Re: Dimlicht gaat uit en aan tijdens rijden.
chathanky schreef:
Xenonverlichting is niet zo gevoelig voor spanningsvariaties. Bij een lagere spanning brand deze zonder dat je dat verneemt. Met hallogeen zie je de lichtsterkte varieren bij spanningsvariaties.
De ballast compenseert de lagere spanning.
In theorie is de Xenonverlichting ongevoelig voor spanningsvariaties omdat het voorschakelapparaat voor een constante stroom door de lampt zorgt. De brandspanning is dan ~85 Volt. De benodigde brandspanning is bij koude lampen hoger dan bij opgewarmde. Maar als de spanning varieert, reageert de lamp daar direct op (in tegensteling tot een halogeenlamp waar de hete gloeidraad snelle spaningsvariaties 'uitbufferd').
In de praktijk laten zeker de Chinese setjes toch knipperingen zien. Dus waarschijnlijk is de regeling niet in staat snelle variaties in de voedingsspanning op te vangen. Omdat de regeling wellicht al bij z'n maximale uitgangsspanning werkt.
chathanky schreef:
Een zwakke accu lijkt me niet de oorzaak. Als de motor draait dan neemt de dynamo al het stroomverbruik waar en draagt de accu niet meer bij aan de stroomvoorziening.
De accu zal ook helpen om stroompieken op te vangen. Maar het kan ook zijn dat de bedrading de spanningsval veroorzaakt.
chathanky schreef:
Het korte kipperen neem ik waar als de lampen nog niet geheel op temperatuur zijn.
Dat is mij ook opgevallen. Waarschijnlijk is dit een combinatie van 1) koudere lampen met hogere brandspanning --> lastiger voor voorschakelapparaat om stroom constant te houden en 2) gedeeltelijk ontladen accu door starten waardoor die minder kan bufferen. ger