Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Stikstof ... 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14
Berichten: 207
Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Andere redenering
Op "planete-citroen" vond ik een tegenovergestelde redenering:

http://www.planete-citroen.com/forum/showthread.php?p=651592#post651592

De fransman vindt dus dat juist zuurstof minder snel ontsnapt, doordat het niet chemisch neutraal is.

_________________
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid


12 jul 2006 14:46
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29
Berichten: 269
Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Harm van Beek schreef:
Pieter1974 schreef:
Het percentage vocht wordt natuurlijk kleiner door stikstof, vocht kan voor problemen zorgen. Echter een compressor installatie droogt de lucht ook dus zal het in een autoband wel loslopen met de luchtvochtigheid.


Niet elke luchtcompressor is voorzien van een luchtdrooginstallatie. Alleen in luchtdrooginstallaties waar de lucht een zeker dauwpunt (lees: lager dauwpunt betekent drogere lucht) moet hebben wordt een luchtdroger toegepast.


Volgens mij hebben de werkplaatscompressors een waterafscheider erin.

_________________
Pieter van Lenten


12 jul 2006 21:22
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Harm van Beek schreef:
Ik sluit me daarbij aan.

Ik kan me niet voorstellen dat rubberbanden permeabel (doorlatend) zouden zijn voor zuurstof en niet voor stikstof.
Als dat wel zo zou zijn, zou dat betekenen dat door natuurlijkverloop er van de 2,5 bar (als voorbeeld) slechts 21% van de druk zou mogen wegvallen bij langdurige stilstand, dus ca. 1,97bar restdruk.
De ervaring leert dat een band altijd plat gaat na langdurig niet oppompen.

Correct me if I'm wrong.
Ik moet je dan idd even terecht wijzen Een stikstofmolecuul is vele malen groter dan een zuurstof molecuul. en rubber is permeabel voor zuurstof.Dat een band leegloopt heeft niet alleen te maken met de band maar ook door lekkage via de aansluiting op de velg.

mvg Dick


25 jan 2007 16:23
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Lucht bestaat dus voor 21% uit Zuurstof, voor de rest voornamelijk uit stikstof, zijnde net geen 79%.
Als een rubberband wel doorlaatbaar voor de een, maar niet voor de ander zou zijn, zou er dus altijd, volgens de wet van Dalton, een restdruk van 0,79 maal de oorspronkelijke druk overblijven.

Geloof niet dat ik dat ooit gezien heb. Mijn fietsband is altijd plat :wink:

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


25 jan 2007 16:35
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht 
Jongens, waar zijn we nou helemaal mee bezig? Ik controleer mijn bandenspanning minder dan eens per half jaar en ik heb nog nooit bijzondere dalingen in die druk geconstateerd. Nu willen jullie (of niet?) vier euro (plus een heleboel tijd om bij Kwikfit, Euromaster of weet ik wie langs te gaan) uitgeven om vier banden met stikstof te vullen en zo dus werk te besparen? Wat bespaar je nou helemaal? Een keertje bandenspanning controleren per jaar? En wat doet je dealer bij de beurt? Gewoon aan zijn gewone compressor hangen, die banden van je. Weg voordeel.
Echt windhandel dus...


25 jan 2007 17:35
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8109
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Mee eens!

Maar je bandenspanning mag je best vaker controleren.

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)


25 jan 2007 18:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Rene schreef:
Maar je bandenspanning mag je best vaker controleren.


Inderdaad, daar ben ik ook wat lui in, misschien maar zo'n installatietje kopen als ze bij de vrachtwagens van Dakar gebruiken. :wink:

Gr. Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


25 jan 2007 18:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Oldenhage schreef:
... wat doen die jongens dan... ventiel er uit pssssssssssssst hopekee ventiel er in en vullen maar. Ondertussen zit er nog wel 1 bar gewone lucht in.. of zie ik dat verkeerd?


Klopt helemaal, eigenlijk zou je de band eerst vacuum moeten trekken.
Je kan natuurlijk wel Kwikfit pesten door te eisen dat ze voor die 4 euro die het zou kosten de band 10x vullen en leeg laten lopen om (bijna) alle zuurstof eruit te halen. :lol:

Gr. Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


25 jan 2007 18:43
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19
Berichten: 264
Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
20% meer lucht er in doen dan heb je over een tijdje vanzelf 100% stikstof :lol:

_________________
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002


25 jan 2007 18:58
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10
Berichten: 520
Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stikstof ...
Kan je zomaar lucht erbij doen of ben je verplicht er weer stikstof bij te doen?

En hoe weet je of je stikstof hebt of niet :)

Er zitten groene dopjes op en ik heb me laten vertellen dat dat dan stikstof moet zjin dat er in zit.


11 jun 2009 21:28
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stikstof ...
Gewoon lekker lucht erbij doen. Kan niets gebeuren.


11 jun 2009 22:00
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stikstof ...
Kan gewoon lucht bij hoor.

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


11 jun 2009 22:01
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
Harm van Beek schreef:
N2 en O2 zijn qua molecuulformaat gelijkwaardig, beide hebben ze 2 schillen (als ik het me nog goed herinner) aan electronen.

Ze zijn niet helemaal even groot. Sowieso is molecuulformaat iets anders dan atoomformaat.
Volgens mij zou je bij deze configuraties (distikstof en dizuurstof) moeten kijken naar de vanderwaalsafstand (2x vanderwaalsstraal), en die is voor stikstof iets groter.
Je zou dus kunnen zeggen dat (di)stikstof een groter molecuul is dan (di)zuurstof.
Ik denk dat Giessenburger hier nog veel meer interessants over kan vertellen (als chemicus).

Maar of dat een merkbaar invloed heeft op de permeabiliteit (rubber is uiteraard ook voor stikstof voor een gedeelte permeabel) moet nog maar aangetoond worden.
En idd doordat lucht al 80% stikstof is (en in de loop der tijd in een band meer zou moeten worden als er daadwerkelijk een significant verschil zou zijn), heb je absoluut gelijk dat het echte windhandel is :mrgreen:

Qua partiele druk kan ik je punt even niet volgen. De wet van Dalton zegt niets meer dan dat als je een a/b gasmengsel hebt in de molaire- danwel volumeverhouding van 80/20 bij een bepaalde druk, dat 80% van de druk van stof a komt en 20% van de druk door stof b (dus het totaal is 'de som der delen'), maar misschien bedoel je dat juist.

Gewoon iig bandenspanning controleren als de temperatuur behoorlijk omslaat.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


11 jun 2009 23:26
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stikstof ...
Jij hebt een boel woorden nodig om tot de laatste regel te komen. :mrgreen:

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


11 jun 2009 23:52
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11350
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stikstof ...
Ploffie schreef:
Jij hebt een boel woorden nodig om tot de laatste regel te komen. :mrgreen:

:lol: :smt023

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


11 jun 2009 23:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.