Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
		    Het flikkeren treedt op tijdens het rijden, dan heeft de accu weinig meer in te brengen. Let op:
Tijdens het starten trekt de startmotor een fikse stroom, de accu wordt voor een deel ontladen.
Tijdens het rijden wordt de dynamo aangedreven. Hoe leger de accu, hoe hoger de laadstroom zal zijn (spanningsverschil tussen accu en dynamo). Als de accu weer helemaal is bijgeladen, stroomt er niets meer naar de accu.
Maar, de dynamo laadt niet alleen de accu tijdens het rijden, hij voedt ook de lampen, ontsteking en alle elektra in de auto. Ja, daar loopt flink wat stroom doorheen.
De uitgangsspanning van een dynamo is afhankelijk van de belasting/stroom. Hoe hoger de stroom, hoe lager de uitgangsspanning door de koperverliezen in de dynamo. Dit wordt door de stroom-spanningsregelaar wel gecompenseerd maar slechts ten dele. Met name pieken (spikes zoals eerder al werd genoemd) treden nog op.
Als een dynamo ouder wordt, wordt de kwaliteit minder en nemen de verliezen toe waardoor bij een even grote belasting de uitgangsspanning lager zal zijn. Dus als een hydrauliekpomp aanslaat, zakt de spanning.
Nu terug naar de lampen. Bij een kleine spanningspiek of -dip zul je niks aan de verlichting merken. Door de temperatuur wordt dit effect vertraagd. Bij een langere verandering zul je het wel merken. Met name bij gloeilampen wordt het effect gedempt, halogeen nog meer.
Xenonlampen werken als een soort TL-buis en spanningsvariaties zijn daarin goed zichtbaar, zeker bij bepaalde verhoudingen. Het kan dus best zijn dat je die flikkering in het licht ziet. Ik zou de dynamo verdenken. Dan moet je dus een spanningsmeter BIJ DE LAMP monteren en kijken hoe de spanning varieert als je met allerlei dingen speelt.
De accu doet dus (om kort te gaan) in het hele verhaal niet mee, hooguit als belasting in het begin van de rit. Het fenomeen zal dus eerder in het begin dan aan het eind te merken zijn denk ik.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Tijdens het starten trekt de startmotor een fikse stroom, de accu wordt voor een deel ontladen.
Tijdens het rijden wordt de dynamo aangedreven. Hoe leger de accu, hoe hoger de laadstroom zal zijn (spanningsverschil tussen accu en dynamo). Als de accu weer helemaal is bijgeladen, stroomt er niets meer naar de accu.
Maar, de dynamo laadt niet alleen de accu tijdens het rijden, hij voedt ook de lampen, ontsteking en alle elektra in de auto. Ja, daar loopt flink wat stroom doorheen.
De uitgangsspanning van een dynamo is afhankelijk van de belasting/stroom. Hoe hoger de stroom, hoe lager de uitgangsspanning door de koperverliezen in de dynamo. Dit wordt door de stroom-spanningsregelaar wel gecompenseerd maar slechts ten dele. Met name pieken (spikes zoals eerder al werd genoemd) treden nog op.
Als een dynamo ouder wordt, wordt de kwaliteit minder en nemen de verliezen toe waardoor bij een even grote belasting de uitgangsspanning lager zal zijn. Dus als een hydrauliekpomp aanslaat, zakt de spanning.
Nu terug naar de lampen. Bij een kleine spanningspiek of -dip zul je niks aan de verlichting merken. Door de temperatuur wordt dit effect vertraagd. Bij een langere verandering zul je het wel merken. Met name bij gloeilampen wordt het effect gedempt, halogeen nog meer.
Xenonlampen werken als een soort TL-buis en spanningsvariaties zijn daarin goed zichtbaar, zeker bij bepaalde verhoudingen. Het kan dus best zijn dat je die flikkering in het licht ziet. Ik zou de dynamo verdenken. Dan moet je dus een spanningsmeter BIJ DE LAMP monteren en kijken hoe de spanning varieert als je met allerlei dingen speelt.
De accu doet dus (om kort te gaan) in het hele verhaal niet mee, hooguit als belasting in het begin van de rit. Het fenomeen zal dus eerder in het begin dan aan het eind te merken zijn denk ik.
Berichten: 6523
      		Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
      			      		      			      				Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12887
      			      		      			      				Productienummer: 0552
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 70 000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera
      			      		      			      		      			      				Locatie: Het rijk van Nijmegen
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Ik geloof er niks van; na het starten heeft de Xenonpit voldoende aan een veel lagere spanning om het licht in stand te houden. Een spanningsvariatie in het boordnet is niet voldoende om de ballast buiten dat gebied te brengen. Zou de spanning écht instorten dan moeten ze bovendien opnieuw gestart worden. Maar als het boordnet echt zo ver instort dat die de Xenon mee zou nemen, dan heb je eerder een probleem met de BSI enzo.thijzer schreef:Xenonlampen werken als een soort TL-buis en spanningsvariaties zijn daarin goed zichtbaar, zeker bij bepaalde verhoudingen.
De praktijk leert ons al 9jaar dat C5's met Xenon, NOOIT flikkeren/dippen bij het inslaan van de hydractive pomp.
Dit probleem is zuiver bekend bij de halogeen pitten.
NB Wat je kan zien aan spanningsvariaties bij een TL is iets anders. Dan zie je dat de AC verdubbelaar stuk is en flikkert de TL op de netfrequentie of langzamer. TL's zitten op het wisselstroom lichtnet.
Bij Xenon kan dat niet gebeuren omdat die op 20kHz lopen, om een hogere efficiëntie te halen. Echte TL buizen hebben maar heel zelden zo'n hoge frequentie, behalve toepassingen als zonnebanken en compacte TL buizen in spaarlampen. Die flikkeren dus ook nooit.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
    				
