Auteur |
Bericht |
Ceevijf
V.I.P.
Geregistreerd: 02 jul 2006 20:45 Berichten: 686 Woonplaats: Veenendaal
Auto: Ligne Business 2.0
Opties: PP, blauwe tand, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 97300
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Omslagpunt
15-16d €€?  das ver buiten mijn budget!  en een 3.0 lijkt me wel wat maar niet uit 2005. Ja, ik weet het, ik heb veel noten op me zang  Maar bedankt voor de links. Een break wil ik sowieso niet ik vind de PH1&2 geen mooie breaks, eigenlijk zelfs lelijk  Maar dat is persoonlijk natuurlijk
_________________ NU: Citroën C5 PH3 2.0 Ligne Business (2009)
Auto's die we hebben gehad:
Citroën C5 2.0 PH2 HDiF (2007) Citroën C5 PH1 1.8 Ligne Prestige (2003) Honda Accord 2.0i Honda Civic 1.6 Opel Kadet (ach, iedereen maakt weleens een fout) Ford Escort Citroën Visa Honda Civic VW Kever
|
10 okt 2011 15:17 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Omslagpunt
Allerlei goede tips
Maak gewoon een Excel (o.i.d.) sheet aan waarin je de diverse interessante modellen, de basisgegevens (o.a. gewicht en het echte brandstofverbruik) zet en de mogelijke brandstoffen (benzine, diesel, LPG), mogelijke jaarkilometers, MRB, onderhoud en verzekering erbij.
Als je dat op een goede manier doet kan je spelen met diverse branstofprijzen (hoger/lager), verzekeringspremies etc. Een ideale manier om met echt geld de juiste kosten en prijs per km te berekenen. Ideale vergelijking.
Mocht je willen, dan kan ik wel een kleine opzet voor je maken. Dan kan je die zelf gebruiken en verder aanvullen.
Vwb de brandstof, kijk even hoe en waar je de meeste kilometers rijdt. In de bergen is natuurlijk de HDi een perfecte keus. Benzine ook prima, LPG kan. Voor de laatste twee echter geldt sowieso dat een redelijk aantal PK's en een goed koppel (bij voorkeur in de lage toeren) de voorkeur verdient. Als je echter bijna 99% van je kilometers in dit platte land kun je je afvragen hoe zwaar de berg-vraag moet doorwegen
De PhI 1.8 16V LP(100 Pk) bijvoorbeeld was (zeker tov het gewicht) niet echt ruim bedeeld. Ook de PhII 1.8 16V (125 Pk) is in de bergen (wederom gewicht) geen hoogvlieger. Wees niet bang, Zij brengen je netjes boven en rijden prima, maar het kan soepeler en sneller. Maar als je wat meer pit wilt ga dan bij LPG en in mindere mate benzine minimaal uit van de 2.0.
3.0 V6 is natuurlijk heerlijk (recent in meegereden), hier komen echter extra verbruik en mogelijk duurder onderhoud/onderdelen om de hoek kijken.
Zo heb elk voordeel zijn nadeel.
Als ik je met zo'n rekenmodelletje kan helpen, laat het maar weten.
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
10 okt 2011 17:12 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Omslagpunt
Voor de wegenbelasting qa gewicht zie hier.>>>> http://www.autobelastingen.nl/berekenmrb.php
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
10 okt 2011 17:19 |
|
 |
Ceevijf
V.I.P.
