en wat je niet hebt. Als je een vergelijkbare C5 terugkoopt kun je voor dezelfde problemen komen te staan. Blijft lastig want je kunt ook op rand van een bodemloze put staan......
Succes met de keuze
_________________ Citroën-historie: DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame) C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame) C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame) Xantia Tentation 1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
|
09 feb 2012 20:20 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Repareren of niet
Maar dan moet je flink investeren. Als je dat kunt of er een goede reden voor zoekt ligt het natuurlijk een beetje anders.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
09 feb 2012 21:27 |
|
 |
williamc5
C5club Newbie
Geregistreerd: 09 jan 2008 08:19 Berichten: 4 Woonplaats: leerdam
Auto: line prestige
Opties: blauwtandje carkit clarion cd wisselaar
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 203000
Kleur: donker grijs
Naar boven
|
 Re: Repareren of niet
hoi. alle bedankt voor jullie meedenken, makkelijker is het er niet op geworden  qua budget kan ik alles zo laten maken, en qua budget voor een andere kom ik uit op een c5 uit 2005/2006 met dan onder de 100.000 gelopen of eventueel een C4 uit 2007/2008...als ik zeker weet dat het hier bij blijf en ik kan weer laat zeggen 3 jaar vooruit is de keuze makkelijk maarja de auto heeft zich niet van ze betrouwbaarste kant laten zien de afgelopen 4 jaar nogmaal bedankt voor het meedenken...En GW-tje ik zal het aanbod in gedachten houden
|
09 feb 2012 23:10 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Repareren of niet
Als je daar al 4 jaar mee zit en je kunt het budgettair hebben, dan wist ik het wel.... Citroen is leuk maar dan moet je geen ellendebak proberen in leven te houden. Er zijn zoveel fijne probleemloze Citroenen te koop..........zoekt en gij zult vinden!
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
10 feb 2012 09:19 |
|
 |
williamc5
C5club Newbie
Geregistreerd: 09 jan 2008 08:19 Berichten: 4 Woonplaats: leerdam
Auto: line prestige
Opties: blauwtandje carkit clarion cd wisselaar
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 203000
Kleur: donker grijs
Naar boven
|
 Re: Repareren of niet
Hallo allen... Nou de kogel is door de kerk laat maar zeggen...we hebben een andere auto gekocht!! Helaas voorde citroen liefhebbers onder ons is het geen citroen geworden maar een ford focus uit 2011 met 14000  op de teller, moeder de vrouw wilde zo nieuw mogelijk rijden en voor een andere c5 werden ze dan al snel 3 a 4 jaar oud...duzzz vandaar Alle leden bedankt voor de tips en uitleg op de diverse forums en wellicht tot ziens!!!
|
29 feb 2012 17:11 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Repareren of niet
Als de keuze ook de jouwe is prima toch? Als ik het zo lees is het die van je vrouw en niet van jou.  Sorry zo komt het over. Veel plezier met de Ford Focus. 
|
29 feb 2012 17:26 |
|
 |
|