Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Fan


Berichten: 54
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:28
Auto: C5 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09695J
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 280000
Kleur: Ice Blauw
Hallo,
In mijn zoek tocht naar een C5, ben ik er al uit dat er cc op moet zitten, een automaat zou het nog leuker/makkelijker maken. Maar heb geen ervaring met de automaat, heb me al in gelezen op het forum maar heb nog enkele vragen.
Wat zijn de voor en nadelen van de automaat, ik begrijp dat er bij de eerste rit een citroen logo in het voorhoofd staat na een ongewilde noodstop. Maar zijn er ook manouvres, waar de bak niet tegen kan, zoals het "schakelen" tijdens het rijden?
Een hand geschakelde bak, heeft eenmaal in de zoveel tijd een versleten koppeling, hoe zit dit bij een automaat? Heeft de automaat ook zaken die vervangen moeten worden, en kan elke garage hiermee overweg?
En zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?
Groet John
In mijn zoek tocht naar een C5, ben ik er al uit dat er cc op moet zitten, een automaat zou het nog leuker/makkelijker maken. Maar heb geen ervaring met de automaat, heb me al in gelezen op het forum maar heb nog enkele vragen.
Wat zijn de voor en nadelen van de automaat, ik begrijp dat er bij de eerste rit een citroen logo in het voorhoofd staat na een ongewilde noodstop. Maar zijn er ook manouvres, waar de bak niet tegen kan, zoals het "schakelen" tijdens het rijden?
Een hand geschakelde bak, heeft eenmaal in de zoveel tijd een versleten koppeling, hoe zit dit bij een automaat? Heeft de automaat ook zaken die vervangen moeten worden, en kan elke garage hiermee overweg?
En zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?
Groet John
Je moet de bak bv niet in z'n achteruit zetten als de auto niet stilstaat of omgekeerd .....
Verder kan je gewoon gaan met de C5 ....
Uiteraard is een automaat ook aan slijtage onderhevig, dus tijdig een oliewissel kan geen kwaad.
Hoge km standen zijn eerder regel dan uitzondering, maar als hij eenmaal kapot is ben je een hoop euro's verder, goed op letten dat de bak mooi soepel schakelt ...
Manueel schakelen kan ook , geen probleem
Verder kan je gewoon gaan met de C5 ....
Uiteraard is een automaat ook aan slijtage onderhevig, dus tijdig een oliewissel kan geen kwaad.
Hoge km standen zijn eerder regel dan uitzondering, maar als hij eenmaal kapot is ben je een hoop euro's verder, goed op letten dat de bak mooi soepel schakelt ...
Manueel schakelen kan ook , geen probleem
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Peugeot 208 1.2 GT Hybrid 145 Gris Selenium ‘25
Berichten: 4878
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Aanvullend op Menno, van een echte automatenhater:
Wees niet bedeesd omtrent de bediening. Het ding doet altijd, te laat, wat je wilt.
Ook handmatig schakelen is appeltje-eitje, de bak is beveiligd tegen te laat op- en terugschakelen.
Sneeuw-stand en sport-stand werken effectief. Ook de fuzzy-logic voor adaptive driving, lees: de automaat past zich aan je rijgedrag aan, is duidelijk aanwezig en nuttig.
Alhoewel de olievoorziening zogenaamd ´sealed-for-life´ is, is een oliewissel elke 100.000-150.000 aan te raden, kost je de kop niet, ongeveer 100 euro.
Je hebt gelijk, bij een 2.0 handbak wil de drukgroep/koppeling er nog wel eens uitliggen al rond de 150.000 km, met flinke vervangingskosten, euro 500-750.
De AL4 automaat heeft wel eens last van lekkende klepjes, maar pas bij vrij hoge km-standen, genoeg draadjes hierover. De ZF bak is enigzins lomp, maar heeft een goed track-record, behalve de mijne. De nieuwe 6-bak automaten in de PhII weet ik te weinig van.
Mijn advies: Koop toch geen automaat, ´wees wijzer jongen´ zou mijn moeder zeggen.
Ga bij jezelf te raden: waarom iets kopen dat duurder is, meer brandstof verbruikt, minder vermogen op de wielen zet en nooit doet wat je wilt wanneer je het wilt.
Gr. Ronald
@menno, vandaag toch even 123 km/u in z´n twee gedaan, daarboven schakelde het ding ongevraagd op
Wees niet bedeesd omtrent de bediening. Het ding doet altijd, te laat, wat je wilt.
Ook handmatig schakelen is appeltje-eitje, de bak is beveiligd tegen te laat op- en terugschakelen.
Sneeuw-stand en sport-stand werken effectief. Ook de fuzzy-logic voor adaptive driving, lees: de automaat past zich aan je rijgedrag aan, is duidelijk aanwezig en nuttig.
