C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2007 10:36
Auto: C5 18i prestige kleur bleu leman ruitenwisser achter parkcontrol
Opties: 18 inch toora 225/45/18
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: bleu leman
Locatie: Borger
Hallo allemaal,
Na de remklauwen te gereviseerd te hebben (oogjes) kom ik er achter dat de remklauwen (tangen) scheef staan de buiten kant schijf is en blijft roestig. ik had met reparatie afgelopen weekend de blokken vervangen en daar vielal op dan de binnenste remblokjes versleten waren en de buitenste nog zeker 6mm over hadden. Ik had hier niet zo bij stil gestaan, maar ik lees nu dat er corrosie (tis en blijft frans) tussen de alu draagarm en stalen remklauw.

Ik vraag me af kun je remklauw verwijderen zonder deze te moeten ontluchten later?
Ik las iets over de blokken laten zitten (lange pen) zodat deze de twee helfen bij elkaar houd.

Iemand tips of ervaring? :smt198

groet Bert
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Remklauw is los te schroeven en in zijn geheel er af te schuiven.
Dan met de slijptol (een schuurschijf er op) de bramen en roest zoveel mogelijk verwijderen, terwijl je de schijf draait en slijpen voor en achterkant.
Daar waar de klauw op het frame arm zit goed schoonmaken en of schuren, vetten met kopervet en dunne pakking er tussen voor het roesten waarmee voorkomen wordt dat de klauw scheef gaat zitten.
volgens mij is er al een draadje over zoek met de zoek optie.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 824
Lid geworden op: 05 apr 2007 23:54
Auto: Renault vel satis v6 24v
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 228000
Kleur: Blauw
Locatie: Enschede
Klopt helemaal dit verhaal maar:
1 ding vergeten te vermelden dat de remklauw uit elkaar kan vallen als je niet het boutje en stofplaatje laat zitten en aangezien er een klein O ringetje tussen zit.
Als die wegvalt en je hebt het niet in de gaten dan is ie lek en kan je alles weer loshalen :smt023
Succes :smt023
Greetz Martijn
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
bleu leman schreef:maar ik lees nu dat er corrosie tussen de alu draagarm en stalen remklauw.
klauw is ook aluminium.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2007 10:36
Auto: C5 18i prestige kleur bleu leman ruitenwisser achter parkcontrol
Opties: 18 inch toora 225/45/18
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: bleu leman
Locatie: Borger
Helemaal gelijk :smt023

Wat is er nu dan gecorrodeerd :?: de stalen bouten of, ik blijf het een vreemd verhaal vinden.

Ik rij nu 3 jaar in de C5 (met veel plezier) maar dit soort kwaaltjes bij deze klasse auto......

Morgenochtend ga ik aan de slag om de klauwen eraf te halen, ik hoop dat ik beide helften bij elkaar hou, ik heb weinig zin om te ontluchten e.d

groet Bert
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Je moet gewoon blij zijn dat ze zo veel mogelijk onafgeveerd gewicht omlaag proberen te krijgen.
Is dus geen kwaaltje, is een feature :smt023
De Xant had er ook een beetje last van, maar de Xm of CX niet. Er is een specifiek draadje over.

Mijn idee is nog altijd dat er corrosie is doordat de achterremmen op een C5 daadwerkelijk remmen, itt eerdere achterremmen die pas remmen als je er zooi in gooit.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
bleu leman schreef:Helemaal gelijk :smt023
Wat is er nu dan gecorrodeerd :?: de stalen bouten of, ik blijf het een vreemd verhaal vinden.
Ik rij nu 3 jaar in de C5 (met veel plezier) maar dit soort kwaaltjes bij deze klasse auto......
Morgenochtend ga ik aan de slag om de klauwen eraf te halen, ik hoop dat ik beide helften bij elkaar hou, ik heb weinig zin om te ontluchten e.d
groet Bert
Het is inderdaad een vreemd kwaaltje maar Franse auto's hebben dit altijd gehad.
Er ontstaat flinke corrosie tussen de remklauw en de ophanging.
Daardoor gaat de klauw scheef staan, niet een klein beetje, maar véél.
De remblokken slijten scheef af en hele spul protesteert met gejammer en gepiep.

