C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 sep 2009 21:32
Auto: C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 36000
Kleur: grigio meteorite
Locatie: Venetie
Mijn Citroen C5 tourer 2.2 HDI met nu zo'n 800 km op de teller stuurt fantastisch (al mis ik mijn Honda S2000 nog een beetje) maar eergisteren en vandaag hoorde ik een irritante fluittoon bij het insturen (vooral naar rechts en bij lage snelheden; deed me aan de stuurbekrachtiging van mijn BMW 3.0CS denken, maar die is nu bijkans 40 jaar oud). Gelijk naar de dealer terug? Of nog een paar duizend kms erbij en na laten kijken ter gelegenheid van de 2500 km controle die hier in Treviso (It) warm wordt aanbevolen?
Audi 100 '78 - BMW1602 '75 - BMW 525i '81 - BMW 3.0CS '73 (doe ik nooit weer weg!) - Mercedes Benz 230E '82 (2e auto voor in Nederland, voor 1000 gulden gekocht van eerste eigenaar!) - Toyota RAV4 '01 (pedalen ok, maar 0,0 emoties!)- Honda S2000 '03 (racen!)- Citroen C5 Tourer '09 (relaxen!) - Mazda CX7 (weer terug naar het stuiteren!)
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 sep 2009 21:32
Auto: C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 36000
Kleur: grigio meteorite
Locatie: Venetie
Dealer bezocht. Remblokjes bijgesteld. Opgelost. Weer lekker rijden zonder gefluit!
Audi 100 '78 - BMW1602 '75 - BMW 525i '81 - BMW 3.0CS '73 (doe ik nooit weer weg!) - Mercedes Benz 230E '82 (2e auto voor in Nederland, voor 1000 gulden gekocht van eerste eigenaar!) - Toyota RAV4 '01 (pedalen ok, maar 0,0 emoties!)- Honda S2000 '03 (racen!)- Citroen C5 Tourer '09 (relaxen!) - Mazda CX7 (weer terug naar het stuiteren!)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2009 09:04
Auto: Citroen C5 Tourer Exclusive
Opties: Parking Pack, MyWay
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 16000
Kleur: Mativoire
Locatie: Mechelen, Belgie
C5club Rookie
C5club Rookie
MrEdet schreef:Wat mijn opvalt is dat je het stuur niet door je handen kan laten glijden, of te wel, bij uit de bocht komen bijv, binnen de bebouwde kom komt het stuur niet geheel recht. Is misschien een aanpassing van rijsteil t.o.v vorige auto.

Of hebben meerdere dit ondervonden?
Ik had een tijdje terug een testrit met een C5 III en bij mijn eerste bocht in de straat ging er inderdaad iets mis met het stuur : het kwam niet terug zoals ik had verwacht, maar na die eerste 'kennismaking' was het snel aangepast maar is is dus zeker een verschil met mijn 'oude trouwe' Citroen C5 break (bj 2001). Nu, de testrit was met een metalen vering (benzine), ik ga morgen een testrit maken met een hydroactieve vering (2.0 138pk diesel) dus ben benieuwd of dat een andere ervaring zal zijn of vergelijkbaar.
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Vanaf dag 1 in mijn Ph3 merkte ik af en toe iets vreemd aan mijn stuur: Soms leek er nl. wel een magneet te zijn die het stuurwiel tegenhield en er voor zorgde dat het licht corrigeren vanuit een rechtlijnige stuurstand behoorlijk wat kracht kostte. Alsof je het stuur ergens doorheen moet duwen/trekken.
Ik dacht dat het wel door de 245/18/45 banden zou komen en schonk er verder geen aandacht aan ('went wel' dacht ik)

Maar net las ik op het Duitse forum dat er meerdere mensen met dat 'probleem' kampen; Hoewel ik het verder wel geloof en er niet mee naar de dealer ga, vind ik het wel merkwaardig en ben ik benieuwd of er hier meerdere zijn die dat zo ervaren.

http://www.c5forum.de/viewtopic.php?t=9 ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Hallo zusammen,

die Lenkung an meinem C5 ist nicht immer gleich gängig, heißt,
wenn ich an der Ampel stehe, losfahre und dann irgendwann die erste Lenkung vornehmen muß, ist ein merklicher Widerstand zu überwinden,
danach geht sie wieder ganz leicht.
Das selbe, wenn ich ein paar Meter geradeaus fahre ohne zu lenken,
ist die erste Lenkbewegung sehr schwergängig, danach sofort wieder leicht.
Hat das auch jemand ?
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 674
Lid geworden op: 08 apr 2009 21:23
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Locatie: Grobbendonk ( België )
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Op mijn C5 staan ook de 245/45/18" banden.
In het begin ging het sturen heel vlot , ik kon bij wijze van spreken met 1 vinger het stuur rondraaien.
Ondertussen gaat het al wel wat stoever nu ?? Heb het ook nooit aan de dealer gemeld.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
je moet er natuurlijk voor waken dat je je zelf geen probleem gaat aanpraten dat er niet is...