Alhoewel de olievoorziening zogenaamd ´sealed-for-life´ is, is een oliewissel elke 100.000-150.000 aan te raden, kost je de kop niet, ongeveer 100 euro.
Je hebt gelijk, bij een 2.0 handbak wil de drukgroep/koppeling er nog wel eens uitliggen al rond de 150.000 km, met flinke vervangingskosten, euro 500-750.
De AL4 automaat heeft wel eens last van lekkende klepjes, maar pas bij vrij hoge km-standen, genoeg draadjes hierover. De ZF bak is enigzins lomp, maar heeft een goed track-record, behalve de mijne. De nieuwe 6-bak automaten in de PhII weet ik te weinig van.
Mijn advies: Koop toch geen automaat, ´wees wijzer jongen´ zou mijn moeder zeggen.
Ga bij jezelf te raden: waarom iets kopen dat duurder is, meer brandstof verbruikt, minder vermogen op de wielen zet en nooit doet wat je wilt wanneer je het wilt.
Gr. Ronald
@menno, vandaag toch even 123 km/u in z´n twee gedaan, daarboven schakelde het ding ongevraagd op
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Berichten: 6520
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Automaten kennen inwendig ook koppelingen/remmen, dat zijn meervoudige natte platen dus minder slijtagegevoelig dan een enkelvoudige drogeplaatkoppeling van een handbak, maar zeker niet onverwoestbaar en sterk afhankelijk van de staat van de olie.
De bakken zijn in theorie sealed for life, maar de meesten laten toch de olie verversen (niet simpel). Technisch zijn er grote verschillen tussen de drie automaten die er op een C5 geleverd zijn, dus wat dat betreft kun je ze ook niet over een kam scheren.
De voordelen van een handbak zijn legio:
-verbruik (>10% verschil)
-veiligheid (controle)
-betrouwbaarheid
-prestaties (snelheid, acceleratie, max.trekgewicht)
Desalniettemin zijn er genoeg rijders die voor een automaat gaan om wat voor reden dan ook.
Rijden in de bergen of met een aanhanger is zowel een nadeel als een voordeel, geen koppeling is makkelijker bij het wegrijden, maar de automaat wordt heter, mag minder trekken en kan nooit zo goed remmen op de motor, bergaf.
Dat zul je voor jezelf eerst duidelijk moeten maken: wil ik een automaat en waarom?
CC is wat mij betreft ook een absolute must. Sowieso is het handig om voor een Exclusive te gaan met zoveel mogelijk speelgoed.
Voor de Ph.II geldt dat de Diesel automaten allemaal Hydractive3+ hebben en dat is zo mogelijk nog belangrijker voor het comfort.
De eerst C5-3s zijn nu ook al meer dan 3jr oud dus dat is mogelijk ook nog een optie.
De bakken zijn in theorie sealed for life, maar de meesten laten toch de olie verversen (niet simpel). Technisch zijn er grote verschillen tussen de drie automaten die er op een C5 geleverd zijn, dus wat dat betreft kun je ze ook niet over een kam scheren.
De voordelen van een handbak zijn legio:
-verbruik (>10% verschil)
-veiligheid (controle)
-betrouwbaarheid
-prestaties (snelheid, acceleratie, max.trekgewicht)
Desalniettemin zijn er genoeg rijders die voor een automaat gaan om wat voor reden dan ook.
Rijden in de bergen of met een aanhanger is zowel een nadeel als een voordeel, geen koppeling is makkelijker bij het wegrijden, maar de automaat wordt heter, mag minder trekken en kan nooit zo goed remmen op de motor, bergaf.
Dat zul je voor jezelf eerst duidelijk moeten maken: wil ik een automaat en waarom?
CC is wat mij betreft ook een absolute must. Sowieso is het handig om voor een Exclusive te gaan met zoveel mogelijk speelgoed.
Voor de Ph.II geldt dat de Diesel automaten allemaal Hydractive3+ hebben en dat is zo mogelijk nog belangrijker voor het comfort.
De eerst C5-3s zijn nu ook al meer dan 3jr oud dus dat is mogelijk ook nog een optie.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 5296
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
EvilTwin schreef: CC is wat mij betreft ook een absolute must. Sowieso is het handig om voor een Exclusive te gaan met zoveel mogelijk speelgoed.
let trouwens op: de vroege Exclusives hadden nog niet per definitie CC: Mijn 2002 heeft het bijvoorbeeld nog niet.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 6163
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Grote onbekende John79.
Als je nu eens in je profiel schreef waar je woont, dan is er misschien wel een clublid in je buurt waarvan je een proefrit mag maken met zijn automaat.
