Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Documentatie van Citroën niet correct
Auteur |
Bericht |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Documentatie van Citroën niet correct
Gisteren een grote klus gedaan aan de C5 van een bekende, samen met mijn zwager. Koppeling vervangen en een grote beurt bij een Ph1 1.8 16v. In de week voorafgaand had ik bij JW-NHS met behulp van het VIN documentatie opgevraagd voor het vervangen van de koppeling. Hij stuurde mij een prachtig pdf-document met een volledige beschrijving over: - demonteren en monteren van de versnellingsbak; - demonteren en monteren van de drukgroep; - invetten van de koppelingsvork/geleidebus/prise-as. Nu had ik deze klus al eerder uitgevoerd bij de Xantia, dus de meeste dingen weet je wel maar het viel me op dat enkele essentiële onderdelen, zoals een beugel onder de motor door en wat andere zaken, niet in de demontagebeschrijving waren opgenomen. Dit terwijl ook onderdelen die er gewoonweg niet zijn, dan wel weer werden omschreven. Daarnaast zaten er onnodige werkzaamheden in de beschrijving die alleen maar extra tijd kosten en niets toevoegen, zoals het verwijderen van de wielkuip aan bijrijderskant. Ook kon de motorsteun op de bak volledig worden losgenomen zonder alle electronicacomponenten en de BSI uit te bouwen. Conclusie: de beschrijving was bruikbaar als ondersteuning maar zeker niet correct. Wel hadden we veel meer ruimte als bij de Xantia. Houd hier dus rekening mee en vaar niet blindelings op de documentatie, ook al is die dan door Citroen zelf geschreven.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
08 jan 2012 20:43 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Documentatie van Citroën niet correct
als ik het lees,dan is het in de rapte want daar klopt toch niets van,en dat is bij alle merken zo
|
08 jan 2012 20:52 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Documentatie van Citroën niet correct
Tja.. shit happens,  de ene keer is het nauwkeuriger dan de andere keer. je blijft natuurlijk zelf degene die het moet doen en beoordelen hoe je het gaat doen.. Vaak kan het simpeler vooral als je het al een paar keer hebt gedaan. Vergelijk het met een navigatiesysteem, een hulpmiddel om op de plek te komen. Als je dagelijks via binnenwegen van A naar B moet kun je het ook handiger en sneller dan de navigatie het aangeeft.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
08 jan 2012 23:02 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Documentatie van Citroën niet correct
Waar het me om gaat en wat me verbaast is dat de constructeur niet in staat is zijn eigen producten goed te omschrijven qua onderhoud. Uit deze database putten alle dealers.......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
08 jan 2012 23:05 |
|
 |
Maartenr
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23 Berichten: 596 Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Documentatie van Citroën niet correct
Zie hier een verklaring voor die belachelijke dealer tarieven!
_________________ Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003 Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's: Peugeot 107 XS 2007 Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999 Ford Fiesta 1.1 1986 Renault 5 GTS 1.4 1989 Citroen 2CV6 Club 1983
|
08 jan 2012 23:32 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Documentatie van Citroën niet correct
Is het ook niet zo dat er meerdere mogelijkheden zijn om dezelfde werkzaamheden uit te voeren, en dat de b.v. ene versnellingsbak de andere niet is, zo op het oog dezelfde constructie maar in werkelijkheid net effe anders.... Neemt niet weg dat offieciële documentatie gewoon moet kloppen, dan maar meer gespecificeerd maar wel op de werkzaamheden toegespitst, men zal maar net die ene bout, moer, nippel, hevel o.i.d. vergeten te vermelden en of je breekt de boel af (nooit geweld gebruiken derhalve  ) of de klus duurt uren langer dan gedacht.... 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
09 jan 2012 08:25 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Documentatie van Citroën niet correct
Er zijn zoveel variaties....
De documentatie kan niet all mogelijke combi's afdekken.
Mogelijk zit er een beugel in de weg van iets anders wat alleen dit motor type heeft.
Zo heb ik een open bakje onder de myway navi en de docu rept alleen van de demontage van een afsluitbaar bakje (dat was zo in de tijd van de RT4). Dat open bakje gaat toch echt anders los (naar blijkt met grof geweld). Gelukkig kon Brian me dat vertellen....
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
09 jan 2012 10:16 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Documentatie van Citroën niet correct
GW-tje schreef: Waar het me om gaat en wat me verbaast is dat de constructeur niet in staat is zijn eigen producten goed te omschrijven qua onderhoud. Uit deze database putten alle dealers....... Ik vind het wel een beetje jammer dat je naar aanleiding van één uitgevoerde reparatie met behulp van een handleiding die meer dan 10 jaar geleden is geschreven deze conclusie trekt. Beroepshalve zie ik tientallen reparatiemethoden van de hand van de fabrikant. Ik deel de conclusie die jij trekt absoluut niet. Vaak zie je zelf wel mogelijkheden om het op een andere/snellere manier te doen, dat is wat anders, Dat de fabrikant niet in staat is deugdelijke omschrijvingen te leveren is sterk overdreven. Niet dat er nooit fouten in staan, dat zeg ik ook weer niet. Maar het is goed werkbaar. Over de motivatie om dingen te doen kun je twisten: De reden bijvoorbeeld dat het rechter binnenscherm verwijderd moest worden is: Een enkele keer moet de motor verdraaid worden om de prise-as goed in de koppelingsplaat te laten vallen. Jij staat onder de auto met de versnellingsbak op een kriksteun, de bak gaat er niet goed achter, je roept even een collega om de motor te verdraaien (via de rechter wielkast) waar jij alvast een sleutel 22 op de krukas hebt gezet... Jij vindt dit onzin blijkt uit je verhaal, ik geef je gelijk, ik doe het nl ook nooit  dit lukt ook wel zonder binnenscherm weg te halen. Evenals het laten zitten van de bsm en de bijbehorende bak, dat doe ik ook niet, maar er zitten wel voordelen aan om het wel te doen. Alleen wij besluiten in onze wijsheid dat wij dat ook wel kunnen zonder demontage van die zooi 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
09 jan 2012 21:57 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Documentatie van Citroën niet correct
Dat er meerdere en soms snellere wegen naar Rome leiden is mij bekend. Het stoorde mij dat er onderdelen werden benoemd die er niet waren en dat er onderdelen niet werden benoemd die er wel waren. De documentatie was op VIN gezocht. De leeftijd van de documentatie maakt denk ik niet veel uit, die zal geschreven zijn toen de zaken actueel waren. Voor mijn werk schrijf/schreef ik ook vaak genoeg handleidingen voor de- en montage en onderhoud en dan werd er wel van je verwacht dat je niet hele episodes uit je duim zat te zuigen. Ik zit er verder ook niet zo mee, kan door de bomen het bos zeker nog wel zien, maar wilde alleen de opmerking voor anderen plaatsen om NIET blindelings op de documentatie te varen........
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
09 jan 2012 22:02 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Documentatie van Citroën niet correct
Blindelings is nooit goed, uiteraard. Dat zegt zelfs/ook een TomTom Het blijft een handig hulpmiddel, je moet je verstand blijven gebruiken, naar bevindt dus...... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 jan 2012 23:50 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 10 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|