Geregistreerd: 02 jul 2006 20:45 Berichten: 686 Woonplaats: Veenendaal
Auto: Ligne Business 2.0
Opties: PP, blauwe tand, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 97300
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Omslagpunt
zo'n rekenhulpje is nooit weg natuurlijk  BTW: mijn partner van het leven heeft toch liever weer een C5 dan een C4  ik begrijp haar wel 
_________________ NU: Citroën C5 PH3 2.0 Ligne Business (2009)
Auto's die we hebben gehad:
Citroën C5 2.0 PH2 HDiF (2007) Citroën C5 PH1 1.8 Ligne Prestige (2003) Honda Accord 2.0i Honda Civic 1.6 Opel Kadet (ach, iedereen maakt weleens een fout) Ford Escort Citroën Visa Honda Civic VW Kever
|
10 okt 2011 17:46 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Omslagpunt
Ceevijf schreef: diesel 2.0 versus benzine 2.0? Diesel dan toch meer trekkracht? Das toch wel handig in de bergen of is het verschil nihiel? Een diesel maakt spreekwoordelijk gehakt van een benzine auto, zelfs als je voor b.v. een 1.6HDi zou kiezen, moet je echt minimaal met een V6 benzine aan komen zetten om die in de bergen voorbij te kunnen.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
10 okt 2011 18:15 |
|
 |
voorheenrenault
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59 Berichten: 147 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Naar boven
|
 Re: Omslagpunt
Ceevijf schreef: Een break wil ik sowieso niet ik vind de PH1&2 geen mooie breaks, eigenlijk zelfs lelijk  Maar dat is persoonlijk natuurlijk Een C5 Break lelijk?!! Over smaak valt niet te twisten maar ik ben het daar helemaal niet mee eens! Ik ben een "verse" C5 break rijder en ik vind hem mooi en fantastisch rijden. Over het omslagpunt: dat zal rond die 20 k liggen maar het staat of valt met het onderhoud dat je er mee hebt. Een omslagpunt is een gemiddelde maar de staat van onderhoud en km-stand van je auto bepaald hoeveel je er werkelijk aan gaat uitgeven. Die onderhoudskosten bepalen toch een groot deel van je auto budget, meer dan de kosten van brandstof. m.v.g.
|
13 okt 2011 01:19 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Omslagpunt
De brandstofkosten over 125dkm zijn 10kE voor Diesel en tot wel 20kE voor benzine (V6). Dat ga je aan onderhoud als het goed is niet uitgeven.
Maar het is wel goed er rekening mee te houden, omdat het deels verklaart waarom sommige auto's 5kE wel waard zijn. Ook de wegenbelasting (benz) is een berg van dezelfde categorie als het voorziene onderhoud: 4kE/5jr Op de Diesel is dat nog 2x zo veel: MRB=8kE/5jr.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
13 okt 2011 10:42 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Omslagpunt
Denk idd dat je in dit geval niet zozeer naar de kostprijs moet kijken is niet veel verschil in lijkt me. Maar idd naar waarvoor je de wagen gebruikt. En je gebruikt de wagen in Zwitserland dan zou ik toch voor een diesel gaan. Dat rijd gewoon relaxter naar boven. Bij een benzine moet je constant schakelen om die op het juiste toerental te houden want anders valt die dood. Ben dit jaar naar het zuiden van frankrijk gereden, n.l cap d'agde. En dan moet je een gedeelte de bergen in. En ik was onder de indruk van de trekkracht van onze hdi (138 pk). Onze auto was volgeladen en nog ging die met twee vingers in de neus naar boven in 6de. Zelfs als ik het toerental moest laten zakken tot ongeveer 1200 toeren (maar bij dat toerental heb ik geen plankgas gegeven om de koppeling te sparen maar eerst rustig op toeren laten komen). En dat ging spelenderwijs. Met een benzine lukt dat niet en kom je hierna ook bijna niet meer op snelheid. Dus ik zou zeggen als fervent dieselrijder, ga voor de diesel, joh.
|
13 okt 2011 16:40 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Omslagpunt
Daar komt nog bij dat een turbodiesel het op hoogte veel makkelijker heeft als een naar adem snakkende benzinemotor.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
13 okt 2011 18:55 |
|
 |
Ceevijf
V.I.P.
Geregistreerd: 02 jul 2006 20:45 Berichten: 686 Woonplaats: Veenendaal
Auto: Ligne Business 2.0
Opties: PP, blauwe tand, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 97300
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Omslagpunt
een break zal inderdaad fantastico rijden daar twijfel ik geen moment aan maar die achterkant................... maar ja, zoals ik al zei is dat persoonlijk. Zelfs een trekhaak onder de C5 vind ik niet mooi. Als ik een andere zou kopen met trekhaak dan is het eerste wat gedemonteerd wordt....... inderdaad! Zelf ben ik er nog niet helemaal uit want inderdaad, in Swissieland zal je er zeker heel veel plezier van hebben maar andere kant is dat maar 2x1 week per jaar. Rest is veelal woon/werkverkeer (50 per werkdag). Benzine zou dan iig een 2.0 worden en diesel heb ik denk ik aan de 1.6 wel genoeg toch?  Met de C5 nu haal ik (net na de brug bij Koblenz) in die bocht met veel moeite de 100Km per uur en dan komt er met gemak een diesel met caravan langs 
_________________ NU: Citroën C5 PH3 2.0 Ligne Business (2009)
Auto's die we hebben gehad:
Citroën C5 2.0 PH2 HDiF (2007) Citroën C5 PH1 1.8 Ligne Prestige (2003) Honda Accord 2.0i Honda Civic 1.6 Opel Kadet (ach, iedereen maakt weleens een fout) Ford Escort Citroën Visa Honda Civic VW Kever
|
13 okt 2011 19:32 |
|
 |
Ceevijf
V.I.P.
