hoe de achterse remklauw demonteren?
Auteur |
Bericht |
bleu leman
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 maart 2007 11:36 Berichten: 22 Woonplaats: Borger
Auto: C5 18i prestige kleur bleu leman ruitenwisser achter parkcontrol
Opties: 18 inch toora 225/45/18
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: bleu leman
Naar boven
|
 hoe de achterse remklauw demonteren?
Hallo allemaal, Na de remklauwen te gereviseerd te hebben (oogjes) kom ik er achter dat de remklauwen (tangen) scheef staan de buiten kant schijf is en blijft roestig. ik had met reparatie afgelopen weekend de blokken vervangen en daar vielal op dan de binnenste remblokjes versleten waren en de buitenste nog zeker 6mm over hadden. Ik had hier niet zo bij stil gestaan, maar ik lees nu dat er corrosie (tis en blijft frans) tussen de alu draagarm en stalen remklauw. Ik vraag me af kun je remklauw verwijderen zonder deze te moeten ontluchten later? Ik las iets over de blokken laten zitten (lange pen) zodat deze de twee helfen bij elkaar houd. Iemand tips of ervaring? groet Bert
|
16 sep 2010 22:11 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: hoe de achterse remklauw demonteren?
Remklauw is los te schroeven en in zijn geheel er af te schuiven. Dan met de slijptol (een schuurschijf er op) de bramen en roest zoveel mogelijk verwijderen, terwijl je de schijf draait en slijpen voor en achterkant. Daar waar de klauw op het frame arm zit goed schoonmaken en of schuren, vetten met kopervet en dunne pakking er tussen voor het roesten waarmee voorkomen wordt dat de klauw scheef gaat zitten. volgens mij is er al een draadje over zoek met de zoek optie.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
16 sep 2010 23:34 |
|
 |
C5V6EXCLUSIVEBREAK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 05 apr 2007 23:54 Berichten: 824 Woonplaats: Enschede
Auto: Renault vel satis v6 24v
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 228000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: hoe de achterse remklauw demonteren?
Klopt helemaal dit verhaal maar: 1 ding vergeten te vermelden dat de remklauw uit elkaar kan vallen als je niet het boutje en stofplaatje laat zitten en aangezien er een klein O ringetje tussen zit. Als die wegvalt en je hebt het niet in de gaten dan is ie lek en kan je alles weer loshalen Succes 
_________________ Greetz Martijn
|
16 sep 2010 23:43 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: hoe de achterse remklauw demonteren?
bleu leman schreef: maar ik lees nu dat er corrosie tussen de alu draagarm en stalen remklauw.
klauw is ook aluminium.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
17 sep 2010 10:14 |
|
 |
bleu leman
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 maart 2007 11:36 Berichten: 22 Woonplaats: Borger
Auto: C5 18i prestige kleur bleu leman ruitenwisser achter parkcontrol
Opties: 18 inch toora 225/45/18
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: bleu leman
Naar boven
|
 Re: hoe de achterse remklauw demonteren?
Helemaal gelijk Wat is er nu dan gecorrodeerd  de stalen bouten of, ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Ik rij nu 3 jaar in de c5 (met veel plezier) maar dit soort kwaaltjes bij deze klasse auto...... Morgenochtend ga ik aan de slag om de klauwen eraf te halen, ik hoop dat ik beide helften bij elkaar hou, ik heb weinig zin om te ontluchten e.d groet Bert
|
17 sep 2010 21:44 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: hoe de achterse remklauw demonteren?
Je moet gewoon blij zijn dat ze zo veel mogelijk onafgeveerd gewicht omlaag proberen te krijgen. Is dus geen kwaaltje, is een feature De Xant had er ook een beetje last van, maar de Xm of CX niet. Er is een specifiek draadje over. Mijn idee is nog altijd dat er corrosie is doordat de achterremmen op een C5 daadwerkelijk remmen, itt eerdere achterremmen die pas remmen als je er zooi in gooit.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
17 sep 2010 22:41 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: hoe de achterse remklauw demonteren?
