JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Gisteren een duidelijke mail terug gekregen van de dealer, en ik moet zeggen dat ik daar erg blij om ben. Hoor en wederhoor vind ik een belangrijk principe. Op mijn reactie dat ze gekeken hadden gaven ze aan dat de slangetjes wel los waren geweest. Oke, dat ik er maar 1 van de 4 los kon krijgen kan natuurlijk ook betekenen dat ze er dus 3 weer erg goed vast hebben gedrukt.
Een belangrijker punt vind ik in hu technische reactie: ze geven aan dat er dus 4 leidingen lopen waarvan er 2 voor de ontluchting zijn, 2 een retourleiding zijn en daar altijd olie uit zal lopen wanneer deze losgehaald wordt. En daar heb i jullie dan even voor nodig!
Heb ik me vergist en te snel een conclusie getrokken dat olie uit de leiding ook duidt op lekkage veercilinder?? Ik vond dat er zoveel uitkwam dat ik de leiding vrij snel terug heb geduwd en dus niet gezien heb of er olie uit de aansluiting op de rubberhoes kwam.

Ik ben dus wel blij met deze reactie van de dealer, geen reactie had ik veel erger gevonden.
Maar mijn vraag is dus of bij lekkage de olie echt uit de hoezen moet druppelen tijdens het losgehaald hebben van de leidingen(of eentje), of dat stroompje uit een leiding op hetzelfde euvel duidt?
Johan
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Volgens mij worden er wat zaken door elkaar gehaald.

Idd de twee ontluchtingen (#6) moet je niet naar kijken, loshalen heeft geen zin. Dat is op ieder manchet de aansluiting het verst van de bol.

De tweede aansluiting op het manchet is de retour. Als jij zegt: de retour lekt bij loshalen, komt het dan uit de retourleiding of uit het manchet?

Komt het uit de leiding dan zegt het niet veel over de staat van de cilinder, er zit vier meter leiding aan (#3+#2), vol met lds en onder de juiste omstandigheden zal daar vast wat uit druppelen of lopen (onderdruk in het vat zou dit moeten verhinderen). Die T-leiding (#3) zit bovendien ook nog altijd verbonden met het manchet vd veercilinder aan de tegenoverliggende kant. Ik zou hem altijd dicht houden na het loshalen. Want het zegt niks.

Komt het uit het manchet dan zit dat dus vol met lds, zegt op zich nog steeds niks. Wat je wilt weten is of er inwendige lekkage is in de cilinder.

Niet weergegeven in dit schema, de hogedruk leidingen:
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Oke, dat is me nu duidelijk. Volgende vraag is dan; dus toch een 10 minuten wachten, wanneer ik de retourleidining los heb gemaakt, om te kijken of het manchet gaat druppelen?
Of kan het zo zijn dat het machet sowieso dus gaat druppelen omdat er olie in zit.
Hoe kun je dan testen dat er een veercilinder lek is?????

Ik dacht even dat er iets simpel was aan onze dame :mrgreen: :smt017 :oops: , en dat een boodschap gewoon duidelijk was. Maar die antwoorden en reacties van de dame is wel erg vrouwelijk, en dus voor meer uitleg vatbaar???
Johan
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Nog even telefonisch overleg met Oldenhage gehad omdat ik iets niet helemaal begreep.
Oldenhage laat soms een C5 wel eens een nacht staan, met afgedopte leidingen, om te kijken of er uit de manchetten olie druppeld. En dan is me nu nog duidelijker wat ET en de dealer aangeven, dat het niks zegt wanneer er LDSolie uit een leiding stroomt.
De C5 moet dus zeker 1 uur staan om iets te kunnen zien van drupelen uit de manchet.
Johan
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Klopt, sterker nog: in het lds vat heerst OVERDRUK, dus bij loshalen van de retourleiding zal er eerst enorm veel vloeistof uitspuiten als niet eerst de reservoirdop is losgedraaid. Het gaat echt om de retour vanuit de cilinder, zie tekening posting ET.

Overigens hoeft de auto bij fors zakken zoals bij jouw wagen het geval is echt niet zo heel lang te staan hoor.

