Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
@ THP Claim, Eerder in dit draadje schreef ik JW-NHS schreef: Er blijkt een INFO'RAPID te bestaan die hierop betrekking zou kunnen hebben: Citaat: B1AW010YQ0 : Version 1 vom 01/04/2010 Vervangt het document van 21/12/2009 VOOR : C5 (X7) EN INJECTIE EP6CDT
Dat gaat over: Citaat: Verklikkerlampje zelfdiagnose motor gaat branden met of zonder melding emissieregeling - Slecht of niet starten - Onregelmatig motortoerental - Inhouden/schokken Daarin wordt als oorzaak genoemd: Citaat: 1. HERKOMST Elektrokleppen van het nokkenasverstelsysteem.
........ Groet, JW Uit dat document blijkt dat Citroën zeer wel weet wat er aan de hand is. Daarin staan ook aanwijzingen wanneer er koppen verwisseld moeten worden. Is dat document jullie bekend? Desgewenst stuur ik het als PDF, geef dan even je E-mail adres via een PB. Uiteraard is het ook voor anderen beschikbaar Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 feb 2011 23:54 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Het spoor leidt volgens mij terug naar BMW. Misschien moet die claim spam maar naar een of ander MINI forum? http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6177Ik ben het overigens niet eens met de technische beschrijving in de claim hierboven of de topictitel ("turbo valt uit") Het gaat hier volgens mij om drie verschillende problemen: 1) kettingspanner (zie details van JW) 2) variabele in-uitlaatklepsturing (idem) de bovenstaande twee problemen kennen ook bij MINI een fix: http://www.newminiclub.nl/forum/post-507975.html#5079753) injectiepomp, waarvan een deel ook andere BMW motoren treft (de zgn HPFP, high pressure fuel pump) http://www.motoringfile.com/2010/10/27/ ... -does-not/
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
15 feb 2011 00:41 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
De MINI motor is niet exact gelijk, maar heeft wel te maken met dezelfde distributie fixen. Twee keer zo'n lap tekst, vragend om leden/medestanders/klanten noem ik spam en daarin ben ik niet alleen. Ook een serieuze oproep of reclame voor een net product valt onder die definitie en is bovendien strafbaar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spam_(post) Je bericht voldoet aan de drie kenmerken van spam.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
15 feb 2011 00:58 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8100 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
ik heb de gebruiker verwijderd
Ik zag op het Citroenforum precies hetzelfde.
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
15 feb 2011 01:29 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Oh ik dacht al lees net wat en hup alweer alles weg 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
15 feb 2011 01:30 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Ik kwam via die MINI sites wel een hele hoop voorbeelden tegen van wat er allemaal mis kan gaan, ook filmpjes van slechtlopende THP's. Het gaat regelmatig fout bij het niet geheel volgen van de werkplaatsinstructies. Bij MINI zijn er nogal wat gebruikers waar de fix schijnbaar twee of drie keer moest worden uitgevoerd, omdat bij de eerste keer alleen de spanner aangepakt werd, niet de nokkenasverstelling en omdat pas later de ketting verwisseld werd.
Dus diegenen met dit probleem raad ik aan om niet te makkelijk een fix te accepteren en om documentatie te vragen van de werkzaamheden (stuklijst) Diegenen, schijnbaar zonder probleem, moeten nog eens kritisch luisteren naar hun motor.
De koolstofaanslag tenslotte, neemt soms ook schrikbarende vormen aan. Bij MINI is het standaardantwoord: je hebt de verkeerde brandstof gebruikt. Maar dat is dus een beetje vreemd, want het is directe inspuiting en de aanslag zit regelmatig óp de inlaatkant van de kleppen, daar waar dus geen brandstof hoort te komen. Wat ook genoemd wordt is de Positive Crankcase Ventilation: er zit een dikke slang tussen het kleppendeksel en het inlaatspruitstuk.
Hoe dit exact tot roetaanslag op de inlaatkleppen leidt is mij nog niet geheel duidelijk, als de turbo druk levert (en dat is vrijwel altijd) is er geen afzuiging onder het kleppendeksel. Pas bij gas los kan er onderdruk ontstaan in het inlaatspruitstuk en dan zullen alleen de allervluchtigste oliebestandelen (lees: brandstofresten) aangezogen worden. Juist die hele vluchtige componenten houden inlaatkleppen schoon (zo werkt het op indirect ingespoten auto's althans, waar de brandstof zelf de kleppen schoon houdt).
Ik denk toch nog altijd dat de aanslag het gevolg is van een probleem met de inspuiting zelf. Niet alleen vanwege de BMW recall op de pomp (HPFP) maar ook omdat er bij VW/Audi iets soortgelijks te zien is. Beide zeggen: het hoort zo bij DI. Maar vergelijk het eens met een HDi. Die heeft EGR (heeft de THP niet) en directe inspuiting en een veel minder vluchtige brandstof, desalniettemin is een koolstofafzetting altijd het gevolg van een injector-/injectieprobleem.