bleu leman schreef: Helemaal gelijk Wat is er nu dan gecorrodeerd  de stalen bouten of, ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Ik rij nu 3 jaar in de c5 (met veel plezier) maar dit soort kwaaltjes bij deze klasse auto...... Morgenochtend ga ik aan de slag om de klauwen eraf te halen, ik hoop dat ik beide helften bij elkaar hou, ik heb weinig zin om te ontluchten e.d groet Bert Het is inderdaad een vreemd kwaaltje maar Franse auto's hebben dit altijd gehad. Er ontstaat flinke corrosie tussen de remklauw en de ophanging. Daardoor gaat de klauw scheef staan, niet een klein beetje, maar véél. De remblokken slijten scheef af en hele spul protesteert met gejammer en gepiep. Je haalt de blokken eruit en je draait de dunne bout er weer in zodat de twee helften bij elkaar blijven. Dan mag je aan de slag met de twee bouten waar de klauw mee vast zit. Deze worden vastgehouden door loctite en corrosie en ik wens je daarbij veel sterkte want je zult dat nodig hebben. Veel bouten komen er bij hogere kilometerstanden niet heel uit er in plaats daarvan wordt een RVS bout met nylstop moer gemonteerd. Koperpasta ertussen is volgens de experts geen goed idee omdat dit geleid en coprrosie zelfs bevordert. Er is een soort isolerend alu vet dat beter schijnt te voldoen. Sterkte.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
18 sep 2010 12:47 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: hoe de achterse remklauw demonteren?
Inderdaad>Kopervet Anti-seize vet op basis van een klei (voor hoog temperatuurbereik) met koper en aluminium toevoeging voor zeer goede anticorrosie eigenschappen. Prima te gebruiken voor boutjes of stuurpennen die volgend jaar ook nog los moeten kunnen. Bekend uit de autowereld als remmenvet, vanwege de temperatuurbestendigheid. Vlekt vreselijk. Sommige varieteiten (geen idee welke) zijn prima bij staal-staal, maar slecht bij staal-aluminium combinaties. Dus>Interflon Paste HT 1200 Hoge temperatuur montagepasta - vervanger voor kopervet 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
18 sep 2010 14:10 |
|
 |
fred
C5club Fan
Geregistreerd: 24 dec 2010 11:01 Berichten: 89 Woonplaats: Bussum
Auto: C5 Break 2.0 16V Athena
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10222CJ
Productienummer: 10295
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255.000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: hoe de achterse remklauw demonteren?
Klaverblaadje schreef: Veel bouten komen er bij hogere kilometerstanden niet heel uit er in plaats daarvan wordt een RVS bout met nylstop moer gemonteerd. Heeft iemand het probleem gehad dat de bouten er niet goed uitkwamen? En hoe is dit opgelost? Is het misschien zinvol om vast bouten te bestellen bij Citroen? Ik ben namelijk van plan om dit weekend de achterremschijven (en blokken uiteraard) te vervangen en daarna de boel goed in elkaar te zetten (om problemen in de toekomst te voorkomen). Groeten, Fred
|
24 maart 2011 12:09 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: hoe de achterse remklauw demonteren?
Voordat je begint met demonteren, de boel goed in de kruipolie spuiten. Bouten laten schrikken met tik op de kop om de corrosiehuid te breken en in zwaardere gevallen de boel warmstoken om dit te bewerkstelligen. In het onvermijdelijke geval uitboren......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
24 maart 2011 13:26 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: hoe de achterse remklauw demonteren?
de bouten die in de remklauw zitten zijn met loctite gemonteerd in de fabriek
de loctite zit ook aan het gedeelte,waar de bout over de hele lengte in de remklauw zit daardoor kan de bout zeer vast zitten soms moet men de remklauw verwarmen zodat de loctite zijn kracht verliest en het is ook aan te raden deze los te doen met een luchthamer ,en in eenmaal los tedraaien(dus niet terug draaien)
veel suc6
|
24 maart 2011 13:44 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: hoe de achterse remklauw demonteren?
Ik had de bouten er in eerste instantie veel te ver uitgedraaid daar de klauw wel versmolten leek met de arm. Het kostte een paar goedgemikte tikken op de klauw voor deze los kwam. Er zijn al voldoende foto's geplaatst van hoe die oxidatie eruit kan zien. Bij mij zat er plaatselijk een rand van ruim 3 mm oxide die op de arm achterbleef. Alles verwijderd, pakking uitknipt en met keramisch vet ertussen teruggemonteerd, nadat ik tevens de schijven vervangen had. Het duurde een tijdje voor de achterremmen weer gingen bijten maar dat is in een week helemaal goed gekomen.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
24 maart 2011 20:59 |
|
 |
|