Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Ik lees ergens dat de C5 phase 3 een electrisch bekrachtigde besturing zou hebben. Is dat correct?
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Echte details weet ik niet maar de C6 V6 (HDi en esj) heeft een electro-hydraulische stuurbekrachtiging (pomp elektrische verder "normaal").
Deze is snelheidsafhankelijk. De 4cil C6 heeft de "klassieke" toerental-afhankelijke hydraulische stuurbekrachtiging, pomp aangedreven door de accessoire-riem. Het is dus motor-afhankelijk.
Volledig elektrische stuurbekrachtiging is meer iets voor stad-autootjes, maar onmogelijk is het niet voor een grotere bak als de C5-3, maar zou hij het gehad hebben dan hadden we het wel gehoord, omdat het nog niet echt gemeengoed is.
Deze is snelheidsafhankelijk. De 4cil C6 heeft de "klassieke" toerental-afhankelijke hydraulische stuurbekrachtiging, pomp aangedreven door de accessoire-riem. Het is dus motor-afhankelijk.
Volledig elektrische stuurbekrachtiging is meer iets voor stad-autootjes, maar onmogelijk is het niet voor een grotere bak als de C5-3, maar zou hij het gehad hebben dan hadden we het wel gehoord, omdat het nog niet echt gemeengoed is.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Het is dus een soort mengelmoes. Ik vraag het hierom omdat de C5 niet door de "keuring" kwam van het Australische blad Wheels om mee te dingen bij hun auto van het jaar verkiezing.
Ze vonden
"After two days under the microscope, the Citroen C5...failed to convince [the judges] of their merit. Through the slalom, the big Citroen teamed lifeless electric steering with an understeer-prone chassis. On the road, the soft C5 lacked body control, yet still suffered crash-through over sharp hits. Over coarse-chip tarmac, there was also a surprising - and unwelcome - amount of road noise."
daarom wil ik wel eens weten wat een "electric steering" voorstelt. Ik heb Auto Visie en Auto Motor und sport daar niet over horen klagen, en die pikken zulke dingen er altijd wel uit, om aan te geven dat de C5 niet zo'n "rijdersauto" is.
Ze vonden
"After two days under the microscope, the Citroen C5...failed to convince [the judges] of their merit. Through the slalom, the big Citroen teamed lifeless electric steering with an understeer-prone chassis. On the road, the soft C5 lacked body control, yet still suffered crash-through over sharp hits. Over coarse-chip tarmac, there was also a surprising - and unwelcome - amount of road noise."
daarom wil ik wel eens weten wat een "electric steering" voorstelt. Ik heb Auto Visie en Auto Motor und sport daar niet over horen klagen, en die pikken zulke dingen er altijd wel uit, om aan te geven dat de C5 niet zo'n "rijdersauto" is.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
tja onzinverhaaltje van een paar lompe Aussies denk ik dan, zelfs een C6 V6HDi (dus met electro-hydr. sbk) was erg hard door de slalom te jakkeren:
http://www.auto-motor-und-sport.de/verg" onclick="window.open(this.href);return false; ... 60373.html
bovendien zegt de AMS dat de C5 duidelijk lichtvoetiger en precieser te sturen is dan de C6, waar men dus al erg van onder de indruk was.

http://www.auto-motor-und-sport.de/verg" onclick="window.open(this.href);return false; ... 60373.html
over het rijgedrag van de C5 V6DHi schrijft de AMS het volgende:Das grosse Schiff eilt sogar schneller durch die Pylonengasse als der BMW (siehe Spotlight) und bleibt selbst in kritischen Situationen leicht beherrschbar.
http://www.auto-motor-und-sport.de/einz" onclick="window.open(this.href);return false; ... cle_detailFahreigenschaften
+ sicheres Kurvenverhalten
+ stabiler Geradeauslauf
+ gutes Handling
+ geringe Karosseriebewegungen
a grosser Wendekreis
bovendien zegt de AMS dat de C5 duidelijk lichtvoetiger en precieser te sturen is dan de C6, waar men dus al erg van onder de indruk was.
Der erreicht, kein Wunder bei weitgehend identischer Fahrwerkstechnik, das Niveau des grossen Bruders C6, ist ihm aber in fahrdynamischer Hinsicht klar berlegen. Dazu tragt in erster Linie die Lenkung bei, die spontaner und exakter arbeitet. Speziell in langen Kurven stellt man fest, wie leicht es fallt, ohne Korrekturen eine saubere Linie zu fahren.
Lenkung mit variabler Servounterstatzung
Bei hohem Tempo vermittelt sie ein prazises Gefahl fuhr die Strasse, im City-Bereich ersetzt sie dies durch extreme Leichtgangigkeit, die das Rangieren komfortabel macht.

