C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2008 14:35
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210.000
Kleur: Grijs
Locatie: Apeldoorn
C5club Rookie
C5club Rookie
Storing bij koude motor.

Bericht door huenca »

Hallo Forum, ik raak een probleem maar niet kwijt. (ik heb al weer 100.00km gereden)
Het probleem doet zich alleen in de winter voor.
Als ik de motor start moet ik gelijk wegrijden, als ik hem ook maar effe laat staan, gaat de motor inhouden, alle lampjes branden, storing uitlaatgas melding verschijnt en als je dan wilt wegrijden heb je geen vermogen.
Als je gelijk wegrijdt treedt het inhouden soms ook op, dit alles verdwijnt na zo'n 500m gereden te hebben.
Wat helpt is onderweg de motor uitdoen 25 sec wachten en dan wil hij wel weer. De storingsmeldingen verdwijnen ook (indien het niet opnieuw optreedt door de kou) na een aantal starten.
Citroendealer weet het niet op te lossen, software ge-update, veel gereset, motor en accu zijn verder in goede staat.
Zeker als de ruiten bevroren zijn heb je een probleem, je kunt de airco dan niet aanzetten en de ruit vrij maken van ijs, je moet gelijk wegrijden maar je kunt het niet vanwege de storing.
Iemand een idee??? :citrofiel
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Als de dealer het niet kan vinden wordt het tijd voor een andere dealer, ben ik bang...
Eventuele foutcodes zou hij moeten kunnen gebruiken om de oorzaak te achterhalen.

Een second opinion bij een specialist lijkt me raadzaam.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Storing geen oorzaak in je LPG-installatie?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2008 14:35
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210.000
Kleur: Grijs
Locatie: Apeldoorn
C5club Rookie
C5club Rookie
Ik heb de gasinstallatie laten controleren bij de gasspecialist, ook daar niets gevonden.
Heb tot 2 keer toe de zaak laten checken bij de citroendealer in Apeldoorn, laten resetten a 40 euro per keer en dan daarbij niks kunnen aangeven, dan ben ik wel klaar met de dealer.
:smt198
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Dan beter naar GWtje of mij voor resetten en controleren met de lexia, kost niks en gratis koffie. :smt190
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ik gok op de luchtmotor. Typisch een storing die direct begint na de koude start in de koude tijd. Heb je de boel op gang heb je de hulp van dat ding niet meer nodig.
Maar dit is makkelijk uit te lezen met de Lexia, storing wordt daar met naam en toenaam vermeld, een dealer moet dat in 5 minuten zien.
Tis geen LPG storing aangezien het direct op treed na de start die altijd op benzine is.

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=430" onclick="window.open(this.href);return false;

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2008 14:35
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210.000
Kleur: Grijs
Locatie: Apeldoorn
C5club Rookie
C5club Rookie
Bedankt voor de snelle reacties.
Herman, zou ik langs kunnen komen om hem te laten uitlezen?
Zou jij de luchtmotor softwarematig kunnen uitschakelen?
Mocht dat de storing zijn natuurlijk.
Mvg, Huub
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als ik je vorige post bekijk heb ik een vermoeden dat het met de buitenvoeler te maken heeft.
Als het 48 graden is dan start de motor anders "koud" op dan als het werkelijk koud is.
De overschakeltijd van benzine naar gas is dan veel korter.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Voor je echte kosten gaat maken bij een bedrijf is het misschien wel handig om eerst de buitentemperatuursensor te vervangen en kijken of het probleem dan weg is.

Voor een bak koffie laten uitlezen zijn geen kosten. :smt190
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2008 14:35
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210.000
Kleur: Grijs
Locatie: Apeldoorn
C5club Rookie
C5club Rookie
Daar kan het niet aan liggen, de buitentemperatuurmeter is pas sinds kort kapot en dit probleem heb ik al sinds de aanschaf, 3 jaar geleden. :smt190
Toch bedankt voor de reactie.
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Ik denk niet dat de LM uit te schakelen is. :smt190
Maar aankomen kan altijd als je dat even meld.
tel. is nul ,zes, drie, zeven, één, 23287, dan hoor ik wel, beetje droog weer , zit wel onder carport maar tis koud.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Overigens: 40 euro voor storingen resetten?

Bij de dealer is het ook crisis zeker.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
:idea: Het motormanagement doet niets met de buitentemperatuursensor. Daarvoor gebruikt hij zijn eigen inlaatluchttemperatuursensor, die natuurlijk wel weer stuk kan zijn.
:idea: De luchtpomp is slechts voor het snel opwarmen van de kat en heeft derhalve geen functie voor het goed draaien van de motor, sterker nog hij heeft een negatieve invloed op de stationairloop
dat komt doordat hij een goede uitstroming van het uitlaatgas wat verstoort daardoor hoor je een motor met draaiende luchtpomp altijd wat onregelmatig lopen totdat de luchtpomp na 45 seconden stopt
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
huenca schreef:dan ben ik wel klaar met de dealer.
:smt198
Ik ga niemand afkraken maar als je weer eens iets hebt:

- kom bij mij of Herman, gratis koffie en een trage laptop met Lexia :lol:
- ga eens naar Bonhof in Epe als je een goede garage zoekt met no-nonsense stijl.
wel een paar kilometer om maar wel hart voor hun klanten.........

Ik herken trouwens jouw storing wel. Ik heb dit ook heel af en toe maar dan juist bij een motor die al warm gedraaid is.....weersomstandigheden niet zo op gelet, maar het is een temperatuurissue want de motor gaat dan direct bij het starten al overschakelen op gas. Dat verloopt dan voor een stationair draaiende motor net wat kritisch en bij mij slaat de motor dan vaak af. Als je wat gas bijgeeft gaat het dan meestal net goed anders inderdaad een kerstboom op je dashboard.
Ik ben er nog niet uit omdat het heel sporadisch voorkomt, maar ik gok op een temperatuursensor.
Maar welke........
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 11:24
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Locatie: Merselo
De temperatuursensor die de LPG-installatie gebruikt om over te schakelen van benzine op LPG is de sensor van de temperatuur van de koelvloeistof. Deze stuurt overigens ook de koelfan aan en kan soms verkeerde waardes doorgeven.
Plaats reactie