Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club extreme Fan


Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jan 2011 12:19
Auto: Break, Athena, 2.0 16v
Opties: lederen bekleding, stoelverwarming,afn. trekhaak, parkeersensoren achter, instaplijsten
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: Gris Orageux
Maar even een nieuwe topic gestart, omdat het winterbandentopic al aardig "vol" zit.
Ook voor mij is er overigens geen discussie over of winterbanden nu nuttig zijn of niet. Volmondig kan ik hier namelijk ja! op antwoorden. Ik heb hier goede ervaring mee.
Afgelopen jaar zijn mijn wielschijven en handremkabels vervangen omdat de auto behoorlijk trilde bij hoge snelheden en stevig afremmen. Bij de C5 is dit echt een euvel en remschijven en handremkabels vervangen gaat vaak samen.
Vorige week heb ik er mijn 16 inch winterbanden op Star Performers met stalen velg opgelegd. Benieuwd hoe dat zou rijden, omdat de schijven en kabels zijn vervangen toen de 17 inch lichtmetalen velgen op Michelins eronder lagen.
Bij de 17 inch bleef de auto nog wel iets trillen bij snelheden rond de 110 en bij afremmen, maar dat zou te verklaren zijn door het feit dat ze niet Citroën-origineel zijn.
Toch valt het mij tegen dat de auto ook nu op deze winterbanden wat blijft trillen, bij stevig afremmen juist meer zo het lijkt.
Een euvel waar ik me maar gewoon bij moet neerleggen of kan het aan iets anders liggen? Verschil in bandenmerk misschien??
Ook voor mij is er overigens geen discussie over of winterbanden nu nuttig zijn of niet. Volmondig kan ik hier namelijk ja! op antwoorden. Ik heb hier goede ervaring mee.
Afgelopen jaar zijn mijn wielschijven en handremkabels vervangen omdat de auto behoorlijk trilde bij hoge snelheden en stevig afremmen. Bij de C5 is dit echt een euvel en remschijven en handremkabels vervangen gaat vaak samen.
Vorige week heb ik er mijn 16 inch winterbanden op Star Performers met stalen velg opgelegd. Benieuwd hoe dat zou rijden, omdat de schijven en kabels zijn vervangen toen de 17 inch lichtmetalen velgen op Michelins eronder lagen.
Bij de 17 inch bleef de auto nog wel iets trillen bij snelheden rond de 110 en bij afremmen, maar dat zou te verklaren zijn door het feit dat ze niet Citroën-origineel zijn.
Toch valt het mij tegen dat de auto ook nu op deze winterbanden wat blijft trillen, bij stevig afremmen juist meer zo het lijkt.
Een euvel waar ik me maar gewoon bij moet neerleggen of kan het aan iets anders liggen? Verschil in bandenmerk misschien??
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Het bandenmerk kan zeker uitmaken, maar als je zelf merkt dat het extra duidelijk optreedt bij sterk afremmen is het ook niet onlogisch om te veronderstellen dat de remschijven niet goed vlak (meer) zijn.
Overigens heb ik mijn C5 nog steeds niet goed trillingsvrij kunnen krijgen, en ik heb inmiddels begrepen dat onbalans een kwaal is wat bij sommige C5'en echt niet oplosbaar lijkt zonder zeer drastische maatregelen (aandrijfassen vervangen en wat dies meer zij).
Overigens heb ik mijn C5 nog steeds niet goed trillingsvrij kunnen krijgen, en ik heb inmiddels begrepen dat onbalans een kwaal is wat bij sommige C5'en echt niet oplosbaar lijkt zonder zeer drastische maatregelen (aandrijfassen vervangen en wat dies meer zij).
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Je moet bij een C5 erg ver gaan met balanceren om het goed te krijgen. Een gemiddelde garage heeft niet nauwkeurig genoege apparatuur hiervoor (<10g onbalans) . Ga naar een echte bandenspecialist (niet een fastfitter) en die zal er vast nog wel wat onbalans uit kunnen halen. Die kunnen ook superbalannceren (optimaliseren van band tov velg om loopvlak oneffenheden zo veel mogelijk te eilimineren) en kijken of je velgen wel voldoende recht zijn.
Mocht dat het niet verhelpen kun je nog op zoek gaan naar een firma die banden "aan de wagen" balanceert , dan neem je onbalans in de totale aandrijving mee (ook aandrijfassen).
Mocht dat het niet verhelpen kun je nog op zoek gaan naar een firma die banden "aan de wagen" balanceert , dan neem je onbalans in de totale aandrijving mee (ook aandrijfassen).
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ben blij dat de C5-3 weer helemaal 100% trillingsvrij is te krijgen , wat een genot 
Ik zou dus aanraden om ze echt goed te laten balanceren ( een kunst, zeker bij sommige C5'jes ) , en zoals Maarten al aangeeft, de ene band is de andere niet ...

