Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Het zat inwendig niet goed in de klauwen. Die waren vervormd waardoor de kamer niet meer goed rond was. Daardoor klemde de zuiger in de boring. En ja, zo'n klusje kost een paar stuivers Ik heb dat maar beschouwd als investering in mijn C5 die ik nog vele jaren denk te kunnen berijden. En dan valt het nog mee...... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 aug 2011 14:07 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
En oorzaak? kan dat zo maar?
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
16 aug 2011 21:52 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
De oorzaak van die vervorming is de eerder opgetreden bloemkoolvorming tussen de klauw en de plaat.....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 aug 2011 21:54 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Is daar de cilinder "onrond" van geworden? Dan moeten daar héle grote krachten mee gemoeid zijn geweest. Heb je de cilindriciteit van de boring nagemeten?
Het bloemkool-probleem deed zich bij de Xantia ook voor maar daar heb ik dit probleem nooit gehoord....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
17 aug 2011 08:50 |
|
 |
Breeze
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24 Berichten: 690 Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
JW-NHS schreef: De oorzaak van die vervorming is de eerder opgetreden bloemkoolvorming tussen de klauw en de plaat..... Dus ik neem aan dat een plaatje Nomex 0,3 mm, dat voortaan effectief voorkomt GW-tje schreef: Is daar de cilinder "onrond" van geworden? Dan moeten daar héle grote krachten mee gemoeid zijn geweest. .....  Wat GW-tje zegt. Ik kan me zo'n mechanisme met bijbehorend krachtenspel heel moeilijk voorstellen. Maar alleen het resultaat telt, dus gefeliciteerd. Adri
|
17 aug 2011 09:37 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Inderdaad, met NOMEX er tussen zal dat niet meer gebeuren Overigens zijn er ook redelijk goede resultaten te bereiken met bakpapier. Als dat zorgvuldig op maat geknipt wordt, en dat is met name ter plaatse van de gaten errug lastig, dan zal dat goed ingevet met keramisch vet zeker ook helpen om de corrosie te voorkomen. Daarbij is het essentieel dat de oppervlakken aan beide zijden heel glad gemaakt worden, alle bloemkool moet er af, en oneffenheden moeten vlak gemaakt worden. Met NOMEX is dat minder kritisch, immers kleine oneffenheden kunnen daar niet doorheen drukken. Maar bij bakpapier ontstaat er dan wel kontakt tussen de delen, die oneffenheden drukken er gewoon doorheen. De klauw zelf is een gegoten alu-legering. Die is tamelijk dunwandig, en daarmee zal dat stuk kunnen vervormen als er vanaf de achterkant ongelijkmatig verdeelde krachten op komen. Die vervormende kracht zal dan in het midden groter zijn dan ter plekke van de bouten. Ik heb de "excentriciteit" van de boring niet opgemeten, daarvoor had ik de daartoe noodzakelijke zeer nauwkeurige hulpmiddelen niet. Maar duidelijk is te zien dat de zuiger was gaan klemmen, de aftekeningen zijn er op te zien, daar heb je wel goede ogen voor nodig, maar geen vergrootglas. Overigens, ook die zuiger is maar licht uitgevoerd, geen staal. Zo te zien is het geanodiseerd alu. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 aug 2011 10:13 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
En daarmee is die constructie dus nog lichter uitgevoerd als in de Xantia....... Dan kan ik me er iets bij voorstellen. Nomex ken ik niet......even googlen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
17 aug 2011 10:27 |
|
 |
Breeze
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24 Berichten: 690 Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
JW-NHS schreef: Ik heb de "excentriciteit" van de boring niet opgemeten, daarvoor had ik de daartoe noodzakelijke zeer nauwkeurige hulpmiddelen niet. Oude klauw(en) en zuiger(s) goed bewaren. In Kinderdijk weten ze daar wel raad mee  . Adri
|
17 aug 2011 10:38 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
De "oude klauwen" heb ik achtergelaten. Wél één zuiger meegenomen, die zal ik je laten zien als ik binnenkort (?) weer jouw kant uit kom Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 aug 2011 12:02 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
GW-tje schreef: Nomex ken ik niet......even googlen. Nomex is een brandwerend aramide-weefsel. Bekend van bijvoorbeeld Race overalls. Maar aramidevezels zijn zo sterk dat het ook een favoriet materiaal is voor kogelwerende vesten. Het nadeel is wel dat ze niet zo goed tegen andere belastingen dan pure trekkracht kunnen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
17 aug 2011 13:39 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Het door mij gebruikte NOMEX-40, in 0,3 mm dikte, is het materiaal dat gebruikt wordt als isolatiemateriaal in hoogspanningstransformatoren. Het is zeer hittebestendig, en enorm sterk.
Als je probeert de 10 mm gaten er in te ponsen met een gatenpons, sla je die plat, hij gaat er niet doorheen. De manier waarop ik die gaten er in maak is door er eerst een gaatje in te boren, en dan vervolgens dat gat met een dremelsteentje op maat te maken. Daarbij gebruik ik een oude klauwhelft als mal.
Zó had ik dat bij de Xant gedaan, en nu weer voor m'n C5.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 aug 2011 13:47 |
|
 |
Breeze
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24 Berichten: 690 Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Jij had mij een andere methode geadviseerd en voorgedaan. Met een keukenschaar knippen gaat ook goed, zelfs voor de gaatjes.
Adri
|
17 aug 2011 14:30 |
|
 |
web
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 okt 2007 12:47 Berichten: 139
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Door scheefstand van de klauw, worden de zuigers scheef belast, want blok en schijf zitten nog recht. Dat de zuigers dan in de wand gaan "vreten" is niet raar. Daar gaat-ie echter niet van klemmen. Boring en zuiger slijten ongelijk uit, maar vernauwen respectievelijk verwijden daar niet vanzelf bij, daar is nog iets meer voor nodig: voldoende scheve kracht om de boel niet alleen te doen aanlopen maar ook vervormen.
Maargoed, ovale zuigers komt niet zelden voor op remklauwen (ook klauwen die hun hele leven recht gezeten hebben) dus... kennelijk kan dat.
_________________

|
17 aug 2011 17:58 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
De klauw heeft vermoedelijk niet echt scheef gestaan, maar de druk van de bloemkool in het midden kon vrijelijk z'n gang gaan, itt tot de plek waar de bouten zaten. Daarmee is dan het gietalu huis vervormd.
Na een links <> rechts omwisseling, waarbij de binnenste klauwhelften dus buiten kwamen te zitten, was het gekraak geen spat verbinderd. Ergo, de zuigers liepen wat vast, dat was ook te zien aan één remblok dat in nog geen 4000 km al duidelijk verder gesleten was dan de andere 3.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 aug 2011 18:53 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Breeze schreef: Jij had mij een andere methode geadviseerd en voorgedaan. Met een keukenschaar knippen gaat ook goed, zelfs voor de gaatjes.
Adri De buitenrand is goed te knippen met een scherpe en sterke schaar. Zó doe ik dat inderdaad. Maar de gaatjes heb ik nooit met een schaar gemaakt, en ook nooit geadviseerd het zó te doen. Op dat punt laat het geheugen me niet in de steek, denk ik  De belangrijkste reden dat ik het niet zó zou doen is dat het gat dan niet mooi rond 10 wordt en nooit helemaal goed komt te zitten. Door de Dremel te gebruiken met een klauwhelft als mal en steun daaronder, lukt dat perfect Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 aug 2011 19:04 |
|
 |
|