Geregistreerd: 02 jul 2006 20:45 Berichten: 686 Woonplaats: Veenendaal
Auto: Ligne Business 2.0
Opties: PP, blauwe tand, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 97300
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Omslagpunt
Het zal voor 99% zeker toch wel een diesel worden. Wat jullie zeggen klopt wel, qua financiën zal het niet veel uitmaken en dan is een diesel in de bergen toch wel prettig. Ik heb er één zien staan met 116D (is toch netjes voor één uit 2005?) op de teller voor 7750 maar bij de omschrijving staat dit: lane departure warning system enne deze dan? Nog nooit van gehoord: Citroen C5 1.6hdif BiarritzIemand enig idee wat dat is? 
_________________ NU: Citroën C5 PH3 2.0 Ligne Business (2009)
Auto's die we hebben gehad:
Citroën C5 2.0 PH2 HDiF (2007) Citroën C5 PH1 1.8 Ligne Prestige (2003) Honda Accord 2.0i Honda Civic 1.6 Opel Kadet (ach, iedereen maakt weleens een fout) Ford Escort Citroën Visa Honda Civic VW Kever
|
15 okt 2011 18:06 |
|
 |
Joslenssen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 18 apr 2010 18:08 Berichten: 264 Woonplaats: Sittard
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Naar boven
|
 Re: Omslagpunt
Je rijdt ca. 21.000Km per jaar, een diesel zal in de bergen beter werken dan een benzine. (Met mijn 1.8 met caravan van ca. 950Kg onbeladen geen problemen in de alpen, ook op stijlere niet autowegen). Dus benzine werkt ook goed maar diesel is beter. Echter je moet ook kijken hoe je de 21.000Km aflegt, is dit met korter stukken <25Km, of met langere stukken >25Km. Als de stukken <25Km hoofdzakelijk zal zijn ga dan voor benzine, zit je hierboven ga dan voor de diesel. Dit komt omdat een dieselmotor veel sneller slijt/vervuild bij kortere stukken rijden. Het motorblok komt niet op bedrijfstemperatuur en zal daardoor sneller voor problemen zorgen. Ik zou zeggen veel succes met je besluit, ik rij prive benzine en van de zaak in een diesel, rijden beide prima.
|
15 okt 2011 18:55 |
|
 |
Ceevijf
V.I.P.
Geregistreerd: 02 jul 2006 20:45 Berichten: 686 Woonplaats: Veenendaal
Auto: Ligne Business 2.0
Opties: PP, blauwe tand, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 97300
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Omslagpunt
mijn werk Veenendaal -> Barneveld is 22km 
_________________ NU: Citroën C5 PH3 2.0 Ligne Business (2009)
Auto's die we hebben gehad:
Citroën C5 2.0 PH2 HDiF (2007) Citroën C5 PH1 1.8 Ligne Prestige (2003) Honda Accord 2.0i Honda Civic 1.6 Opel Kadet (ach, iedereen maakt weleens een fout) Ford Escort Citroën Visa Honda Civic VW Kever
|
15 okt 2011 19:09 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Omslagpunt
Ceevijf schreef: ......enne deze dan? Nog nooit van gehoord: Citroen C5 1.6hdif BiarritzIemand enig idee wat dat is?  Was een actiemodel De Citroën C5 Biarritz is verkrijgbaar als Berline en Break, met keuze uit een benzine- en twee HDi dieselmotoren: de 2.0 benzine, de 1.6 HdiF 16V en de 2.0HDi 16V. Standaard uitgerust met onder andere radio/cd-speler, ESP, 7 airbags, airconditioning (climate control met bizone), mistlampen vóór, cruise control met snelheidsbegrenzer en een regensensor. Ook bij de Citroën C5 wordt gratis het TomTom GO navigatiesysteem geleverd en krijgt de klant bij € 3.500,- extra korting op de ANWB/Bovag koerslijst bij inruil. Op sommige modellen kan het totale klantenvoordeel zelfs oplopen tot € 5.000,-.
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
15 okt 2011 19:14 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Omslagpunt
Vroeger was er ook een BX Biarritz. Deze had de verschrikkelijk dramatische 16RE motor maar had prachtige velours bekleding!
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
15 okt 2011 22:05 |
|
 |
|