Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 416
Lid geworden op: 14 apr 2010 15:50
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Locatie: Almere
Even een nieuw topic ivm met APK afkeur door een lekke leiding in mijn stuurhuis.
Mijn Dame is dus afgekeurd ivm een lek in de leiding van het stuurhuis. De kosten worden geraamd op zo'n €405 incl.
Ik lees echter in dit draadje
de volgende opmerking van Oldenhage:
Goed (laten) beoordelen, eventueel leaklock. Maar kan ook gewoon een leiding of retour zijn.
Hier betreft het ook iemand met een lekkage in zijn stuurhuis en de kosten zijn bijna het zelfde als voor mij. Is de leiding waar Oldenhage het overheeft dan weer een ander soort leiding die goedkoper te vervangen is? Graag advies want als het goedkoper kan (en dus ook veilig) houdt ik me aan bevolen.
Begrijp me niet verkeerd, dit is geen wantrouwen ten opzichte van mijn huidige garage(D&O), maar ik probeer graag alles goed te snappen, zeker bij zulke bedragen.
Mijn Dame is dus afgekeurd ivm een lek in de leiding van het stuurhuis. De kosten worden geraamd op zo'n €405 incl.
Ik lees echter in dit draadje
de volgende opmerking van Oldenhage:
Goed (laten) beoordelen, eventueel leaklock. Maar kan ook gewoon een leiding of retour zijn.
Hier betreft het ook iemand met een lekkage in zijn stuurhuis en de kosten zijn bijna het zelfde als voor mij. Is de leiding waar Oldenhage het overheeft dan weer een ander soort leiding die goedkoper te vervangen is? Graag advies want als het goedkoper kan (en dus ook veilig) houdt ik me aan bevolen.
Begrijp me niet verkeerd, dit is geen wantrouwen ten opzichte van mijn huidige garage(D&O), maar ik probeer graag alles goed te snappen, zeker bij zulke bedragen.

Berichten: 416
Lid geworden op: 14 apr 2010 15:50
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Locatie: Almere
Niemand enig idee? 

Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Ik heb geen idee hoe het lek eruitziet, maar kun je als de leiding lek is ergens, moet toch te zien zijn, schoonmaken en rubber van een slang er over het gaatje doen met een slangklem en zo afbinden dat het niet lekt?
dan gauw naar de herkeuring en zodoende tijdwinst om het op je gemak uit tezoeken voor een goede oplossing?
Is het een drukleiding?
dan gauw naar de herkeuring en zodoende tijdwinst om het op je gemak uit tezoeken voor een goede oplossing?
Is het een drukleiding?
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Een lekkage aan een stuurleiding mag pas worden afgekeurd als er na schoonmaken druppen uitkomen bij draaiende motor, en/of sturen.
Je moet dan echt wel een redelijke lekkage hebben, en dus ook veel olieverlies.
Wat ik ken van de C5 is dat de drukleiding van de pomp naar het stuurhuis iets gaat zweten, dit leidt niet tot afkeur. Echt lekken komt zelden voor, maar zou tot afkeur kunnen leiden.
Een beschadiging waarbij wapening van de slang zichtbaar is leidt ook tot afkeur.
Ik wil geen twijfel zaaien maar ernstig lekken of beschadigd is afkeur, de rest dus niet!
Als bewijs post ik nog de exacte tekst van de apk-regelgeving over dit specifieke onderwerp.
Je moet dan echt wel een redelijke lekkage hebben, en dus ook veel olieverlies.
Wat ik ken van de C5 is dat de drukleiding van de pomp naar het stuurhuis iets gaat zweten, dit leidt niet tot afkeur. Echt lekken komt zelden voor, maar zou tot afkeur kunnen leiden.
Een beschadiging waarbij wapening van de slang zichtbaar is leidt ook tot afkeur.
Ik wil geen twijfel zaaien maar ernstig lekken of beschadigd is afkeur, de rest dus niet!
Als bewijs post ik nog de exacte tekst van de apk-regelgeving over dit specifieke onderwerp.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 416
Lid geworden op: 14 apr 2010 15:50
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Locatie: Almere
Bedankt voor het meedenken. Ik ga nog eens even kijken wat ik kan doen. Hoop zo (op verantwoorde wijze) centjes uit te sparen. Heb ik in ieder geval kans om even te sparen..

Berichten: 416
Lid geworden op: 14 apr 2010 15:50
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Locatie: Almere
Ik heb zelf nl nooit iets gemerkt van olie verlies. De garage gaf aan dat mijn display aangaf dat ik een laag LDS niveau had. Zelf niet gezien. Bij een lekkage zou ik dus op kort termijn wel weer LDS moeten bijvullen neem ik aan.

