Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Automaat vs handgeschakeld 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 10 aug 2011 13:28
Berichten: 54
Woonplaats: Akkrum (Friesland)
Auto: C5 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09695J
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 280000
Kleur: Ice Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Automaat vs handgeschakeld
Hallo,

In mijn zoek tocht naar een C5, ben ik er al uit dat er cc op moet zitten, een automaat zou het nog leuker/makkelijker maken. Maar heb geen ervaring met de automaat, heb me al in gelezen op het forum maar heb nog enkele vragen.

Wat zijn de voor en nadelen van de automaat, ik begrijp dat er bij de eerste rit een citroen logo in het voorhoofd staat na een ongewilde noodstop. Maar zijn er ook manouvres, waar de bak niet tegen kan, zoals het "schakelen" tijdens het rijden?

Een hand geschakelde bak, heeft eenmaal in de zoveel tijd een versleten koppeling, hoe zit dit bij een automaat? Heeft de automaat ook zaken die vervangen moeten worden, en kan elke garage hiermee overweg?

En zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?

Groet John


12 aug 2011 23:40
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33529
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Je moet de bak bv niet in z'n achteruit zetten als de auto niet stilstaat of omgekeerd .....
Verder kan je gewoon gaan met de C5 ....
Uiteraard is een automaat ook aan slijtage onderhevig, dus tijdig een oliewissel kan geen kwaad.
Hoge km standen zijn eerder regel dan uitzondering, maar als hij eenmaal kapot is ben je een hoop euro's verder, goed op letten dat de bak mooi soepel schakelt ...
Manueel schakelen kan ook , geen probleem ;)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


13 aug 2011 00:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Aanvullend op Menno, van een echte automatenhater:

Wees niet bedeesd omtrent de bediening. Het ding doet altijd, te laat, wat je wilt.
Ook handmatig schakelen is appeltje-eitje, de bak is beveiligd tegen te laat op- en terugschakelen.
Sneeuw-stand en sport-stand werken effectief. Ook de fuzzy-logic voor adaptive driving, lees: de automaat past zich aan je rijgedrag aan, is duidelijk aanwezig en nuttig.
Alhoewel de olievoorziening zogenaamd ´sealed-for-life´ is, is een oliewissel elke 100.000-150.000 aan te raden, kost je de kop niet, ongeveer 100 euro.
Je hebt gelijk, bij een 2.0 handbak wil de drukgroep/koppeling er nog wel eens uitliggen al rond de 150.000 km, met flinke vervangingskosten, euro 500-750.
De AL4 automaat heeft wel eens last van lekkende klepjes, maar pas bij vrij hoge km-standen, genoeg draadjes hierover. De ZF bak is enigzins lomp, maar heeft een goed track-record, behalve de mijne. De nieuwe 6-bak automaten in de PhII weet ik te weinig van.
Mijn advies: Koop toch geen automaat, ´wees wijzer jongen´ zou mijn moeder zeggen.
Ga bij jezelf te raden: waarom iets kopen dat duurder is, meer brandstof verbruikt, minder vermogen op de wielen zet en nooit doet wat je wilt wanneer je het wilt.

Gr. Ronald

@menno, vandaag toch even 123 km/u in z´n twee gedaan, daarboven schakelde het ding ongevraagd op :smt190

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


13 aug 2011 00:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Automaten kennen inwendig ook koppelingen/remmen, dat zijn meervoudige natte platen dus minder slijtagegevoelig dan een enkelvoudige drogeplaatkoppeling van een handbak, maar zeker niet onverwoestbaar en sterk afhankelijk van de staat van de olie.

De bakken zijn in theorie sealed for life, maar de meesten laten toch de olie verversen (niet simpel). Technisch zijn er grote verschillen tussen de drie automaten die er op een C5 geleverd zijn, dus wat dat betreft kun je ze ook niet over een kam scheren.

De voordelen van een handbak zijn legio:
-verbruik (>10% verschil)
-veiligheid (controle)
-betrouwbaarheid
-prestaties (snelheid, acceleratie, max.trekgewicht)

Desalniettemin zijn er genoeg rijders die voor een automaat gaan om wat voor reden dan ook.
Rijden in de bergen of met een aanhanger is zowel een nadeel als een voordeel, geen koppeling is makkelijker bij het wegrijden, maar de automaat wordt heter, mag minder trekken en kan nooit zo goed remmen op de motor, bergaf.

Dat zul je voor jezelf eerst duidelijk moeten maken: wil ik een automaat en waarom?
CC is wat mij betreft ook een absolute must. Sowieso is het handig om voor een Exclusive te gaan met zoveel mogelijk speelgoed.

Voor de Ph.II geldt dat de Diesel automaten allemaal Hydractive3+ hebben en dat is zo mogelijk nog belangrijker voor het comfort.