Ik tel meestal gedurende bijv 3 minuten het aantal druppen retour. En dat zowel links als rechts. Bij fors zakken kom je soms wel op 1 drup retour per seconde. Soms is slechts een kant de veroorzaker van het probleem, ook dan is echter wel het advies om beide cilinders te laten vervangen!
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Yes.Yes, Yes, ze zet haar kont niet meer op de grond :smt193 :smt193 :citrofiel
Oogt een stuk beter ook.
Het begon dus een tijd geleden met een cm of 3, in enkele weken tot op de grond inzakken.
Beide veercilinders waren lek, de een hevig de ander beginnend.
Ze zaten alleen heel erg vast, waardoor het een klus van 3 uur was. Totaal een 490 euro.
Maar het oogt een stuk beter. Zou zoiets ook tijdens het rijden te voelen zijn is eigenlijk een vraag voor mij nu.
We gaan weer starten met zweven op het juiste niveau :citrofiel
Een goed start is een half begin zal ik maar zeggen.
Johan
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2551
Lid geworden op: 21 aug 2007 20:06
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Locatie: Nijmegen
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
:smt023
Groeten, Marc
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Vandaag voor het eerst na de nieuwe veercilinders een stuk gereden. In een ander item (wat regelt het vacuumsysteem) had ik al een vraag gesteld zag ik, over de "hard" stand van de vering. Ik gaf daar aan dat ik kon voelen bij stilstand dat de vering op hard of S stond.
Dat is nu over. het leek wel alsof de auto iets omhoog ging bij inschakelen Sport stand.
Vandaag dus niet meer! En bij optrekken ervaar ik ook een soepel verende auto. Het is nog geen DS waarvan de kont zo mooi wat inzakt bij het optrekken, maar een beetje gebeurd dat wel.
Ook op een klinkerweg met hobbels, was het soepeler dan voorheen. Ik kan zelfs weer wat sneller over verkeersdrempels! Misschien wel Whisfull thinking maar mijn gevoel zegt dat het soepeler is. Placebo en Whisfull Thinking of is er een relatie veercilinders lek en minder soepel rijden? Zelfs het inrijden van ons woonerf, met een kleine hobbel, ging minder stoterig leek het wel.

Johan
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Lijkt me logisch dat het e.e.a. beter veert,
is nu weer zoals het bedoeld is,
kost wat maar dan heb je wat :smt193
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Wellicht dat er zo veel LDS in de manchetten was gelekt dat het niveau kritisch was geworden, waardoor ook de HARD-ZACHT schakeling aangetast werd.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
nieuwe veercilinders veren beter dan oude versleten veercilinders inderdaad, ik heb dat meer gehoord,
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 327
Lid geworden op: 05 jul 2008 22:58
Auto: C5 Break 1.8 16V difference II
Opties: zie onderschrift
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09879
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 94400
Kleur: gris fulminator
Locatie: Arnhem
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Wat ik mij eigenlijk af vroeg, althans wat ik mij nog kan herinneren, is dat citroën bij de introductie aangaf dat er minimaal een x aantal jaren of x aantal km garantie op het veersysteem zat, om hiermee aan te tonen dat de nieuwe generatie kwalitatief goed is. Klopt dit of zit ik hier naast?
Citroen C5, 1.8i 16V difference II, break : 2004
update naar Exclusief:
- instap verlichting
- portier verlichting
- 16" Hungaro velgen
- xenon H7 4300 K
- instaplijsten
- audio pack (Aux connect 4 kanaals versterker, 4x JBL speakers)
- LED DRL
--------
ph2 zijknipperlichten, korte antenne, parrot bluetooth carkit, usb c., afneembare trekhaak
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
nope...
200000 km onderhouds vrij...

tja en dat kan je invullen zoals je wil...

persoonlijk vind ik dan dat zij ervan uitgaan (en ik als klant toch ook) dat je er 200000 km geen onderhoud aan hebt
en ook geen kosten...

maar niet iedereen is dat met mij eens... voor citroen niet.. :smt017 :lol:
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 327
Lid geworden op: 05 jul 2008 22:58
Auto: C5 Break 1.8 16V difference II
Opties: zie onderschrift
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09879
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 94400
Kleur: gris fulminator
Locatie: Arnhem
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Onze C5 begint nu van achteren ook een beetje te zakken. Aangezien we de auto bijna dagelijks gebruiken valt het nog mee, maar na 2 dagen stilstand is het toch al zo'n 4-5 cm.
Eerst ook maar eens wat gymnastiek gaan doen, maar ik het vrees dat het geen nut zal hebben.
Het veercomfort is heerlijk, maar deze kosten zijn toch wel een tegenvaller.

Staat die slogan nog ergens in oude documentatie? 200000 km onderhoudsvrij?
Citroen C5, 1.8i 16V difference II, break : 2004
update naar Exclusief:
- instap verlichting
- portier verlichting
- 16" Hungaro velgen
- xenon H7 4300 K
- instaplijsten
- audio pack (Aux connect 4 kanaals versterker, 4x JBL speakers)
- LED DRL
--------
ph2 zijknipperlichten, korte antenne, parrot bluetooth carkit, usb c., afneembare trekhaak
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Volgens mij had die 2 ton meer betrekking op de bollen & LDS ...
Lijkt mij ook niet meer dan logisch :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Plaats reactie