    				    			ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 2551
      		Lid geworden op: 21 aug 2007 20:06
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Toyota RAV4 Hybride
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2020
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 2k
      			      		      			      				Kleur: Midnight Blue
      			      		      			      				Locatie: Nijmegen
      			      		      		
      		      		      		        Maar, ET, wat kan dan de oorzaak zijn van het soms even flikkeren van de lampen ? Lampen die oud zijn, of ballasten die moeilijk gaan doen ? Er moet toch iets zijn dat er voor zorgt dat die lampen soms een fractie van een seconde uit gaan ?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Groeten, Marc
    				
    				    			Berichten: 281
      		Lid geworden op: 25 jul 2009 11:19
      		
      		
      		      		      			      				Auto: break 2.0 hpi exclusive
      			      		      			      				Opties: exclusive
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2001
      			      		      			      				Energielabel: B
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 09012
      			      		      			      				Productienummer: 10543
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 100200
      			      		      			      				Kleur: EXYB onyx noir
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        zitten ze niet lot dat ze gewoon trillen?
Gebeurt het alleen als je over een hobbeltje rij of ook als je stil sta?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Gebeurt het alleen als je over een hobbeltje rij of ook als je stil sta?
Berichten: 2551
      		Lid geworden op: 21 aug 2007 20:06
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Toyota RAV4 Hybride
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2020
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 2k
      			      		      			      				Kleur: Midnight Blue
      			      		      			      				Locatie: Nijmegen
      			      		      		
      		      		      		        Als ik stilsta gebeurd het niet. Ik heb het eigenlijk alleen gemerkt bij optrekken. Misschien dat de automatische nivo regeling (die dan ook aan de slag gaat) er iets mee te maken heeft ?Erwin79 schreef:zitten ze niet lot dat ze gewoon trillen?
Gebeurt het alleen als je over een hobbeltje rij of ook als je stil sta?
Ik heb echt geen flauw idee. Vanmiddag even bij de garage (zit naast het werk) gevraagd wat voor accu er minimaal in een C5 moet en die zei dat een 55 Ah het minimum is, dus de 60 Ah die er in zit zou genoeg moeten zijn. Ook anderen hebben al aangegeven dat de accu er niets mee te maken heeft. De garage gaf als mogelijkheden a) lampen worden oud of b) een ballast is aan het stuk gaan. Maar ja, dat rijmt niet met het feit dat het alleen bij optrekken gebeurd en dan alleen aan het begin van een rit. Na een langer rijden gebeurd het niet meer.
Groeten, Marc
    				
