Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Wanneer ik 's ochtends in de auto wil stappen hoor ik vrijwel direct na het met de AB de deur van slot halen, de pomp van d evering gaan werken. Een korte tijd en de achtervering komt een klein stukje omhoog, ik schat een cm of 1 a 2.
Ik heb de auto al vaak laten gymnastieken. Elders al aangegeven dat hij nu soepeler omhoog/omlaag gaat. Heb al een afspraak gemaakt bij de garage om de vering te checken.
De auto zakt dus niet na een nacht, of zelfs niet na 2 of 3 dagen niet mee gereden, helemaal op haar kont. Het blijft altijd bij dat ene kleine stuk inzakken en zich zetten.
Ik had wat vragen over de sportstand. Maar nadat ik gereden heb in een vergelijkbare C5, HDIF met sportstand, merk ik geen verschil tussen die auto en de onze. En die andere waren net de beide achterste veercilinders vervangen, nieuwe hydraulische olie.
Zelfs deze toch wel ervaren C5 rijder weet het even niet. Is dit nu wel of niet de beroemde inwendige/uitwendige lekkage?
Of moet ze gewoon "even wakker worden" elke ochtend? De pomp hoor ik ook maar een korte periode werken, geen minuten of zo. Zeker ook geen 10 seconden.
Kortom, even zetten of beginnende lekkage? Mijn geheugen is net een zeef, maar volgens mij doet de auto dit al vanaf het begin dat we hem hebben.
Johan
Ik heb de auto al vaak laten gymnastieken. Elders al aangegeven dat hij nu soepeler omhoog/omlaag gaat. Heb al een afspraak gemaakt bij de garage om de vering te checken.
De auto zakt dus niet na een nacht, of zelfs niet na 2 of 3 dagen niet mee gereden, helemaal op haar kont. Het blijft altijd bij dat ene kleine stuk inzakken en zich zetten.
Ik had wat vragen over de sportstand. Maar nadat ik gereden heb in een vergelijkbare C5, HDIF met sportstand, merk ik geen verschil tussen die auto en de onze. En die andere waren net de beide achterste veercilinders vervangen, nieuwe hydraulische olie.
Zelfs deze toch wel ervaren C5 rijder weet het even niet. Is dit nu wel of niet de beroemde inwendige/uitwendige lekkage?
Of moet ze gewoon "even wakker worden" elke ochtend? De pomp hoor ik ook maar een korte periode werken, geen minuten of zo. Zeker ook geen 10 seconden.
Kortom, even zetten of beginnende lekkage? Mijn geheugen is net een zeef, maar volgens mij doet de auto dit al vanaf het begin dat we hem hebben.
Johan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Wat ik zo lees: niks aan het handje. Mijn dame komt ook altijd even ietsje in de benen met haar 250kkm ervaring....
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
da's normaal Johan ... zoals de andere ook al aangeven
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Nog een keer voor de zekerheid.
Mijn C5 doet dat ook, en de vorige C5 deed het ook.
Dus nu niet meer wakker van liggen.
Volgens mij moet je meer rijden met die auto en minder piekeren.
Mijn C5 doet dat ook, en de vorige C5 deed het ook.
Dus nu niet meer wakker van liggen.

Volgens mij moet je meer rijden met die auto en minder piekeren.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Tja wat is een klein stukje? Hij doet het bij mij ook, ondanks nieuwe achterste veercilinders.
Ik denk dat het deels met de regeling te maken heeft.
Er is wat hysterese en overshoot, waardoor er van boven regelend naar beneden, bijvoorbeeld net als je uitgestapt bent, de boel een paar mm doorschiet. Onvoldoende om verder te regelen. Vervolgens sluit de BHI alles af tot de volgende ochtend. Als in de tussentijd de stikstof in de bollen >20C afkoelt, dan levert dan nog wat extra zakking op, net voldoende voor de BHI om bij het ontwaken van de computer gelijk terug te willen regelen. Nog voordat je instapt en daadwerkelijk de auto doet zakken.
Het is in elk geval geen echte lekkage -uitwendig danwel inwendig-, want zelfs na een week is het nog maar een 1cm of wat.
Ik denk dat het deels met de regeling te maken heeft.
Er is wat hysterese en overshoot, waardoor er van boven regelend naar beneden, bijvoorbeeld net als je uitgestapt bent, de boel een paar mm doorschiet. Onvoldoende om verder te regelen. Vervolgens sluit de BHI alles af tot de volgende ochtend. Als in de tussentijd de stikstof in de bollen >20C afkoelt, dan levert dan nog wat extra zakking op, net voldoende voor de BHI om bij het ontwaken van de computer gelijk terug te willen regelen. Nog voordat je instapt en daadwerkelijk de auto doet zakken.
Het is in elk geval geen echte lekkage -uitwendig danwel inwendig-, want zelfs na een week is het nog maar een 1cm of wat.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Ik heb het nagemeten en het was deze ochtend een 3 cm.
Klaverblaadje: ik heb er al veel mee gereden hoor
, en met heel erg veel plezier gelukkig
.
Voor mij was het de vraag of dit normaal is gewoon een vraag omdat me iets is opgevallen.
Uit jullie reacties blijkt dat het normaal is dus. Geldt dat ook nog met de genoemde 3 cm?
Kijk, plat op de kont zie ik ook wel, maar is er dus een tussenfase voor ze plat op de kont gaat door inwendige/uitwendige lekkage.
En inderdaad ben ik soms een "piet lut", zeker wanneer ik het niet goed weet. En dus kom ik dan jullie maar weer eens lastig vallen.
Johan
Klaverblaadje: ik heb er al veel mee gereden hoor