Berichten: 327
Lid geworden op: 05 jul 2008 22:58
Auto: C5 Break 1.8 16V difference II
Opties: zie onderschrift
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09879
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 94400
Kleur: gris fulminator
Locatie: Arnhem
ik zou ergens anders een second opinion vragen, 2 jaar geleden tijdens een winter check beurt bij een citroën dealer zeiden ze ook dat de slang zweet. Veel C5-en hebben dat en dat is dus makkelijk te vinden.
Reparatie is duur, maar was volgens een andere garage echt niet nodig. Klein beetje "zweten" is echt geen probleem.
Reparatie is duur, maar was volgens een andere garage echt niet nodig. Klein beetje "zweten" is echt geen probleem.
Citroen C5, 1.8i 16V difference II, break : 2004
update naar Exclusief:
- instap verlichting
- portier verlichting
- 16" Hungaro velgen
- xenon H7 4300 K
- instaplijsten
- audio pack (Aux connect 4 kanaals versterker, 4x JBL speakers)
- LED DRL
--------
ph2 zijknipperlichten, korte antenne, parrot bluetooth carkit, usb c., afneembare trekhaak
update naar Exclusief:
- instap verlichting
- portier verlichting
- 16" Hungaro velgen
- xenon H7 4300 K
- instaplijsten
- audio pack (Aux connect 4 kanaals versterker, 4x JBL speakers)
- LED DRL
--------
ph2 zijknipperlichten, korte antenne, parrot bluetooth carkit, usb c., afneembare trekhaak
€ 405 is wel veel geld
ik denk dat het voor jou makkelijker en veel goedkoper is om naar kleinstra te gaan in nagele om daar een leiding te halen van een sloop auto
je woont in almere dus niet heel ver weg hij heeft hem zeker weten liggen ben er pas ook geweest voor een airco leiding was echt een koopje voor mij
als je niemand kan vinden die hem er op kan zetten doe je maar een mailtje dan ben je voor weinig klaar
want die € 405 slaat nergens op
veel plezier
ik denk dat het voor jou makkelijker en veel goedkoper is om naar kleinstra te gaan in nagele om daar een leiding te halen van een sloop auto
je woont in almere dus niet heel ver weg hij heeft hem zeker weten liggen ben er pas ook geweest voor een airco leiding was echt een koopje voor mij
als je niemand kan vinden die hem er op kan zetten doe je maar een mailtje dan ben je voor weinig klaar
want die € 405 slaat nergens op
veel plezier
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat kan ook niet, want er zit geen niveausensor in het LDS reservoir. Er kan dan ook nooit een melding over LDS op het display verschijnen.abartels schreef: De garage gaf aan dat mijn display aangaf dat ik een laag LDS niveau had. Zelf niet gezien.
Het LDS-niveau kan alleen correct via de dop met een drukloos systeem gecontroleerd worden.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 416
Lid geworden op: 14 apr 2010 15:50
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Locatie: Almere
Dat is dan wel opmerkelijk!
Kan hij dat dan via de lexia afgelezen hebben?
Kan hij dat dan via de lexia afgelezen hebben?

Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Nee, dat kan niet. Slechts in het reservoir zelf kun je het zien.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 416
Lid geworden op: 14 apr 2010 15:50
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Locatie: Almere
dan ga ik toch even navraag doen bij D&O, want er werd mij verteld dat hij LDS moest bijvullen omdat het display aangaf dat het niveau te laag was 

Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Betekent dit dat er op geen enkele manier een waarschuwing komt als het LDS niveau te laag dreigt te worden?BJG schreef:Nee, dat kan niet. Slechts in het reservoir zelf kun je het zien.
Oftewel, als er ergens een klein lekje is dat je normaliter niet opmerkt zou je zomaar onderweg in de problemen kunnen komen omdat de pomp dan niet meer werkt.
Bij alle HP systemen vóór de C5 was er altijd wél een te laag niveau signalering van de LHM.
En de C5 heeft wel een signalering voor de overige "vloeistoffen", zoals de motorolie, koelvloeistof en de remolie.
Wat heeft Citroën er dan toe bewogen dit niet meer te doen voor de LDS?
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het betekent inderdaad dat er geen waarschuwing wordt gegeven. Ook de C6 en C5 ph3 hebben geen niveausensor. Wat de reden is weet ik niet precies. Wel dat het reservoir (in tegenstelling tot het lhm-reservoir) volledig gesloten is, en onder een druk staat van ongeveer 1 bar (ten gevolge van retourdrukken).
Zelfs voor de berijder van de auto is niet op een eenvoudige manier het niveau te controleren.
Bij de ph1 en 2 kun je nog stellen dat het niveau ongeveer goed is wanneer de LDS tot de lasnaad van het (iets doorzichtige)tankje staat in de normale rijstand. Dit gaat echter niet op voor de c6 en de ph3 die een ondoorzichtige tank hebben.
Verder kan het niveau eigenlijk alleen correct gecontroleerd worden door het systeem drukloos te maken en via de dop te kijken naar een niveau-indicator.
Zelfs voor de berijder van de auto is niet op een eenvoudige manier het niveau te controleren.
Bij de ph1 en 2 kun je nog stellen dat het niveau ongeveer goed is wanneer de LDS tot de lasnaad van het (iets doorzichtige)tankje staat in de normale rijstand. Dit gaat echter niet op voor de c6 en de ph3 die een ondoorzichtige tank hebben.
Verder kan het niveau eigenlijk alleen correct gecontroleerd worden door het systeem drukloos te maken en via de dop te kijken naar een niveau-indicator.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik vermoed dat de niveaubeveiliging achterwege is gelaten in het LDS-systeem omdat dit niet meer voor het remmen gebruikt wordt. Alle LHM-systemen hadden die veiligheid nodig vanwege de toepassing van het remcircuit. Daarbij was er ook altijd de handrem op de voorwielen als noodrem. Die kan nu in principe ook weer conventioneel op de achterwielen.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km