Ik ben ook een verhaal tegen gekomen van een MINI met het spannerprobleem waar men een HPFP probleem vermoedde, maar pas toen de distributie perfect was, kwam er een foutmelding van de HPFP. Blijkbaar is het MM systeem gevoelig voor de distributietiming en gaat dus snel in noodloop, waarop er geen HPFP foutmeldingen meer gegenereerd worden.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
15 feb 2011 13:53 |
|
 |
thecure
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Jammer, waarom wordt dit verwijderd dan? willen jullie je niet verenigen?
Of is het probleem bij Citroen minder groot dan bij Peugeot? Ik denk van niet!
Op de diverse peugeot fora (207, 308, 3008 enz) blijkt dat het een serieus probleem is. ook na het uitvoeren van de bewuste modificatie komt het probleem terug. Er zijn zelfs thp bezitters die een nieuwe motor gekregen hebben, en zelfs dan komt het probleem na verloop van tijd terug. Ik denk dat het goed is om gezamenlijk een vuist te maken tegen PSA, zodat ze wat actiever worden in het oplossen van deze problemen!
|
15 feb 2011 17:11 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8100 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
thecure schreef: Ik denk dat het goed is om gezamenlijk een vuist te maken tegen PSA, zodat ze wat actiever worden in het oplossen van deze problemen! NEE! Daar is deze club niet voor opgericht! We zijn en blijven altijd neutraal! Wij zijn een liefhebbersforum.
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
15 feb 2011 17:16 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Als je buiten het forum om een vuist wil maken is dat natuurlijk prima, met google is deze info m.b.t. een THPclaim zo gevonden, ... zie verder het antwoord van Rene 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
15 feb 2011 17:30 |
|
 |
robb
Model geleerde
Geregistreerd: 09 nov 2006 01:35 Berichten: 238
Auto: C5 Aircross Puretech 180 S&S EAT8 Feel
Opties: pano schuifdak, pack color ano. red, conn cam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15530
Productienummer: 20358
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 47000
Kleur: Pearl White
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Yep, daar hebben we RADAR voor 
|
16 feb 2011 00:58 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Ter aanvulling: Eigenlijk zijn er 4 problemen die voorkomen en ook door elkaar worden gehaald. het laatste probleem ben ik in dit topic niet tegen gekomen, terwijl waarschijnlijk dit wel in een van de genoemde gevallen aan de hand is (geweest).
1. Kettingspanner en ketting die uitrekt (reeds genoemd) 2. Electrokleppen variabele kelptiming (reeds genoemd) 3. Hd-pomp probleem (reeds genoemd)
4. Verlopen van het (spie-loze) inlaat nokkenas wiel waardoor de timing niet meer klopt. dit komt voor tussen de 15 en 300000 km. Geeft vermogensverlies, vaak zelfs zonder brandend diagnoselampje. Het komt ook voor dat na reparatie (vervangen van wiel en bout en evt ketting plus spanner als de meting van de slijtage buiten de norm valt) na hetzelfde aantal km hetzelfde weer aan de hand is. Ik heb horen zeggen dat bij mini dit probleem niet voorkomt vanwege een iets andere constructie, maar heb dit niet zelf gecontroleerd op juistheid.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
16 feb 2011 20:41 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Bij de P 207/308 zijn daar legio verhalen over te vinden. Incl. de opmerking dat men niet snapt dat men het zó geconstrueerd heeft Ik zal dit draadje nog eens doorlezen, maar impliciet is dit wel vermeld, dacht ik. Dat gezegd zijnde: verder goede opsomming en overzicht Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 feb 2011 20:53 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Maak het nu niet nog verwarrender. Punt #4 mag bij de C5 nooit een probleem opleveren, omdat het al jaren geleden bij de p207 onderkend is.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
17 feb 2011 00:01 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
en is dit dan punt 5??? Citaat: Zonet te horen gekregen dat het inderdaad olieverlies aan nokkenas is en dat men nog aan het wachten is op speciaal gereedschap op alles terug af te regelen.
|
17 feb 2011 00:45 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: turbo valt uit bij 1.6THP
EvilTwin schreef: Maak het nu niet nog verwarrender. Punt #4 mag bij de C5 nooit een probleem opleveren, omdat het al jaren geleden bij de p207 onderkend is. Dat klopt, het is al jaren geleden onderkend. Maar na een uurtje lezen op diverse Peugeot Fora kom ik tot het idee dat het nog steeds een probleem is. Reden is dat men er geen spie in kwijt kan, of soortgelijke blokkering. En dus moet men het hebben van zorgvuldig reinigen en goed vastzetten, zo lees ik dat. Als je googelt op Peugeot THP Problemen vind je die verhalen. En die gaan ook over de nieuwere modellen Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 feb 2011 00:54 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|