De eerst C5-3s zijn nu ook al meer dan 3jr oud dus dat is mogelijk ook nog een optie.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


13 aug 2011 11:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
EvilTwin schreef:
CC is wat mij betreft ook een absolute must. Sowieso is het handig om voor een Exclusive te gaan met zoveel mogelijk speelgoed.



let trouwens op: de vroege Exclusives hadden nog niet per definitie CC: Mijn 2002 heeft het bijvoorbeeld nog niet.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


13 aug 2011 12:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Grote onbekende John79.

Als je nu eens in je profiel schreef waar je woont, dan is er misschien wel een clublid in je buurt waarvan je een proefrit mag maken met zijn automaat.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


13 aug 2011 12:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
EW schreef:
EvilTwin schreef:
CC is wat mij betreft ook een absolute must. Sowieso is het handig om voor een Exclusive te gaan met zoveel mogelijk speelgoed.


let trouwens op: de vroege Exclusives hadden nog niet per definitie CC: Mijn 2002 heeft het bijvoorbeeld nog niet.


Met de CC als optie, danwel standaarduitrusting is de eerste twee jaar wat gerommeld, o.a. omdat er een BPM bonusregeling was op CC (500eur korting dacht ik).

Let er ook op dat de TS een Diesel wil, waar de implementatie van CC sowieso iets anders is. Op de benzines kom je aftermarket CC tegen (soms gebruikmakend van de originele staakjes) op de Diesels dacht ik niet.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


13 aug 2011 12:53
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 08 okt 2010 21:39
Berichten: 235
Auto: Citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Al jaren ervaring met een automaat eerst Renault Laguna nu met een C5. De bak van Renault is fijner daarom heb ik aan die van mij C5 lang moeten wennen maar nu ik die onder controle heb is er goed mee te leven ik wil niet meer zonder. In beide auto's kan je in de schakelstand met een caravan prima trekken en dalen in de bergen. Het verbruik hangt van je rechtse voet af en ben nog nooit onder de 1:10,4 geweest ook iets boven de 1:11 is haalbaar bij de C5. Tja en zal de prijs van een geschakelde en automatische ruilbak bij b.v. Bart Ebben zo groot zijn? Nou ja extra comfort mag ook ietsje meer kosten.


13 aug 2011 13:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Beetje raar om te spreken over "de bak" want zowel de Laguna als C5 zijn met meerdere verschillende automaten geleverd. :roll:

Een handbak hoef je in feite nooit te reviseren, dus de prijsverschillen bij BE zijn ook niet nuttig.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


13 aug 2011 13:57
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Hij bedoelt natuurlijk "De Bank!"... ;)

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


13 aug 2011 14:31
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33529
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
In onze Renault lag gewoon dezelfde al4 bak als in de PSA produkten, niet bepaald fijner te noemen , gewoon identiek ;)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


13 aug 2011 14:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
EvilTwin schreef:
Een handbak hoef je in feite nooit te reviseren, dus de prijsverschillen bij BE zijn ook niet nuttig.


Dat ben ik niet helemaal met je eens: Kijk eens naar de draadjes op Citfo van Yuri en Marc (SM resp CX).

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


13 aug 2011 14:43
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Ook op het Xantia Forum zijn heel wat verhalen te lezen van problemen met de handbakken, type BE.
Met name het tandwiel van de 5 wil nog wel eens loslopen.

De BE bak zit ook bij de C5 in een aantal modellen. Daaronder de 1.8 en 2 liter benzine.
De zwaardere modellen hebben de ML bak, da's een heel andere. Daarbij komen eigen geen problemen voor.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


13 aug 2011 15:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 mei 2010 21:24
Berichten: 1949
Woonplaats: Almere
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Jammer John, dat je niet in de buurt woont want dan had je even met mijn dame kunnen zweven.
Ik heb een Exclusive, diesel met automaat en dit rijdt geweldig. Ik moet er wel bij opmerken dat, toen ik de auto zo'n 35.000 km geleden kocht, de automatische bak net weer in elkaar zat. Problemen zijn mij nog niet bekend.
Deze 6-bak schakelt soepel over en zweeft in een lekker laag toerental. Een beetje gas geven, de auto laten schakelen (of zelf eens doen) en de cc aanzetten. Armpje op de armsteun en je zweeft met veel genot over 's Neerlands wegen (en daarbuiten ook).

_________________
Grtz Rob


2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen.
Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010
ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002
Ex C2 1.1
Ex Berlingo 1.9D
ex ZX 1.4
ex ZX 1.4
ex ZX 1.9D
ex AX 1.0
Afbeelding


13 aug 2011 15:24
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33529
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Ronald schreef:

@menno, vandaag toch even 123 km/u in z´n twee gedaan, daarboven schakelde het ding ongevraagd op :smt190

:smt190 :smt023 ....

De "nieuwe" bak aan het inleren .... ;)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


13 aug 2011 15:32
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.