Ik zou dus aanraden om ze echt goed te laten balanceren ( een kunst, zeker bij sommige C5'jes ) , en zoals Maarten al aangeeft, de ene band is de andere niet ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club extreme Fan


Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jan 2011 12:19
Auto: Break, Athena, 2.0 16v
Opties: lederen bekleding, stoelverwarming,afn. trekhaak, parkeersensoren achter, instaplijsten
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: Gris Orageux
Remschijven zijn pas vervangen, dus daaraan lijkt het niet (meer) te liggen. De 17 inch zijn een keer totaal uitgebalanceerd dus band op velg.
Misschien laat ik dat ook nog even doen bij de wintervelgen. Wellicht scheelt dat iets......
Misschien laat ik dat ook nog even doen bij de wintervelgen. Wellicht scheelt dat iets......
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
@exroosje
Ik heb op mijn C5 toch al heel wat balanceerpogingen laten doen, inclusief balanceren door de hoogteslag van de band t.o.v. de velg te optimaliseren, balanceren op 1 gram, balanceren aan de auto... maar trillingsvrij is hij nog nooit 100% geweest.
Wél heb ik gemerkt dat de bandenspanning ook een sterk effect heeft. En als je wieldoppen hebt kun je schrikken hoeveel onbalans daar in zit. Rijd dan maar eens een keer zonder wieldoppen en voel het verschil.
Ik heb overigens sterk het gevoel dat de trillingen ook samenhangen met de hoogte van de wagen. Als ik op een moment de 110 bereik (en dus de wagen iets zakt vanwege de HA3) treedt ook de trilling op. Ik heb het idee dat die dan opeens onder de 110 ook zit (de wagen gaat 'pas' bij <90 weer 'omhoog').
Het trillen op snelheid is m.i. iets dat afbreuk doet aan het comfort, maar niet iedereen is er even pietlut mee als ik
(sorry Nibrus, ik wil je topic niet kapen hoor
)
Ik heb op mijn C5 toch al heel wat balanceerpogingen laten doen, inclusief balanceren door de hoogteslag van de band t.o.v. de velg te optimaliseren, balanceren op 1 gram, balanceren aan de auto... maar trillingsvrij is hij nog nooit 100% geweest.
Wél heb ik gemerkt dat de bandenspanning ook een sterk effect heeft. En als je wieldoppen hebt kun je schrikken hoeveel onbalans daar in zit. Rijd dan maar eens een keer zonder wieldoppen en voel het verschil.
Ik heb overigens sterk het gevoel dat de trillingen ook samenhangen met de hoogte van de wagen. Als ik op een moment de 110 bereik (en dus de wagen iets zakt vanwege de HA3) treedt ook de trilling op. Ik heb het idee dat die dan opeens onder de 110 ook zit (de wagen gaat 'pas' bij <90 weer 'omhoog').
Het trillen op snelheid is m.i. iets dat afbreuk doet aan het comfort, maar niet iedereen is er even pietlut mee als ik

(sorry Nibrus, ik wil je topic niet kapen hoor

Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

C5club extreme Fan


Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jan 2011 12:19
Auto: Break, Athena, 2.0 16v
Opties: lederen bekleding, stoelverwarming,afn. trekhaak, parkeersensoren achter, instaplijsten
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: Gris Orageux
Geeft niets hoor Maarten. Zo'n pietlut ben ik namelijk ook, omdat de rest van de auto zoveel comfort geeft!
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Als je het inzakken op snelheid (10 à 15mm) kunt merken, dan zou ik ook de ADALs verdenken. Die kunnen sowieso voor vervelende symptomen zorgen (gebrekkige koersvastheid etc.)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Aha?
Dan mag de garage over 2 weken bij de beurt ook de ADALs eens aan een inspectie onderwerpen.
Dan mag de garage over 2 weken bij de beurt ook de ADALs eens aan een inspectie onderwerpen.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

C5club extreme Fan


Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jan 2011 12:19
Auto: Break, Athena, 2.0 16v
Opties: lederen bekleding, stoelverwarming,afn. trekhaak, parkeersensoren achter, instaplijsten
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: Gris Orageux
En wat wordt er dan precies bedoeld met ADALS?
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Achterste Draag Arm Lagers...
De lagers waar de draagarmen achter omheen draaien...
De lagers waar de draagarmen achter omheen draaien...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Maar 100dkm is daar wel wat vroeg voor.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

C5club extreme Fan


Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jan 2011 12:19
Auto: Break, Athena, 2.0 16v
Opties: lederen bekleding, stoelverwarming,afn. trekhaak, parkeersensoren achter, instaplijsten
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: Gris Orageux
Kijk, zo leer je eens wat! Dus mijn ADALS na laten kijken is nog niet nodig?
Toch maar laten (geheel) uitbalanceren?
Toch maar laten (geheel) uitbalanceren?
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Dat lijkt me het eerste om te proberen (en bij een goede bandenboer) al was het alleen maar omdat dat veel goedkoper is 

Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

C5club extreme Fan


Berichten: 107
Lid geworden op: 11 jan 2011 12:19
Auto: Break, Athena, 2.0 16v
Opties: lederen bekleding, stoelverwarming,afn. trekhaak, parkeersensoren achter, instaplijsten
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: Gris Orageux
Op mn vrije middag maar eens t woord bij de daad gevoegd: de bandenboer (tyrecentre) gaf echter aan dat t "probleem" niet door onbalans kan komen. Volgens hen ligt het aan de remschijven die kromgetrokken kunnen zijn. Echter, deze zijn bij mij 3 maanden geleden vernieuwd. De winterbanden zijn vorig jaar uitgebalanceerd.
Volgens hen staat de C5 niet bekend om onder de auto uit te balanceren.
Hmmm, ik zet r mn vraagtekens bij.....
Volgens hen staat de C5 niet bekend om onder de auto uit te balanceren.
Hmmm, ik zet r mn vraagtekens bij.....