Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 215 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
 C5 remprobleem 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
Het zat inwendig niet goed in de klauwen.
Die waren vervormd waardoor de kamer niet meer goed rond was. Daardoor klemde de zuiger in de boring.

En ja, zo'n klusje kost een paar stuivers :oops:
Ik heb dat maar beschouwd als investering in mijn C5 die ik nog vele jaren denk te kunnen berijden. En dan valt het nog mee......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 aug 2011 14:07
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
En oorzaak? kan dat zo maar?

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


16 aug 2011 21:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
De oorzaak van die vervorming is de eerder opgetreden bloemkoolvorming tussen de klauw en de plaat.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 aug 2011 21:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
Is daar de cilinder "onrond" van geworden? Dan moeten daar héle grote krachten mee gemoeid zijn geweest. Heb je de cilindriciteit van de boring nagemeten?

Het bloemkool-probleem deed zich bij de Xantia ook voor maar daar heb ik dit probleem nooit gehoord....

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


17 aug 2011 08:50
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 690
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
JW-NHS schreef:
De oorzaak van die vervorming is de eerder opgetreden bloemkoolvorming tussen de klauw en de plaat.....

Dus ik neem aan dat een plaatje Nomex 0,3 mm, dat voortaan effectief voorkomt :?:

GW-tje schreef:
Is daar de cilinder "onrond" van geworden? Dan moeten daar héle grote krachten mee gemoeid zijn geweest. .....

:o Wat GW-tje zegt. Ik kan me zo'n mechanisme met bijbehorend krachtenspel heel moeilijk voorstellen.

Maar alleen het resultaat telt, dus gefeliciteerd.

Adri


17 aug 2011 09:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
Inderdaad, met NOMEX er tussen zal dat niet meer gebeuren :smt203

Overigens zijn er ook redelijk goede resultaten te bereiken met bakpapier. Als dat zorgvuldig op maat geknipt wordt, en dat is met name ter plaatse van de gaten errug lastig, dan zal dat goed ingevet met keramisch vet zeker ook helpen om de corrosie te voorkomen.
Daarbij is het essentieel dat de oppervlakken aan beide zijden heel glad gemaakt worden, alle bloemkool moet er af, en oneffenheden moeten vlak gemaakt worden.
Met NOMEX is dat minder kritisch, immers kleine oneffenheden kunnen daar niet doorheen drukken. Maar bij bakpapier ontstaat er dan wel kontakt tussen de delen, die oneffenheden drukken er gewoon doorheen.

De klauw zelf is een gegoten alu-legering. Die is tamelijk dunwandig, en daarmee zal dat stuk kunnen vervormen als er vanaf de achterkant ongelijkmatig verdeelde krachten op komen. Die vervormende kracht zal dan in het midden groter zijn dan ter plekke van de bouten.
Ik heb de "excentriciteit" van de boring niet opgemeten, daarvoor had ik de daartoe noodzakelijke zeer nauwkeurige hulpmiddelen niet.
Maar duidelijk is te zien dat de zuiger was gaan klemmen, de aftekeningen zijn er op te zien, daar heb je wel goede ogen voor nodig, maar geen vergrootglas.
Overigens, ook die zuiger is maar licht uitgevoerd, geen staal. Zo te zien is het geanodiseerd alu.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 aug 2011 10:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
En daarmee is die constructie dus nog lichter uitgevoerd als in de Xantia.......
Dan kan ik me er iets bij voorstellen. Nomex ken ik niet......even googlen.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


17 aug 2011 10:27
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 690
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
JW-NHS schreef:
Ik heb de "excentriciteit" van de boring niet opgemeten, daarvoor had ik de daartoe noodzakelijke zeer nauwkeurige hulpmiddelen niet.

Oude klauw(en) en zuiger(s) goed bewaren. In Kinderdijk weten ze daar wel raad mee ;) .

Adri


17 aug 2011 10:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
De "oude klauwen" heb ik achtergelaten.
Wél één zuiger meegenomen, die zal ik je laten zien als ik binnenkort (?) weer jouw kant uit kom ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 aug 2011 12:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
GW-tje schreef:
Nomex ken ik niet......even googlen.


Nomex is een brandwerend aramide-weefsel. Bekend van bijvoorbeeld Race overalls. Maar aramidevezels zijn zo sterk dat het ook een favoriet materiaal is voor kogelwerende vesten. Het nadeel is wel dat ze niet zo goed tegen andere belastingen dan pure trekkracht kunnen.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


17 aug 2011 13:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
Het door mij gebruikte NOMEX-40, in 0,3 mm dikte, is het materiaal dat gebruikt wordt als isolatiemateriaal in hoogspanningstransformatoren.
Het is zeer hittebestendig, en enorm sterk.

Als je probeert de 10 mm gaten er in te ponsen met een gatenpons, sla je die plat, hij gaat er niet doorheen.
De manier waarop ik die gaten er in maak is door er eerst een gaatje in te boren, en dan vervolgens dat gat met een dremelsteentje op maat te maken. Daarbij gebruik ik een oude klauwhelft als mal.

Zó had ik dat bij de Xant gedaan, en nu weer voor m'n C5.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 aug 2011 13:47
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 690
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
Jij had mij een andere methode geadviseerd en voorgedaan. Met een keukenschaar knippen gaat ook goed, zelfs voor de gaatjes.

Adri


17 aug 2011 14:30
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2007 12:47
Berichten: 139


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
Door scheefstand van de klauw, worden de zuigers scheef belast, want blok en schijf zitten nog recht. Dat de zuigers dan in de wand gaan "vreten" is niet raar. Daar gaat-ie echter niet van klemmen. Boring en zuiger slijten ongelijk uit, maar vernauwen respectievelijk verwijden daar niet vanzelf bij, daar is nog iets meer voor nodig: voldoende scheve kracht om de boel niet alleen te doen aanlopen maar ook vervormen.

Maargoed, ovale zuigers komt niet zelden voor op remklauwen (ook klauwen die hun hele leven recht gezeten hebben) dus... kennelijk kan dat.

_________________
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding


17 aug 2011 17:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
De klauw heeft vermoedelijk niet echt scheef gestaan, maar de druk van de bloemkool in het midden kon vrijelijk z'n gang gaan, itt tot de plek waar de bouten zaten. Daarmee is dan het gietalu huis vervormd.

Na een links <> rechts omwisseling, waarbij de binnenste klauwhelften dus buiten kwamen te zitten, was het gekraak geen spat verbinderd.
Ergo, de zuigers liepen wat vast, dat was ook te zien aan één remblok dat in nog geen 4000 km al duidelijk verder gesleten was dan de andere 3.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 aug 2011 18:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
Breeze schreef:
Jij had mij een andere methode geadviseerd en voorgedaan. Met een keukenschaar knippen gaat ook goed, zelfs voor de gaatjes.

Adri


De buitenrand is goed te knippen met een scherpe en sterke schaar. Zó doe ik dat inderdaad.
Maar de gaatjes heb ik nooit met een schaar gemaakt, en ook nooit geadviseerd het zó te doen. Op dat punt laat het geheugen me niet in de steek, denk ik ;)

De belangrijkste reden dat ik het niet zó zou doen is dat het gat dan niet mooi rond 10 wordt en nooit helemaal goed komt te zitten. Door de Dremel te gebruiken met een klauwhelft als mal en steun daaronder, lukt dat perfect :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 aug 2011 19:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 215 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.