klepstoters (katalysator foutmelding)
Auteur |
Bericht |
herbert
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 okt 2010 21:26 Berichten: 10 Woonplaats: Alkmaar
Auto: C5 Break Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 175000
Kleur: Grijs metallic
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Na veel gelezen te hebben op dit forum over het onregelmatig lopen van de motor bij de koude start, besluit ik ook maar eens te reageren met mijn ervaringen. Ik ben dus nieuwe klant op het forum. in september '10 mijn C52,0-16V aut. aangeschaft. Het was nog niet zo koud, maar bij de proefritjes (gelukkig koude start!) merkte ik al iets onregelmatig lopen. De auto had lang stil gestaan, hieraan heb ik het gewijd. Toch gekocht. Het werd echter al snel kouder en de koude starten verliepen (niet altijd...) heel beroerd: horten en schudden. Maar gauw wegrijden was het devies. Na 1-2 km. geen probleem meer. Eerst bobine en bougies vervangen: dit maakte nagenoeg niets uit. Vervolgens de div. temperatuursensoren doorgemeten: ook juiste waardes. Div. garages gebeld: we weten het niet. Een enkeling zei: "het zijn waarschijnlijk de klepstoters: Advies was: ververs de olie eerst maar eens". Ondanks de koude start problemen heb ik toch mijn beoogde gas-installatie bij Autotronics Zwaagdijk laten inbouwen: In een woord: een perfecte gasinstallatie!!! Op zijn advies en mijn verzoek heeft autokenner! Sandor (van Autotronics) 5W30 olie in de motor gedaan met een scheutje transmissieolie erbij. Sandor vermoedde ook dat de olie te dik is waardoor een of twee klepstoters bij koude olie blijven hangen. Hij meldde me dat er hele vieze, zwarte olie uit het blok kwam!! Waarschijnlijk dus heel lang niet ververst. De transmissieolie heeft een reinigend effect. Resultaat van de Brega 5W30: al veel beter!! Het was nog niet helemaal weg, maar al een hele verbetering.
Direct na deze verversbeurt heb ik TSL toegevoegd: resultaat: nog beter, maar bij temperaturen onder nul nog steeds wat onregelmatig lopen. De TSL is echt fantastisch, de motor loopt veel 'lichter' en is ook zuiniger.
Ik had zelf het gevoel dat ik met de transmissie-olie toevoeging niet al te lang wilde doorrijden. Dit werd bevestigd door de TSL leverancier. Ook gezien de vieze olie van voor de verversbeurt heb ik (ook na op dit forum gelezen te hebben dat MPM olie goed zou zijn) afgelopen week weer ververst met deze MPM olie, 5W30 (speciaal voor Citroen/Peugeot). Al eerder had ik Citroen Nederland gevraagd of dit goede olie is voor de 2 liter. En ja: goede olie. Resultaat nu, na ook weer ca. 120 ml TSL te hebben toegevoegd: een hele verbetering!!!! De motor loopt met deze MPM olie echt veel soepeler en veel stiller dan voorheen. Ik heb niets meer gemerkt van onregelmatig lopen, dus ook bij temperaturen van rond nul 's ochtends.
Dit was mijn verhaal. Ik denk echt dat de oliekeuze zeer belangrijk is voor het juist functioneren van de klepstoters. Ik weet ook dat iedere situatie bij andere C5's weer anders kan zijn, maar doe je voordeel met mijn ervaringen.
Groet, Herbert (Alkmaar)
|
06 maart 2011 22:27 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
@Herbert, hebje toevallig deze olie gebruikt? en heb je alleen transmissie olie toegevoegd aan de motorolie of een speciale toevoeging voor transmissie olie? Ik vermoed het eerste maar toch maar de vraag, Peter
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
07 maart 2011 09:26 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Enne TSL, staat dat voor TransmiSsieoLie???
Peter
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
07 maart 2011 12:37 |
|
 |
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
TSL staat voor Tri Star Lube (zie: http://www.lare.nl/) en is een dun smeermiddel dat zorgt voor een zeer glad oppervlak op bewegende delen. Ik heb het met succes gebruikt in voorgaande auto's (Mitsubishi en Mazda). Ook in de C5 gebruikt, maar dat leverde weinig verschil op - behalve dan dat de motor wat stiller loopt. Waarschijnlijk zijn kwaliteitsmerk synthetische oliën tegenwoordig reeds voorzien van dergelijke 'dopes' (Total Quartz, MPM 5W30 of 5W40). Op dit moment gebruik ik het niet, de Total olie is goed genoeg.
|
07 maart 2011 21:13 |
|
 |
herbert
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 okt 2010 21:26 Berichten: 10 Woonplaats: Alkmaar
Auto: C5 Break Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 175000
Kleur: Grijs metallic
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Hoi Peter, De gas-inbouwer heeft Brega gebruikt met een beetje transmissieolie. Het was een groen etiket en volgens mij gewoon standaard volsynthetische 5W30. In elk geval geen dure.De motor liep hier wel wat rauw op, maar dat kan ook komen door het wat schralere totaalmengsel. De motor was natuurlijk sterk vervuild, dus dit was even prima reinigend. Nu loopt de motor werkelijk als een zonnetje op de MPM olie. Een wereld van verschil qua soepelheid en geluid. Inderdaad, wat Joop ook zegt, is de olie belangrijker dan de TSL. De MPM olie is in elk geval heel erg goed. Ik ga over een maand gewoon weer verversen, dan zal alle vervuiling er wel uit zijn. In elk geval hoef ik geen nieuwe klepstoters. Vanmorgen -3 grd. en geen enkel probleem meer.
Succes en groetjes, Herbert
|
07 maart 2011 23:00 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Klinkt goed, onze dame is ook nogal stoterig en slaat regelmatig af, is toch wel lastig. Op benzine valt het wel mee maar op gas wat gevoeliger denk ik, toch maar eens kijken met de Brega olie en wat transmissie olie. Hoelang / hoeveel kilometer heb je met dee combi gereden voor je het eruithaalde om er nieuwe olie in te doen? Kan me voorstellen dat het richting de 1000 of wat meer moet, en dan ook nog met langere stukken om de boel lekker warm te rijden.
Peter
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
08 maart 2011 08:20 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Enne MPM olie, is dat Mobile olie of zo, kon niet iets duidelijks vinden via Google.... Peter
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
08 maart 2011 09:27 |
|
 |
Dirck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 apr 2008 15:08 Berichten: 225 Woonplaats: Hoofddorp
Auto: break 2,0 exclusive
Opties: veel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10042
Productienummer: 10336
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 146000
Kleur: KPUD ( Bleu ??)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
MPM? http://www.mpmoil.nl/ netjes op kenteken gemaakt advies.
|
08 maart 2011 10:37 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Zal ze eens een mailtje sturen voor adresjes om te bestellen,
Peter
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
08 maart 2011 10:58 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Is vaak bij de meeste goede autozaken te krijgen
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
08 maart 2011 15:21 |
|
 |
herbert
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 okt 2010 21:26 Berichten: 10 Woonplaats: Alkmaar
Auto: C5 Break Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 175000
Kleur: Grijs metallic
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Hoi Peter,
Het is overigens ATF olie (te googelen), ca. 40 ml. Inderdaad niet te lang mee rijden (1000 km.)
De MPM olie is: MPM oil MOTOROIL 5W-30 PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 en kocht ik bij een automaterialenzaak (Vink) in Alkmaar. Daar staat een heel arsenaal aan olie-typen. Het is goede en niet al te dure olie. Succes en groetjes, Herbert
|
08 maart 2011 23:56 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Netjes die site. Voor mijn C5 kwam denk ik het goede olieadvies en vervangingstermijn eruit. Voor mijn 19-jaar oude Miata, US-import ook, bravo. Maar op de 12-XV-XK lukte het niet, zou ook wel heel knap geweest zijn. Zegt natuurlijk meer over de IT- en marketingafdeling dan over de olie, maar toch. gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
09 maart 2011 00:19 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
o.a. @Herbert en Citrofrance, bedankt voor de info, zal er eens mee aan de slag gaan, baadt het niet, kost het alleen maar geld.... Peter
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
09 maart 2011 08:34 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Opvallend dat voor mijn auto de 5W30 als eerste wordt aangegeven, en de 5W40 als alternatief. Ik meende toch dat 5W40 de beste optie was (die zit er nu tenminste in...)
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
09 maart 2011 08:43 |
|
 |
herbert
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 okt 2010 21:26 Berichten: 10 Woonplaats: Alkmaar
Auto: C5 Break Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 175000
Kleur: Grijs metallic
Naar boven
|
 Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Hoi Maarten, Kan het zijn dat voor de diesels 5W40 wordt voorgeschreven? In elk geval voor de 2,0-16V is het 5W30.
Groetjes, Herbert
|
09 maart 2011 15:52 |
|
 |
|