    				    			Berichten: 6523
      		Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
      			      		      			      				Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12887
      			      		      			      				Productienummer: 0552
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 70 000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera
      			      		      			      		      			      				Locatie: Het rijk van Nijmegen
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Het lijkt wel wat op gedrag wat ze aan het eind van de levensduur kunnen tonen. Of de pitten inderdaad op zijn is meestal goed te zien aan de kleur (naar het paarse ipv blauwig-wit)MarcusE schreef:Maar, ET, wat kan dan de oorzaak zijn van het soms even flikkeren van de lampen ? Lampen die oud zijn, of ballasten die moeilijk gaan doen ? Er moet toch iets zijn dat er voor zorgt dat die lampen soms een fractie van een seconde uit gaan ?
Anders zou ik toch ook zeggen de ballast.
De boordspanning moet beneden de 9V vallen om het functioneren van een goed werkende ballast te beïnvloeden:
http://www.lumotech.co.za/documents/tec ... allast.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus dat kunnen we volgens mij direct uitsluiten, 9V zou de BSI om zeep helpen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
    				
    				    			ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 2551
      		Lid geworden op: 21 aug 2007 20:06
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Toyota RAV4 Hybride
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2020
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 2k
      			      		      			      				Kleur: Midnight Blue
      			      		      			      				Locatie: Nijmegen
      			      		      		
      		      		      		        Als het de lampen zijn, dan zijn er wel Philips lampen te vinden op het net voor een redelijke prijs. Maar heb je een idee in welke prijs richting ik moet denken wanneer het wel een balast betreft ? En hoe kan ik dat controleren ?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Groeten, Marc
    				
    				    			Berichten: 11351
      		Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
      			      		      			      				Opties: SUV
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2018
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				Kleur: Soft sand
      			      		      			      				Locatie: Apeldoorn
      			      		      		
      		      		      		        50,00 euro voor 2x balast(hongkong) lampen gratis erbij 
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
    				
    				    			Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Berichten: 2551
      		Lid geworden op: 21 aug 2007 20:06
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Toyota RAV4 Hybride
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2020
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 2k
      			      		      			      				Kleur: Midnight Blue
      			      		      			      				Locatie: Nijmegen
      			      		      		
      		      		      		        Was het maar zo makkelijk. Dat Honkong spul is allemaal aftermarket. Dus niet te vergeljiken metde af-fabriek ballasten en al helemaal geen D2R lampen.Herman schreef:50,00 euro voor 2x balast(hongkong) lampen gratis erbij
Trouwens, van het setje dat ik voor de Saxo had is al een ballast kapot. Niet al te beste kwaliteit dus.
Groeten, Marc
    				
    				    			Berichten: 6523
      		Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
      			      		      			      				Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12887
      			      		      			      				Productienummer: 0552
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 70 000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera
      			      		      			      		      			      				Locatie: Het rijk van Nijmegen
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Als de pitten grotendeels normaal werken en geen paarsige gloed hebben dan kunnen ze nog wel even mee.MarcusE schreef:Als het de lampen zijn, dan zijn er wel Philips lampen te vinden op het net voor een redelijke prijs. Maar heb je een idee in welke prijs richting ik moet denken wanneer het wel een balast betreft ? En hoe kan ik dat controleren ?
Op basis an de ballast specs kunnen we wel uitsluiten dat het in het stroomcircuit zit.
Blijven over de ballast/starters (is gecombineerd op de Ph. iirc)
Maar omdat het jou opvalt tijdens het optrekken zou ik toch ook nog naar de hoogteregelaars kijken.
Als ik bij stiltand de hoogte vd auto verander, dan zakt of stijgt eerst de ene dan andere kant. Hierbij verandert de invalshoek vd auto en moet het Xenon zijn hoek regelen, dat kun je zien, het gaat met minuscule trapjes. Misschien dat het bij jou te schokkerig gaat?
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
    				
    				    			ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club extreme Die-Hard

    			        
Berichten: 823
      		Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
      		
      		
      		      		      			      				Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2023
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Locatie: Den Haag
      			      		      		
      		      		      		        Ik heb destijds bij mijn eerste C5 HPI Exclusive (met standaard Xenonverlichting) van 2001 van begin af aan(nieuw) het probleem van flikkerende verlichting gehad. Als je het eenmaal ziet uiterst irritant. Ik heb er drie jaar mee gereden en bij ieder garagebezoek er een opmerking over gemaakt. Ik wil maar zeggen dat het met ouderdom niets te maken hoeft te hebben. Na inruil in 2004 bij de volgende C5 met halogeen geen enkel probleem gehad (nou ja, met de verlichting dan). 
Groeten, Cieterman
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Groeten, Cieterman
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance


