Mijn auto starten vanmorgen maar zodra ik koppel vroeg sloeg hij af.
Een kennis gebeld en met de lexia gaan kijken met de oude bougies wat het kan zijn ( Bosch 6 ) want de NGK's waren amper 2 weken oud en begon steeds te schokken tussendoor.
De 4 Oude Bosch bougie's waren geplaatst het starten bleek op 3 poten tegaan, en werd niet geconcludeerd door de computer.
Dus de bobine aan de buitenkanten iets los gemaakt en de auto liep netjes 796 RPM stationair.
Voor een proefrit de bobine weer vast gezet, maar direct na het wegrijden had de auto het moeilijk.
Rit test gestart, na 1.7 Km ging de noodloop aan, en geen reactie op het gas en motor management knipperde.
Gevolgd na 150 meter door piepen en melding dat de katalisator defect was en de uitlaatgassen niet correct waren.
Zoals gezegd kan een computer een foutje maken, motor uit en weer gestart en verder gereden.
Na 2 km verdwenen deze melding, maar het schokken en steeds uitvallen van een of 2 bougies bleef, behalve als ik het gas stil hield.
Na de test bleek dat ik met een vaste gas stand 2 van de vol gas gereden heb, de constante bobine tijd bleef op 2.5 MS , alleen de onstekings tijd met stationar lopen onder de 0 gaf aan dat er 1 of 2 bougies niet mee deden.
Terug gekomen na een rit van 5 km en een afgelopen lexia test, de oude NGK'S er weer ingezet waar de auto ook mee uitviel zodra hij koppel moest leveren.
Echter na het plaatsen en de lexia er nog aan was er een rare conclusie, de auto liep erg feilloos op 600 rpm stationair,
test rondje gemaakt en een volledig koppel.
NGK's hebben een cijfer 5 en krijgen aan de binnen kroon ring te zien veel te arm mengsel te verbranden.

Terwijl de voorgaande bougies een normale verbranding aangaven.
Ik kreeg deze NGK's (5) mee van een erkent bedrijf dat me wist te vertellen dat het speciale waren en niet erg gebruikelijke waren ( zochten op kenteken )
Ik kom zelf overal uit met een cijfer 8 of 7, er zaten bougies in met een cijfer 6 die werden vervangen omdat ik teveel koppel verlies had met een warme motor en niet vooruit kwam met een paardentrailer.
Nu ik NGK's heb met cijfer 5 kreeg reed het 2 weken goed, waarna met de paarden trailer trekken ik in eens geen koppel meer had , en hoe meer gas ik gaf hoe meer witte/grijze rook er uit de uitlaat kwam ( scherpe draai in zijn 2 ).
1: Nu is mijn vraag wat kan het zijn dat de auto zo schokt ( zonder trekkend gewicht/aanhanger ).
2: Welke bougies horen er in een 1.8i 16v PH1.
3: Waarom ontstaat het schoken bij bij de bougies, en blijkt er bij de laatste een te arm mengsel ingespoten te worden..
alvast vriendelijk bedankt.