Voor mij was het de vraag of dit normaal is gewoon een vraag omdat me iets is opgevallen.
Uit jullie reacties blijkt dat het normaal is dus. Geldt dat ook nog met de genoemde 3 cm?
Kijk, plat op de kont zie ik ook wel, maar is er dus een tussenfase voor ze plat op de kont gaat door inwendige/uitwendige lekkage.
En inderdaad ben ik soms een "piet lut", zeker wanneer ik het niet goed weet. En dus kom ik dan jullie maar weer eens lastig vallen.

Johan
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ik meet het zelf niet na hoeveel cm het is, s'ochtends ga ik niet met een meetlint op pad
, weet wel dat hij na 3 weken ook nog niet plat ligt, dus gewoon allemaal normaal en binnen de norm 


Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Dank voor de reacties. Ik ga ook nooit met een meetlint op pad
, maar uit nieuwsgierigheid deze ochtend eens goed gekeken.
Maar ik ga weer rustig slapen en verder rijden
Johan

Maar ik ga weer rustig slapen en verder rijden


Johan
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:


Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Dit kan je plezier aan een auto danig bederven.JHV schreef:En inderdaad ben ik soms een "piet lut"
Als je bij ieder piepje, lampje en andere verandering gaat piekeren en je zorgen gaat maken over komende problemen slaap je niet meer rustig en wordt de auto in je gedachten onbetrouwbaar.
Ik was "vroeger" ook zo, tot ik een nieuwe MB 220E kocht, daar ging zoveel aan stuk en op de feestbalk op het dashboard brandde altijd minstens 1 storingslampje, maar meestal drie of vier.
Bij die auto heb ik afgeleerd kritisch te zijn en op het laatst reed ik gewoon door en haalde ik de lampjes uit de fitting.
Dit is bij de C5 niet nodig, want er zijn veeeeel minder storingen.
Wel maak ik me hierdoor niet meer druk over storingsmeldingen van de C5, ik zie wel hoe het afloopt en of het vanzelf weer verdwijnt.
Als het niet verdwijnt maar de auto vertoont geen kuren en de wielen blijven gewoon draaien, dan wordt het wel een keer opgelost als ik van Amsterdam richting Den Haag rij.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車

C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Weten jullie, dat "piet lut" zijn is meestal zo, en gaat dus over, wanneer we een auto nog niet zo lang hebben. Meestal een 2 a 3 maanden. Daarvoor is het gewoon even opletten en luisteren. Maar geen paniek oid hoor. Daarvoor rijden we al lang genoeg franse auto's en old-timers.
We hebben ons "smokstuk" nu een 10 weken en inmiddels ruim 10000km mee gereden.
Vakantie en een lang weekend Frankrijk. En dus zal het "piet lut" zijn effect zo langzamerhand ook wel over gaan.
Piet lut zijn is gelukkig maar een korte periode, ook prettig voor jullie
Johan
We hebben ons "smokstuk" nu een 10 weken en inmiddels ruim 10000km mee gereden.
Vakantie en een lang weekend Frankrijk. En dus zal het "piet lut" zijn effect zo langzamerhand ook wel over gaan.
Piet lut zijn is gelukkig maar een korte periode, ook prettig voor jullie


Johan
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
hmmm. ik vind 3cm niet echt een klein stukje.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Het is op het oog waargenomen, m.i. niet bepaald nauwkeurig gemeten dus ...
Kan dus ook 1, 1,5 of 2 zijn ...

Kan dus ook 1, 1,5 of 2 zijn ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24