C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ja ik had ook al op de AMS site gekeken, en toevallig heeft de autovisie vorige iets gezegd over hun C52.7, die ze 30,000 km gereden hebben. Als die een iets te onexacte besturing zien mekkeren ze echt wel.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
de ph3 stuurt geweldig... 
vertel dat tegen het blad "wheels"....
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
nee hoor daar heb ik geen zin meer in...
mensen geloven die testen maar, ik geniet dagelijks van de ph3
en dat vind ik het belangrijkste...

mensen geloven die testen maar, ik geniet dagelijks van de ph3
en dat vind ik het belangrijkste...
en wat voor soort stuurbekrachtiging heb je?
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
denk dat ET dat beter weet dan ik
als ik een auto koop maak ik er een proefrit mee, en als het bevalt is het voor mij goed...
ik heb voordat ik de Ph3 kocht een fijne proefrit gemaakt met de tourer 1.6 hdi
en ik was verkocht
ik heb onlangs ook met de 2.0hdi en de 2.2 hdi en met de 2.7 hdi mogen rijden en die stuurden ook allemaal perfect (ik kon geen opmerkingen verzinnen)
als ik een auto koop maak ik er een proefrit mee, en als het bevalt is het voor mij goed...
ik heb voordat ik de Ph3 kocht een fijne proefrit gemaakt met de tourer 1.6 hdi
en ik was verkocht
ik heb onlangs ook met de 2.0hdi en de 2.2 hdi en met de 2.7 hdi mogen rijden en die stuurden ook allemaal perfect (ik kon geen opmerkingen verzinnen)
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Ik hoorde wel, tijdens het draaien aan het stuur, een zoemend geluid. Kan dus best elektriek zijn.
Wat mijn opvalt is dat je het stuur niet door je handen kan laten glijden, of te wel, bij uit de bocht komen bijv, binnen de bebouwde kom komt het stuur niet geheel recht. Is misschien een aanpassing van rijsteil t.o.v vorige auto.
Of hebben meerdere dit ondervonden?
Of hebben meerdere dit ondervonden?
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Een minder sterk zelfcenterend effect noemen we dat.
Dat heeft te maken met de fusée met ontkoppeld draaipunt (pivot decouplé). Die heeft minder inlvoed van rij- en aandrijfkrachten, maar gaat dus ook minder snel terug naar de middenstand. Ik vind dat eerlijk gezegd wel prettig (op de C6).
Met het type stuurbekrachtiging heeft het niets te maken.
NB de enige stuurbekrachtiging ter wereld met bekrachtigde terugloop is de DiRaVi (SM, CX, Xm)
Dat heeft te maken met de fusée met ontkoppeld draaipunt (pivot decouplé). Die heeft minder inlvoed van rij- en aandrijfkrachten, maar gaat dus ook minder snel terug naar de middenstand. Ik vind dat eerlijk gezegd wel prettig (op de C6).
Met het type stuurbekrachtiging heeft het niets te maken.
NB de enige stuurbekrachtiging ter wereld met bekrachtigde terugloop is de DiRaVi (SM, CX, Xm)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Een elektische stuurbekrachting zit volgens mij op 'groene' modellen. Het helpt de auto net weer een tikje zuiniger te maken om CO2-emmisse normen te kunnen halen. Net zoals als Enery saver banden, olie met exra lage weerstand en een wat anders ingesteld motormanagement. De C5 kan dan een A-label halen zoals je hier kunt lezen.
Het schijnt om de "C5 1.6 HDiF Airdream" te gaan.
Jacco
Het schijnt om de "C5 1.6 HDiF Airdream" te gaan.
Jacco
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
alle 1.6HDis hebben de niet variabele elektrohydraulische stuurbekrachtiging, net als de 2.0 en 2.2HDi en de benzines (1.8 en 2.0) De Airdream uitvoeringen zijn technisch niet anders.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije



