Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 klepstoters (katalysator foutmelding) 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 25 okt 2010 21:26
Berichten: 10
Woonplaats: Alkmaar
Auto: C5 Break Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 175000
Kleur: Grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Na veel gelezen te hebben op dit forum over het onregelmatig lopen van de motor bij de koude start, besluit ik ook maar eens te reageren met mijn ervaringen. Ik ben dus nieuwe klant op het forum.
in september '10 mijn C52,0-16V aut. aangeschaft. Het was nog niet zo koud, maar bij de proefritjes (gelukkig koude start!) merkte ik al iets onregelmatig lopen. De auto had lang stil gestaan, hieraan heb ik het gewijd.
Toch gekocht. Het werd echter al snel kouder en de koude starten verliepen (niet altijd...) heel beroerd: horten en schudden. Maar gauw wegrijden was het devies. Na 1-2 km. geen probleem meer.
Eerst bobine en bougies vervangen: dit maakte nagenoeg niets uit.
Vervolgens de div. temperatuursensoren doorgemeten: ook juiste waardes.
Div. garages gebeld: we weten het niet. Een enkeling zei: "het zijn waarschijnlijk de klepstoters: Advies was: ververs de olie eerst maar eens".
Ondanks de koude start problemen heb ik toch mijn beoogde gas-installatie bij Autotronics Zwaagdijk laten inbouwen: In een woord: een perfecte gasinstallatie!!! Op zijn advies en mijn verzoek heeft autokenner! Sandor (van Autotronics) 5W30 olie in de motor gedaan met een scheutje transmissieolie erbij. Sandor vermoedde ook dat de olie te dik is waardoor een of twee klepstoters bij koude olie blijven hangen. Hij meldde me dat er hele vieze, zwarte olie uit het blok kwam!! Waarschijnlijk dus heel lang niet ververst. De transmissieolie heeft een reinigend effect.
Resultaat van de Brega 5W30: al veel beter!! Het was nog niet helemaal weg, maar al een hele verbetering.

Direct na deze verversbeurt heb ik TSL toegevoegd: resultaat: nog beter, maar bij temperaturen onder nul nog steeds wat onregelmatig lopen. De TSL is echt fantastisch, de motor loopt veel 'lichter' en is ook zuiniger.

Ik had zelf het gevoel dat ik met de transmissie-olie toevoeging niet al te lang wilde doorrijden. Dit werd bevestigd door de TSL leverancier. Ook gezien de vieze olie van voor de verversbeurt heb ik (ook na op dit forum gelezen te hebben dat MPM olie goed zou zijn) afgelopen week weer ververst met deze MPM olie, 5W30 (speciaal voor Citroen/Peugeot).
Al eerder had ik Citroen Nederland gevraagd of dit goede olie is voor de 2 liter. En ja: goede olie.
Resultaat nu, na ook weer ca. 120 ml TSL te hebben toegevoegd: een hele verbetering!!!!
De motor loopt met deze MPM olie echt veel soepeler en veel stiller dan voorheen. Ik heb niets meer gemerkt van onregelmatig lopen, dus ook bij temperaturen van rond nul 's ochtends.

Dit was mijn verhaal. Ik denk echt dat de oliekeuze zeer belangrijk is voor het juist functioneren van de klepstoters. Ik weet ook dat iedere situatie bij andere C5's weer anders kan zijn, maar doe je voordeel met mijn ervaringen.

Groet,
Herbert (Alkmaar)


06 maart 2011 22:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56
Berichten: 4498
Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
@Herbert,

hebje toevallig deze olie gebruikt?
en heb je alleen transmissie olie toegevoegd aan de motorolie
of een speciale toevoeging voor transmissie olie?
Ik vermoed het eerste maar toch maar de vraag,

Peter

_________________
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......


07 maart 2011 09:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56
Berichten: 4498
Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Enne TSL, staat dat voor TransmiSsieoLie???

Peter

_________________
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......


07 maart 2011 12:37
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54
Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
TSL staat voor Tri Star Lube (zie: http://www.lare.nl/) en is een dun smeermiddel dat zorgt voor een zeer glad oppervlak op bewegende delen. Ik heb het met succes gebruikt in voorgaande auto's (Mitsubishi en Mazda). Ook in de C5 gebruikt, maar dat leverde weinig verschil op - behalve dan dat de motor wat stiller loopt. Waarschijnlijk zijn kwaliteitsmerk synthetische oliën tegenwoordig reeds voorzien van dergelijke 'dopes' (Total Quartz, MPM 5W30 of 5W40). Op dit moment gebruik ik het niet, de Total olie is goed genoeg.


07 maart 2011 21:13
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 25 okt 2010 21:26
Berichten: 10
Woonplaats: Alkmaar
Auto: C5 Break Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 175000
Kleur: Grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Hoi Peter,
De gas-inbouwer heeft Brega gebruikt met een beetje transmissieolie. Het was een groen etiket en volgens mij gewoon standaard volsynthetische 5W30. In elk geval geen dure.De motor liep hier wel wat rauw op, maar dat kan ook komen door het wat schralere totaalmengsel. De motor was natuurlijk sterk vervuild, dus dit was even prima reinigend.
Nu loopt de motor werkelijk als een zonnetje op de MPM olie. Een wereld van verschil qua soepelheid en geluid. Inderdaad, wat Joop ook zegt, is de olie belangrijker dan de TSL. De MPM olie is in elk geval heel erg goed.
Ik ga over een maand gewoon weer verversen, dan zal alle vervuiling er wel uit zijn. In elk geval hoef ik geen nieuwe klepstoters. Vanmorgen -3 grd. en geen enkel probleem meer.

Succes en groetjes,
Herbert


07 maart 2011 23:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56
Berichten: 4498
Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Klinkt goed,
onze dame is ook nogal stoterig en slaat regelmatig af,
is toch wel lastig.
Op benzine valt het wel mee maar op gas wat gevoeliger denk ik,
toch maar eens kijken met de Brega olie en wat transmissie olie.
Hoelang / hoeveel kilometer heb je met dee combi gereden
voor je het eruithaalde om er nieuwe olie in te doen?
Kan me voorstellen dat het richting de 1000 of wat meer moet,
en dan ook nog met langere stukken om de boel lekker warm te rijden.

Peter

_________________
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......


08 maart 2011 08:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56
Berichten: 4498
Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Enne MPM olie, is dat Mobile olie of zo,
kon niet iets duidelijks vinden via Google.... :oops:

Peter

_________________
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......


08 maart 2011 09:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008 15:08
Berichten: 225
Woonplaats: Hoofddorp
Auto: break 2,0 exclusive
Opties: veel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10042
Productienummer: 10336
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 146000
Kleur: KPUD ( Bleu ??)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
MPM?

http://www.mpmoil.nl/ netjes op kenteken gemaakt advies.


08 maart 2011 10:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56
Berichten: 4498
Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Zal ze eens een mailtje sturen voor adresjes om te bestellen,

Peter

_________________
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......


08 maart 2011 10:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35
Berichten: 1011
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Is vaak bij de meeste goede autozaken te krijgen

_________________
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)


08 maart 2011 15:21
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 25 okt 2010 21:26
Berichten: 10
Woonplaats: Alkmaar
Auto: C5 Break Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 175000
Kleur: Grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Hoi Peter,

Het is overigens ATF olie (te googelen), ca. 40 ml. Inderdaad niet te lang mee rijden (1000 km.)

De MPM olie is:
MPM oil MOTOROIL 5W-30 PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 en kocht ik bij een automaterialenzaak (Vink) in Alkmaar. Daar staat een heel arsenaal aan olie-typen. Het is goede en niet al te dure olie.
Succes en groetjes,
Herbert


08 maart 2011 23:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Dirck schreef:
http://www.mpmoil.nl/ netjes op kenteken gemaakt advies.

Netjes die site. Voor mijn C5 kwam denk ik het goede olieadvies en vervangingstermijn eruit.
Voor mijn 19-jaar oude Miata, US-import ook, bravo.
Maar op de 12-XV-XK lukte het niet, zou ook wel heel knap geweest zijn.
Zegt natuurlijk meer over de IT- en marketingafdeling dan over de olie, maar toch.

gr. Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


09 maart 2011 00:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56
Berichten: 4498
Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
o.a. @Herbert en Citrofrance,

bedankt voor de info, :smt023
zal er eens mee aan de slag gaan,
baadt het niet,
kost het alleen maar geld.... ;)

Peter

_________________
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......


09 maart 2011 08:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Opvallend dat voor mijn auto de 5W30 als eerste wordt aangegeven, en de 5W40 als alternatief.
Ik meende toch dat 5W40 de beste optie was (die zit er nu tenminste in...)

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


09 maart 2011 08:43
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 25 okt 2010 21:26
Berichten: 10
Woonplaats: Alkmaar
Auto: C5 Break Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 175000
Kleur: Grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Hoi Maarten,
Kan het zijn dat voor de diesels 5W40 wordt voorgeschreven? In elk geval voor de 2,0-16V is het 5W30.

Groetjes,
Herbert


09 maart 2011 15:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.