Auteur |
Bericht |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Andere redenering
Op "planete-citroen" vond ik een tegenovergestelde redenering: http://www.planete-citroen.com/forum/showthread.php?p=651592#post651592De fransman vindt dus dat juist zuurstof minder snel ontsnapt, doordat het niet chemisch neutraal is.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
12 jul 2006 14:46 |
|
 |
Pieter1974
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29 Berichten: 269 Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer
Naar boven
|
Harm van Beek schreef: Pieter1974 schreef: Het percentage vocht wordt natuurlijk kleiner door stikstof, vocht kan voor problemen zorgen. Echter een compressor installatie droogt de lucht ook dus zal het in een autoband wel loslopen met de luchtvochtigheid. Niet elke luchtcompressor is voorzien van een luchtdrooginstallatie. Alleen in luchtdrooginstallaties waar de lucht een zeker dauwpunt (lees: lager dauwpunt betekent drogere lucht) moet hebben wordt een luchtdroger toegepast.
Volgens mij hebben de werkplaatscompressors een waterafscheider erin.
_________________ Pieter van Lenten
|
12 jul 2006 21:22 |
|
 |
dickster
|
Harm van Beek schreef: Ik sluit me daarbij aan.
Ik kan me niet voorstellen dat rubberbanden permeabel (doorlatend) zouden zijn voor zuurstof en niet voor stikstof. Als dat wel zo zou zijn, zou dat betekenen dat door natuurlijkverloop er van de 2,5 bar (als voorbeeld) slechts 21% van de druk zou mogen wegvallen bij langdurige stilstand, dus ca. 1,97bar restdruk. De ervaring leert dat een band altijd plat gaat na langdurig niet oppompen.
Correct me if I'm wrong. Ik moet je dan idd even terecht wijzen Een stikstofmolecuul is vele malen groter dan een zuurstof molecuul. en rubber is permeabel voor zuurstof.Dat een band leegloopt heeft niet alleen te maken met de band maar ook door lekkage via de aansluiting op de velg.
mvg Dick
|
25 jan 2007 16:23 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Lucht bestaat dus voor 21% uit Zuurstof, voor de rest voornamelijk uit stikstof, zijnde net geen 79%.
Als een rubberband wel doorlaatbaar voor de een, maar niet voor de ander zou zijn, zou er dus altijd, volgens de wet van Dalton, een restdruk van 0,79 maal de oorspronkelijke druk overblijven.
Geloof niet dat ik dat ooit gezien heb. Mijn fietsband is altijd plat 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
25 jan 2007 16:35 |
|
 |
Citroentje
|
Jongens, waar zijn we nou helemaal mee bezig? Ik controleer mijn bandenspanning minder dan eens per half jaar en ik heb nog nooit bijzondere dalingen in die druk geconstateerd. Nu willen jullie (of niet?) vier euro (plus een heleboel tijd om bij Kwikfit, Euromaster of weet ik wie langs te gaan) uitgeven om vier banden met stikstof te vullen en zo dus werk te besparen? Wat bespaar je nou helemaal? Een keertje bandenspanning controleren per jaar? En wat doet je dealer bij de beurt? Gewoon aan zijn gewone compressor hangen, die banden van je. Weg voordeel. Echt windhandel dus...
|
25 jan 2007 17:35 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8109 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
Mee eens!
Maar je bandenspanning mag je best vaker controleren.
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
25 jan 2007 18:09 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
Rene schreef: Maar je bandenspanning mag je best vaker controleren. Inderdaad, daar ben ik ook wat lui in, misschien maar zo'n installatietje kopen als ze bij de vrachtwagens van Dakar gebruiken. Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
25 jan 2007 18:38 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
Oldenhage schreef: ... wat doen die jongens dan... ventiel er uit pssssssssssssst hopekee ventiel er in en vullen maar. Ondertussen zit er nog wel 1 bar gewone lucht in.. of zie ik dat verkeerd?
Klopt helemaal, eigenlijk zou je de band eerst vacuum moeten trekken.
Je kan natuurlijk wel Kwikfit pesten door te eisen dat ze voor die 4 euro die het zou kosten de band 10x vullen en leeg laten lopen om (bijna) alle zuurstof eruit te halen.
Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
25 jan 2007 18:43 |
|
 |
fengels
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19 Berichten: 264 Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Naar boven
|
20% meer lucht er in doen dan heb je over een tijdje vanzelf 100% stikstof 
_________________ C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
|
25 jan 2007 18:58 |
|
 |
Xiphy
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10 Berichten: 520 Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Naar boven
|
 Re: Stikstof ...
Kan je zomaar lucht erbij doen of ben je verplicht er weer stikstof bij te doen? En hoe weet je of je stikstof hebt of niet Er zitten groene dopjes op en ik heb me laten vertellen dat dat dan stikstof moet zjin dat er in zit.
|
11 jun 2009 21:28 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Stikstof ...
Gewoon lekker lucht erbij doen. Kan niets gebeuren.
|
11 jun 2009 22:00 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Stikstof ...
Kan gewoon lucht bij hoor.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
11 jun 2009 22:01 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re:
Harm van Beek schreef: N2 en O2 zijn qua molecuulformaat gelijkwaardig, beide hebben ze 2 schillen (als ik het me nog goed herinner) aan electronen.
Ze zijn niet helemaal even groot. Sowieso is molecuulformaat iets anders dan atoomformaat. Volgens mij zou je bij deze configuraties (distikstof en dizuurstof) moeten kijken naar de vanderwaalsafstand (2x vanderwaalsstraal), en die is voor stikstof iets groter. Je zou dus kunnen zeggen dat (di)stikstof een groter molecuul is dan (di)zuurstof. Ik denk dat Giessenburger hier nog veel meer interessants over kan vertellen (als chemicus). Maar of dat een merkbaar invloed heeft op de permeabiliteit (rubber is uiteraard ook voor stikstof voor een gedeelte permeabel) moet nog maar aangetoond worden. En idd doordat lucht al 80% stikstof is (en in de loop der tijd in een band meer zou moeten worden als er daadwerkelijk een significant verschil zou zijn), heb je absoluut gelijk dat het echte windhandel is  Qua partiele druk kan ik je punt even niet volgen. De wet van Dalton zegt niets meer dan dat als je een a/b gasmengsel hebt in de molaire- danwel volumeverhouding van 80/20 bij een bepaalde druk, dat 80% van de druk van stof a komt en 20% van de druk door stof b (dus het totaal is 'de som der delen'), maar misschien bedoel je dat juist. Gewoon iig bandenspanning controleren als de temperatuur behoorlijk omslaat.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
11 jun 2009 23:26 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Stikstof ...
Jij hebt een boel woorden nodig om tot de laatste regel te komen. 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
11 jun 2009 23:52 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Stikstof ...
Ploffie schreef: Jij hebt een boel woorden nodig om tot de laatste regel te komen.  
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
11 jun 2009 23:54 |
|
 |
|