de C5 ph3 stuurt best wel zwaar...
in het begin is ons dat nooit opgevallen omdat onze C1 geen stuur bekrachtiging had...
maar sinds wij de C3P hebben valt het wel op.
in de C3P stuur je idd met 1 vinger en de ph3 gaat toch wel wat stroever,
ik heb dit gemeld bij 2 dealers (A waar ik de C3 gekocht heb en B waar ik de C5 gekocht heb) en beide hebben na een proefrit gezegd dat het normaal stuur gedrag is...
ik heb ook met de C5 (2.0hdi ecxl) van mijn "c5dealer" gereden en idd stuur gedrag was hetzelfde...

grtz
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Roman schreef:je moet er natuurlijk voor waken dat je je zelf geen probleem gaat aanpraten dat er niet is...
Daar waak ik ook zeker voor;

Maar het was me wel al een aantal keer opgevallen dat het soms net lijkt alsof, als je in een recht lijn rijd, het stuur 'vast' zit als je een beetje wilt corrigeren. Blijkbaar ben ik niet de enige die dat zo ervaart, maar ik wil er ook zeker geen probleem van gaan maken.

Het viel me alleen maar op..........
en ja, elke dag als ik weer thuis vind ik het jammer dat de rit weer ten einde is,.....ik geniet werkelijk van elke kilometer dat ik in de C5 rijd!
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
was ook niet op jouw specifiek bedoeld hoor.. ;)
maar ik heb het vaker al meegemaakt...
dan zijn mensen tevreden totdat ze van een probleem horen en dan gaan zij zich dat ook inpraten...
dat is natuurlijk de keerzijde van een forum... :lol: :lol: :lol:
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:05
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Locatie: België; regio Brussel
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit iets van gemerkt, ja er zijn wagens die lichter sturen dan de C5, maar ik vind te licht sturen eerder een nadeel dan een voordeel.
Ik begrijp dat dit handiger is in stadswagens, maar in die categorie kan je de C5 nu niet echt plaatsen :lol:
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Ik heb het ook niet over licht of zwaar sturen; Het is net of ie even door een magneet wordt vastgehouden; het gevoel wat je hebt als je 2 magneetjes van elkaar verwijderd: Even 'zwaar' en als ze los zijn merk je niets meer.
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
EvilTwin schreef:alle 1.6HDis hebben de niet variabele elektrohydraulische stuurbekrachtiging, net als de 2.0 en 2.2HDi en de benzines (1.8 en 2.0) De Airdream uitvoeringen zijn technisch niet anders.
Niet om te mekkeren, maar voor de vollegheid:

Elektropompgroep stuurbekrachtiging : Variabele stuurbekrachtiging (Motor: EW7A, EW10A, DW10BTED4, DW12BTED4).
Met riem aangedreven pomp: Stuurbekrachtigingspomp met afnemende opbrengst (Motor DV6TED).
Met riem aangedreven pomp: Variabele stuurbekrachtiging afhankelijk van de snelheid van de auto (Motoren ES9A en DT17BTED4).

Samenvatting:
Alle auto's hebben electrohydraulische stuurbekrachtiging, die variabel is. Echter niet snelheidsafhankelijk.
Uitzondering: de 16 HDi heeft een normale hydr stuubekrachtiging. De 6 cilinders hebben snelheidsafhankelijke bekrachtiging. (mechanisch aangedreven)

@GSPallas:
Het gedrag dat jij omschrijft herken ik wel een beetje. Wanneer je in een rechte lijn rijdt werkt de stuurbekrachtiging niet. Jouw auto heeft een electrohydraulische stuurbekrachtiging. Op het moment dat jij gaat sturen begint de electropompgroep te werken. Dit gaat best snel maar het is niet uit te sluiten dat je de overgang van niet werken naar werken opmerkt.
Ook een stuurhoeksensor die niet goed is ingeleerd zou dit soort dingen kunnen veroorzaken. maar let wel: dan is er sprake van een afwijking. En op afstand kan ik natuurlijk niet zeggen of het bij jou normaal of een afwijking betreft.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
BJG schreef: Wanneer je in een rechte lijn rijdt werkt de stuurbekrachtiging niet
:smt023 Lijkt me inderdaad een zeer logische verklaring (en ook wel een waar ik mee kan leven)
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2012 19:13
Auto: C5 tourer 2.2 exclusief automaat
Opties: full option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 39
Kleur: wit
Bij mij hetzelfde probleem, in het begin had ik het niet maar sinds een paar honderd kilometers is mijn stuur ook heel straf, net of er een magneet tussen zit. Ik ga er eens mee naar de garage en dan zien we wel weer. Mijn arm word er moe van als ik in de file sta en vaak moet corrigeren. Heeft er iemand dit euvel al kunnen oplossen? :smt017

Groetjes, Nicolaas
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik denk inderdaad dat het verstandig is even langs de garage te rijden.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2012 19:13
Auto: C5 tourer 2.2 exclusief automaat
Opties: full option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 39
Kleur: wit
Nog even een vraagje. Weet er iemand of je de afsluitstop van de olie voor de stuurbekrachtiging mag losmaken of staat er druk op. Ik heb al eens geprobeerd maar deze krijg ik niet zomaar los. Toch niet met mijn handen.
Groetjes Nicolaas.
Plaats reactie