Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Automaat vs handgeschakeld
Auteur |
Bericht |
John79
C5club Fan
Geregistreerd: 10 aug 2011 13:28 Berichten: 54 Woonplaats: Akkrum (Friesland)
Auto: C5 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09695J
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 280000
Kleur: Ice Blauw
Naar boven
|
 Re: Automaat vs handgeschakeld
Bedankt voor de vele reacties, niet verwacht zoveel reacties te krijgen Gevoelsmatig zou ik graag in een automaat rijden, voegt qua comfort veel toe. Maar verstandiger zou het zijn een handbak te kiezen qua verbruik, en het feit als ie stuk gaat ben je goed aan de beurt. Het eventuele vermogensverlies lig ik niet echt wakker. Een paar andere vragen wel over de aanschaf van m'n auto, maar niet zozeer over de automaat: Ik begrijp dat de PH3 niet alle modellen een hydroactive veersysteem aan boord hebben. Hoe zit dit bij ph1/2, en hoe is dit te controleren? Niet altijd goed zichtbaar op de foto. Zag ook enkele leren uitvoeringen, zijn er ervaringen met kinderstoeltjes op de leren bekleding? Groet John
|
15 aug 2011 22:27 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Automaat vs handgeschakeld
Ph1 en Ph2 hebben allemaal Hydractive 3.
Alleen niet allemaal Hydractive 3+ (herkenbaar aan de sportknop bij de hoogteregeling)
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
15 aug 2011 22:44 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Automaat vs handgeschakeld
John, bij Ph1/2 is alles HA, no worries, die wokkels hebben ze er pas later bij verzonnen Je klinkt als een automatenman. Prima, het heeft voordelen die voor jou zwaar wegen. Koop je een Ph1/2 met 2.2 diesel of 3.0 benzine krijg je de ZF bak, anders de AL4. Wees zeer alert bij het proefrijden. Opschakelen en met name terugschakelen mag je zachtjes voelen, maar het mag geen ´bonk´ zijn. Als je een C5 koopt met meer dan 120-150k, laat dan vrij snel een bakoliewissel doen. Niet bij de verkoper als het een handelaar of niet-Citroën garage is en eigenlijk ook niet bij elke Citroën-dealer zou ik zeggen, maar dat is discutabel. Veel plezier bij het uitkiezen van je C5 Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
15 aug 2011 22:46 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Automaat vs handgeschakeld
Handbak kan ook stuk hoor ( enkel de reparatie is dan voordeliger ) , laat daar je keus niet vanaf hangen ... Maak vooral een uitgebreide proefrit met beide varianten, en zoals Ronald al aangeeft, kijk iig dat de automaat netjes schakelt, ... Kinderstoeltjes en leer zie ik geen obstakels, sterker nog, als er eens wat overheen gaat en je maakt het gelijk schoon heb je ook geen last van (chocomel)vlekken b.v. Suc6 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
16 aug 2011 09:28 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Automaat vs handgeschakeld
Kinderstoeltjes en leer is geen combi waar ik me zorgen om zou maken. Als je zeker wil weten dat de stoeltjes het leer niet beschadigen, gewoon een badstof handdoek tussen stoel en bank gebruiken.
Enne die chocomelvlekken: bij ons zijn de hoezen om de stoeltjes 100x zo vaak vies dan de bank...
Persoonlijk vind ik de koppeling van de C5 handbak vrij zwaar in vergelijking met andere auto's, en als je veel file rijdt kan dat vermoeiender zijn. Ik ben er aan gewend hoor, maar ik zou een volgende keer een automaat zeker overwegen, juist vanwege het filerijden.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
16 aug 2011 09:38 |
|
 |
John79
C5club Fan
Geregistreerd: 10 aug 2011 13:28 Berichten: 54 Woonplaats: Akkrum (Friesland)
Auto: C5 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09695J
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 280000
Kleur: Ice Blauw
Naar boven
|
 Re: Automaat vs handgeschakeld
Ik heb gisteren twee proefritten gemaakt in een C5 automaat. Het was zeer aangenaam, geen onnodig geschakel alles overlaten aan de auto. Ik ben er dus wel uit dat het een automaat gaat worden, ben wel gemaakt voor dat stukje comfort.
De eerste proefrit, was een fijne auto en schakelde soepel technisch gezien niets op aan te merken. Maar gezien de relatief lage kmstand, zag de auto er gebruikt uit. Kleine deukjes en redelijk veel krassen in het plaat werk, in het intereur zaten de nodige gaten. In het kader van het oog wil ook wat, hebben we deze van ons lijstje gehaald.
De tweede proefrit, hebben we na een paar kilometer afgebroken, de auto reed prima, schakelde soepel maar gaf op het display "Storing automatische versnellingsbak". Bij terugkomst is de eigenaar mee geweest, en hebben we de storing niet meer gekregen. Verder werkte de airco niet goed, linker zijde van de auto was warm en de rechterzijde was koud. En een achter raam was niet helemaal fris. Dat achteraam zou samen met de airco worden gerepareerd, en op de versnellingsbak konden we 3 maanden volledige garantie krijgen
Is dit een groot risico? 3 maanden volledige garantie steld mij wel gerust. In die tijd wil ik de olie laten vervangen, en storingen uitlezen. Ik heb op het forum even gezocht op dat onderwerp, het zou kunnen worden opgelost door een olie wissel en software update. Anders zouden er klepje moeten worden vervangen, en dat zou onder garantie vallen.
Meningen/suggesties?
Je zou kunnen zeggen, en zijn genoeg auto's te koop. Maar als je veel eisen hebt, zoals break, diesel, automaat en juiste km/leeftijd verhouding wordt de spoeling wel wat dunner.