Je haalt de blokken eruit en je draait de dunne bout er weer in zodat de twee helften bij elkaar blijven.

Dan mag je aan de slag met de twee bouten waar de klauw mee vast zit.
Deze worden vastgehouden door loctite en corrosie en ik wens je daarbij veel sterkte want je zult dat nodig hebben.
Veel bouten komen er bij hogere kilometerstanden niet heel uit er in plaats daarvan wordt een RVS bout met nylstop moer gemonteerd.

Koperpasta ertussen is volgens de experts geen goed idee omdat dit geleid en coprrosie zelfs bevordert.
Er is een soort isolerend alu vet dat beter schijnt te voldoen.

Sterkte.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Inderdaad>

Kopervet
Anti-seize vet op basis van een klei (voor hoog temperatuurbereik) met koper en aluminium toevoeging voor zeer goede anticorrosie eigenschappen. Prima te gebruiken voor boutjes of stuurpennen die volgend jaar ook nog los moeten kunnen. Bekend uit de autowereld als remmenvet, vanwege de temperatuurbestendigheid. Vlekt vreselijk. Sommige varieteiten (geen idee welke) zijn prima bij staal-staal, maar slecht bij staal-aluminium combinaties.

Dus>Interflon Paste HT 1200
Hoge temperatuur montagepasta - vervanger voor kopervet :smt023
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 dec 2010 10:01
Auto: C5 Break 2.0 16V Athena
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10222CJ
Productienummer: 10295
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255.000
Kleur: zwart
Locatie: Bussum
C5club Fan
C5club Fan
Klaverblaadje schreef: Veel bouten komen er bij hogere kilometerstanden niet heel uit er in plaats daarvan wordt een RVS bout met nylstop moer gemonteerd.
Heeft iemand het probleem gehad dat de bouten er niet goed uitkwamen? En hoe is dit opgelost? Is het misschien zinvol om vast bouten te bestellen bij Citroen?

Ik ben namelijk van plan om dit weekend de achterremschijven (en blokken uiteraard) te vervangen en daarna de boel goed in elkaar te zetten (om problemen in de toekomst te voorkomen).

Groeten,

Fred
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Voordat je begint met demonteren, de boel goed in de kruipolie spuiten. Bouten laten schrikken met tik op de kop om de corrosiehuid te breken en in zwaardere gevallen de boel warmstoken om dit te bewerkstelligen. In het onvermijdelijke geval uitboren......
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
de bouten die in de remklauw zitten zijn met loctite gemonteerd in de fabriek

de loctite zit ook aan het gedeelte,waar de bout over de hele lengte in de remklauw zit
daardoor kan de bout zeer vast zitten
soms moet men de remklauw verwarmen zodat de loctite zijn kracht verliest
en het is ook aan te raden deze los te doen met een luchthamer
,en in eenmaal los tedraaien(dus niet terug draaien)

veel suc6
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Ik had de bouten er in eerste instantie veel te ver uitgedraaid daar de klauw wel versmolten leek met de arm.
Het kostte een paar goedgemikte tikken op de klauw voor deze los kwam.
Er zijn al voldoende foto's geplaatst van hoe die oxidatie eruit kan zien. Bij mij zat er plaatselijk een rand van ruim 3 mm oxide die op de arm achterbleef. Alles verwijderd, pakking uitknipt en met keramisch vet ertussen teruggemonteerd, nadat ik tevens de schijven vervangen had.
Het duurde een tijdje voor de achterremmen weer gingen bijten maar dat is in een week helemaal goed gekomen.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
Plaats reactie