klepstoters (katalysator foutmelding)
Auteur |
Bericht |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
5W40 is eveneens prima, als er maar 5 voor staat en geen 10.
|
09 maart 2011 20:24 |
|
 |
pie-eater
V.I.P.
Geregistreerd: 03 okt 2010 00:57 Berichten: 91 Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: Panoramadak, afneembare trekhaak, Xenon, Claudia Mistral-leer; de hele rambam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12286
Productienummer: 0033
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Mijn dame rijdt uitstekend op shell helix 10W40, toegediend bij een grote beurt door Citroën garage Huisman in Amsterdam. Bij eerdere oliediscussies heeft JO bevestigd dat dit kan, en dus maakte ik me dr geen zorgen over.
_________________ auto-historie: Visa (II, geloof ik, had m rond 1990), BX 1.4 Deauville, Xantia 1.8 sx 16v, C5 Phase 1 2.0 16v
|
10 maart 2011 10:36 |
|
 |
fred
C5club Fan
Geregistreerd: 24 dec 2010 11:01 Berichten: 89 Woonplaats: Bussum
Auto: C5 Break 2.0 16V Athena
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10222CJ
Productienummer: 10295
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255.000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
In ons niet (meer) zo koude Nederland zou dat best kunnen, maar bij mij loopt de motor stationair niet regelmatig en na een echt koude nacht in Oostenrijk (onder -10) werd ik getrakteerd op de uitlaatgas foutmelding...
Groeten,
Fred
|
10 maart 2011 14:54 |
|
 |
juno
C5club Newbie
Geregistreerd: 29 sep 2008 10:26 Berichten: 8
Auto: berline 2.0
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
hoi allemaal,
(ik was dit draadje begonnen) Ik heb inmiddels bij de citroendealer een APK-afspraak waarbij ze op mijn verzoek met Forte de motor gaan spoelen/schoonmaken en de accu even doormeten. De dealer gooit er overigens standaard 5W40 in, ik vroeg me nog af of het dan misschien nog zin had ze te vragen er 5W30 van te maken.....
Zal het hier laten weten indien eea een merkbaare verbetering heeft opgeleverd (overigens de katalysatormelding al weer een week of zo niet meer gehad. En voor wie zich zorgen maakte: afgelopen zondag/maandag samen 550km gereden en een paar stukjes met een flink hoog toerental, dwz een flink stuk 110 p/u rijden in z'n 4 (vond ik al herrie genoeg).
gr marc
|
10 maart 2011 17:00 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
5W40 na een spoeling met Forté is ook prima, mits het aan de specifiaties voor Citroen voldoet; bij de dealer zit dat wel goed.
|
10 maart 2011 19:30 |
|
 |
jeroen_sp
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
herbert schreef: Ik had zelf het gevoel dat ik met de transmissie-olie toevoeging niet al te lang wilde doorrijden. Dit werd bevestigd door de TSL leverancier. Ook gezien de vieze olie van voor de verversbeurt heb ik (ook na op dit forum gelezen te hebben dat MPM olie goed zou zijn) afgelopen week weer ververst met deze MPM olie, 5W30 (speciaal voor Citroen/Peugeot). Al eerder had ik Citroen Nederland gevraagd of dit goede olie is voor de 2 liter. En ja: goede olie. De motor loopt met deze MPM olie echt veel soepeler en veel stiller dan voorheen. Ik heb niets meer gemerkt van onregelmatig lopen, dus ook bij temperaturen van rond nul 's ochtends. Hallo, ik zal me even kort voorstellen. Ik ben Jeroen uit eindhoven en heb zelf een Peugeot 206 gti. Daar zit dezelfde motor in als de 2.0 C5 en zo ben ik hier op dit forum terecht gekomen. Mijn motor heeft ook iets of wat last van stationair koud wat minder mooi lopen. Zodra de olie een beetje op temp komt is dit over en loopt de motor echt mooi. Hikken tijdens het rijden etc heb ik geen last van, puur alleen stationair koud net iets minder mooi als stationair warm. Ik heb de post hierboven geciteerd omdat er in mijn ogen iets vreemds in staat. Overal op het forum hier zie ik dat mensen het advies geven om in de EW10J4 motor (dat is de 2.0 16v motor, welke dus zowel in mijn peug 206 gti zit als in de C5) om daar 5w30 olie in de doen met PSA spec. Danwel de Total olie of de MPM olie, welke min of meer het zelfde zijn (MPM lijkt beter want is koud nog dunner). Beide Olieen zijn echter dieselolieen zag ik welke ook in de benzinemotoren gebruikt mogen worden. Echter staat er iets in het specblad van Total wat mij toch een beetje zorgen maakte: Zij kan ook gebruikt worden in de meeste benzinemotoren, met uitzondering van de ‘EW’ benzinemotoren.Dit wil dus zeggen dat deze olie helemaal niet in de 2.0 16v motor mag!! Hier de link naar het blad: http://www.total.be/be/content/NT0000D28A.pdfIk heb zelf op dit moment 0W40 Mobil 1 olie in de auto zitten wat al een hoop scheelt (koud viscositeit waarde van 78, de mpm 0W30 is 57, dat scheelt!). Echter bij koud loopt de motor dus net iets minder mooi. Tot de olietemp net bij het eerste streepje op de meter komt, dan is het over. Dat is ongeveer 5 min rijden bij 15 graden buiten temp. Ik heb nog nooit een storing gehad van uitlaat gas of lopen op 3 cilinders.
|
08 jun 2011 12:28 |
|
 |
jeroen_sp
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Even meteen een rectificatie vanuit mijn kant. De olie Total 5w30 C2 en de MPM 5w30 C2 olie mag in alle PSA motoren vanaf 2000, behalve de EW12 variant en die snelle TU versie. Zie dit bestand: http://www.olyslager-lubricants.nl/TotalTLS/productsheets/35938.1.TOTAL%20QUARTZ%20INEO%20ECS%205W-30.pdfCitaat:TOTAL QUARTZ INEO ECS is ontwikkeld voor het smeren van de meest recente (vanaf modeljaar 2000) benzine( geen EW12 J4 )- en dieselmotoren met deeltjesfilter van de merken Peugeot en Citroën.Ik ben om en ga ook een kan 5W30 halen voor mijn 206 Gti (EW10J4). Zag dat de olie koud een stuk dunner was als de 0W40 welke ik er net 300 km in heb zitten. (57 mm2/s (MPM) tov 78 mm2/s (mobil 1)). Warm scheelt het niet zo veel. 14 tov 10.
|
08 jun 2011 14:55 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Als er een zgn. luchtpomp in je 2.0 ltr. zit kan dat ook de oorzaak zijn. De luchtpomp zorgt er voor dat het EGR systeem functioneert bij o.a. koude start en stationaire loop. Zorgt voor onder andere voor een schonere verbranding en een regelmatige loop bij koude start. Wanneer de luchtpomp niet meer functioneert krijg je ook dit soort verschijnselen. Er zijn ook 2.0 ltr. versies waarbij de luchtpomp niet is geinstalleerd. In de bouwjaren 2000-2004 is het mogelijk om via de Lexia de auto te laten geloven dat zij niet is uitgerust met een luchtpomp (maar dan loopt zij niet zo mooi...)
De MPM olie is prima, maar de C5 2.0 ltr. loopt ook goed op 5W40 van Total. Met 5W40 is het oliegebruik wat lager.
|
08 jun 2011 21:23 |
|
 |
jeroen_sp
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Bedankt voor je antwoord, die EGR heb ik zeker. Luchtpomp ben ik me niet bewust van en zal ook wel op een andere plaats zitten als bij de C5. Kan je me hier meer info over geven? Ik zal ook even op het forum zoeken.
Ik heb dus 0W40 olie op dit moment in de motor welke dus perfect moet voldoen? Laat ik die toch zitten. Was voor 80 euro olie.
|
09 jun 2011 08:23 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Het pompje zit bij de C5 onder de accubak meen ik.
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
09 jun 2011 08:27 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
joopbos schreef: Er zijn ook 2.0 ltr. versies waarbij de luchtpomp niet is geinstalleerd. In de bouwjaren 2000-2004 is het mogelijk om via de Lexia de auto te laten geloven dat zij niet is uitgerust met een luchtpomp (maar dan loopt zij niet zo mooi...) De EW10J4 heeft als het goed is altijd een EGR en luchtmotor. DE EW10A uit de Ph.II heeft geen van beide. Of een EW10J4 zonder luchtmotor de viergastest haalt is natuurlijk ook de vraag. Citaat: De MPM olie is prima, maar de C5 2.0 ltr. loopt ook goed op 5W40 van Total. Met 5W40 is het oliegebruik wat lager. Olieverbruik kan verschillen, hoeft niet per se omhoog met een lagere viscositeit. Maar met 5W30 hoort het brandstofverbruik een paar procent lager te zijn, daarop zijn ze gecertificeerd. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
09 jun 2011 12:49 |
|
 |
jeroen_sp
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Ik heb bij mijn 206 de accu en alles dr uit gehad (koppeling vervangen) en geen luchtpomp tegen gekomen. Lijkt dat ik alleen een EGR heb. Die zal ik nog wel even schoon maken.
|
09 jun 2011 13:19 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Als die motor idd zo veel afwijkt dan is hij wel erg off topic. Uitlaatgasmeldingen zijn al lastig genoeg om ook nog rekening te houden met andere versies en auto's. Over olie is een uitgebreid topic: viewtopic.php?p=324424#p324424met de reden waarom je naar 5W30 gaat. Dat staat dus los van het idee om dunnere olie te gebruiken bij een voorlopige diagnose klepstoters.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
09 jun 2011 16:17 |
|
 |
|