Klepsteelrubbers zijn overigens ook te vervangen zonder de cilinderkop te lichten. Echter niet iedere garage is bekend hiermee of voert het uit.
Het is trouwens vrij gemakkelijk te testen of het de klepsteelrubbers zijn of zuigerveren.
Bij zuigerveren dan zal de olie vooral onder zware belasting verbranden, dus bijv. met bergop rijden.
Bij versleten klepsteelrubbers blaast de uitlaat blauwe rook als de motor enige tijd stationair draait, waarna er gas wordt gegeven. Dit zie je vaker bij verkeerslichten.
Of tewel, vraag iemand achter je C5 te rijden en zoek twe testparcours uit.
Natuurlijk moet je wel externe lekkage uitsluiten.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 11:24
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Locatie: Merselo
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inderdaad, klepseals vervangen kan ook zonder de kop te lichten.
Daarvoor moet je via het bougiegat, per klep, zorgen dat de klep tegengehouden wordt als je de klepveren samendrukt om de klepspies te verwijderen.
Bijkomend probleem is dat de klep door de klepspie vaak een scherp stuikrandje gekregen heeft, en dat randje zorgt dan voor problemen als je de nieuwe seal plaatst, ook al gebruik je het dunne hoedje dat je over de klep moet schuiven voordat je de seal monteert.
Bij gedemonteerde kop is dat randje makkelijk te verwijderen.
Groet,
JW
Daarvoor moet je via het bougiegat, per klep, zorgen dat de klep tegengehouden wordt als je de klepveren samendrukt om de klepspies te verwijderen.
Bijkomend probleem is dat de klep door de klepspie vaak een scherp stuikrandje gekregen heeft, en dat randje zorgt dan voor problemen als je de nieuwe seal plaatst, ook al gebruik je het dunne hoedje dat je over de klep moet schuiven voordat je de seal monteert.
Bij gedemonteerde kop is dat randje makkelijk te verwijderen.
Groet,
JW
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Lijkt me toch zeer de moeite waard om dat op deze manier te doen. Wordt daar speciaal gereedschap voor gebruikt, om de kleppen via het bougiegat tegen te houden?
Ben benieuwd naar deze methodiek....
Ben benieuwd naar deze methodiek....
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 11:24
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Locatie: Merselo
Ik heb het destijds bij een Xantia gedaan. Was wel een 8-klepper.
Het 'speciale' gereedschap was een bougie met een gat erin waarop een luchtslang aangesloten kon worden. Hierop werd de compressor aangesloten. Hierdoor kunnen de kleppen niet in de cilinder vallen.
Je moet natuurlijk geen stroomuitval hebben
Het 'speciale' gereedschap was een bougie met een gat erin waarop een luchtslang aangesloten kon worden. Hierop werd de compressor aangesloten. Hierdoor kunnen de kleppen niet in de cilinder vallen.
Je moet natuurlijk geen stroomuitval hebben