Als je nu eens in je profiel schreef waar je woont, dan is er misschien wel een clublid in je buurt waarvan je een proefrit mag maken met zijn automaat.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 6520
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Met de CC als optie, danwel standaarduitrusting is de eerste twee jaar wat gerommeld, o.a. omdat er een BPM bonusregeling was op CC (500eur korting dacht ik).EW schreef:let trouwens op: de vroege Exclusives hadden nog niet per definitie CC: Mijn 2002 heeft het bijvoorbeeld nog niet.EvilTwin schreef: CC is wat mij betreft ook een absolute must. Sowieso is het handig om voor een Exclusive te gaan met zoveel mogelijk speelgoed.
Let er ook op dat de TS een Diesel wil, waar de implementatie van CC sowieso iets anders is. Op de benzines kom je aftermarket CC tegen (soms gebruikmakend van de originele staakjes) op de Diesels dacht ik niet.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club extreme Fan


Berichten: 235
Lid geworden op: 08 okt 2010 21:39
Auto: Citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Al jaren ervaring met een automaat eerst Renault Laguna nu met een C5. De bak van Renault is fijner daarom heb ik aan die van mij C5 lang moeten wennen maar nu ik die onder controle heb is er goed mee te leven ik wil niet meer zonder. In beide auto's kan je in de schakelstand met een caravan prima trekken en dalen in de bergen. Het verbruik hangt van je rechtse voet af en ben nog nooit onder de 1:10,4 geweest ook iets boven de 1:11 is haalbaar bij de C5. Tja en zal de prijs van een geschakelde en automatische ruilbak bij b.v. Bart Ebben zo groot zijn? Nou ja extra comfort mag ook ietsje meer kosten.
Berichten: 6520
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Beetje raar om te spreken over "de bak" want zowel de Laguna als C5 zijn met meerdere verschillende automaten geleverd.
Een handbak hoef je in feite nooit te reviseren, dus de prijsverschillen bij BE zijn ook niet nuttig.
Een handbak hoef je in feite nooit te reviseren, dus de prijsverschillen bij BE zijn ook niet nuttig.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 4115
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Hij bedoelt natuurlijk "De Bank!"... 
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
In onze Renault lag gewoon dezelfde al4 bak als in de PSA produkten, niet bepaald fijner te noemen , gewoon identiek 
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Peugeot 208 1.2 GT Hybrid 145 Gris Selenium ‘25
Berichten: 5296
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
Dat ben ik niet helemaal met je eens: Kijk eens naar de draadjes op Citfo van Yuri en Marc (SM resp CX).EvilTwin schreef: Een handbak hoef je in feite nooit te reviseren, dus de prijsverschillen bij BE zijn ook niet nuttig.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 20300
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Ook op het Xantia Forum zijn heel wat verhalen te lezen van problemen met de handbakken, type BE.
Met name het tandwiel van de 5 wil nog wel eens loslopen.
De BE bak zit ook bij de C5 in een aantal modellen. Daaronder de 1.8 en 2 liter benzine.
De zwaardere modellen hebben de ML bak, da's een heel andere. Daarbij komen eigen geen problemen voor.
Groet,
JW
Met name het tandwiel van de 5 wil nog wel eens loslopen.
De BE bak zit ook bij de C5 in een aantal modellen. Daaronder de 1.8 en 2 liter benzine.
De zwaardere modellen hebben de ML bak, da's een heel andere. Daarbij komen eigen geen problemen voor.
Groet,
JW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:24
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Jammer John, dat je niet in de buurt woont want dan had je even met mijn dame kunnen zweven.
Ik heb een Exclusive, diesel met automaat en dit rijdt geweldig. Ik moet er wel bij opmerken dat, toen ik de auto zo'n 35.000 km geleden kocht, de automatische bak net weer in elkaar zat. Problemen zijn mij nog niet bekend.
Deze 6-bak schakelt soepel over en zweeft in een lekker laag toerental. Een beetje gas geven, de auto laten schakelen (of zelf eens doen) en de cc aanzetten. Armpje op de armsteun en je zweeft met veel genot over 's Neerlands wegen (en daarbuiten ook).
Ik heb een Exclusive, diesel met automaat en dit rijdt geweldig. Ik moet er wel bij opmerken dat, toen ik de auto zo'n 35.000 km geleden kocht, de automatische bak net weer in elkaar zat. Problemen zijn mij nog niet bekend.
Deze 6-bak schakelt soepel over en zweeft in een lekker laag toerental. Een beetje gas geven, de auto laten schakelen (of zelf eens doen) en de cc aanzetten. Armpje op de armsteun en je zweeft met veel genot over 's Neerlands wegen (en daarbuiten ook).
Ronald schreef:
@menno, vandaag toch even 123 km/u in z´n twee gedaan, daarboven schakelde het ding ongevraagd op
De "nieuwe" bak aan het inleren ....
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Peugeot 208 1.2 GT Hybrid 145 Gris Selenium ‘25