Groet John
|
18 aug 2011 22:55 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Automaat vs handgeschakeld
Zelf zou ik daar toch niet voor gaan, ik rij nu al dik 10 jaar automaat ( allemaal citroens ) en heb die storing nooit gezien bij een C5 in mijn bezit, ik weet dat het wel eens kan voorkomen, maar toch .... meestal duidt dat op meer, zeker bij een C5 ... Bij b.v. een Xantia automaat had ik die storing nog voor lief genomen , is ook de enige keer dat ik hem gezien heb, en dat i.c.m. een AL-4 .
Ik denk dus aan b.v de solenoid klepjes die vervangen dienen te worden, dure grap ... Achterraam is oninteressant geen reden om een auto te laten staan, verder wat betreft de airco, heeft daar niets mee te maken, echter de mengmotor is kapot als hij links/rechts niet gelijk is
Persoonlijk zou ik mij niet blind staren op leeftijd en kilometers, zegt helemaal niets ...eerder op gedaan onderhoud, historie ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
19 aug 2011 08:50 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Automaat vs handgeschakeld
Storing automatische versnellingsbak? Was het een C5 met de AL4 bak, dus 4 automatische versnellingen? Dan is de kans groot dat er te weinig druk is in de bak. Een bekend probleem en voor een 500 euro op te lossen door 2 klepjes te vervangen. Incalculeren dus?? Maar kan ook wijzen op andere problemen natuurlijk. Toen ik de melding kreeg zijn de klepjes vervangen en was het probleem over. Johan
|
19 aug 2011 08:53 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Automaat vs handgeschakeld
Ik heb die storing meerdere malen gehad als ik de bak in vooruit zet terwijl de auto nog achteruit van de oprit rolt (of andersom natuurlijk.)
De melding is dat geval gelijk weer weg en er is niets aan de hand.
Als de klepjes vervangen moeten worden merk je dat aan het schakelen, dat klapt dan flink vooral bij accelereren en dan (automatisch) terugschakelen. Dat geeft overigens geen foutmelding.
Die kachel zal het bekende mengmotortje wel zijn.
Als je ons laat weten wat voor type motor/bak het is kunnen we wat duidelijker zijn.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
19 aug 2011 10:44 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Automaat vs handgeschakeld
Je moet bij een auto van 2.000eur wel een paar honderd aan achterstallig onderhoud incalculeren, maar dat wil niet zeggen dat je bij aankoop een zeker gebrek van een paar honderd moet accepteren. John79 schreef: Maar als je veel eisen hebt, zoals break, diesel, automaat en juiste km/leeftijd verhouding wordt de spoeling wel wat dunner Ongeveer een kwart van alle Diesels is automaat (2.0 en 2.2) daarvan is ongeveer de helft break. Je zou hier een te koop gevraagd kunnen proberen, om een ander lid aan te moedigen voor een nieuwe (2e hands) te gaan. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
19 aug 2011 10:49 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Automaat vs handgeschakeld
klik ... Met als max. 5K al meer dan 80 stuks ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
19 aug 2011 10:54 |
|
 |
John79
C5club Fan
Geregistreerd: 10 aug 2011 13:28 Berichten: 54 Woonplaats: Akkrum (Friesland)
Auto: C5 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09695J
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 280000
Kleur: Ice Blauw
Naar boven
|
 Re: Automaat vs handgeschakeld
De auto waar ik eerder over sprak is een 2.0 HDI met 4 versnellingen (AL4?)
Wat is een reeele kmstand, zodat ik nog een paar jaar vooruit kan?
|
19 aug 2011 15:57 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Automaat vs handgeschakeld
Ik heb mijn 2.2 HDi automaat bij dik 340K verkocht, was geheel probleemloos ( nog steeds trouwens bij de nieuwe eigenaar ) Ligt een klein beetje aan hoeveel km p/j ... maar boven de 2 ton zou ik zelf niet erg vinden mits het onderhoud maar aantoonbaar is en fatsoenlijk.
Een 2.0 HDi heeft idd een AL-4 en soms last van eerder genoemde klepjes .. DB wissel bij deze oudere HDi'tjes ligt op 160K ( waterpomp & spanrollen meenemen ) hou hier iig rekening mee
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
19 aug 2011 16:56 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Automaat vs handgeschakeld
Een lekkere diesel gaat zeker tot aan de 4 ton mee......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
19 aug 2011 18:03 |
|
 |
John79
C5club Fan
Geregistreerd: 10 aug 2011 13:28 Berichten: 54 Woonplaats: Akkrum (Friesland)
Auto: C5 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09695J
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 280000
Kleur: Ice Blauw
Naar boven
|
 Re: Automaat vs handgeschakeld
Het is gelukt, we hebben vandaag een C5 gekocht!!!
We liepen er ineens tegen aan, een ice blauwe break uit 2003 (automaat). Vanmiddag wezen kijken, zag er prima uit aan de buitenkant zat er hier en daar wel een klein butsje in, maar daar hebben we doorheen gekeken. Bij de proefrit geen gekke dingen tegen gekomen.
Het was een lang rit naar huis, maar zo hebben we haar meteen goed kunnen uitproberen. Combinatie van cruiscontrol met automaat is fantastich, snelheid herstellen doet ie bijzonder vlot. Het is een heerlijke auto, waar ik me de komende periode mee mag vermaken. Binnen kort even een afspraak maken bij de dealer voor een versnellingsbak-olie wissel.
Groet John
|
26 aug 2011 22:29 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|