waterpomp vervangen PH1 2.0 benzine
Auteur |
Bericht |
alain
|
 waterpomp vervangen PH1 2.0 benzine
Hoi,
Weet iemand of de waterpomp van een PH1 2.0 benzine zelf te vervangen is? Zo ja, is er wellicht een beschrijving hiervan beschikbaar (bij voorkeur geïllustreerd) ?
Ik hoor het graag.
Mvg, Alain
|
01 feb 2011 21:33 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: waterpomp vervangen PH1 2.0 benzine
hoe handig ben je?
De distributieriem moet er ff af... meer niet.... zegt een handig iemand..
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
01 feb 2011 22:42 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: waterpomp vervangen PH1 2.0 benzine
En als je dat moet doen vervang je gelijk de D-riem en z'n rollen, toch?
Ik heb altijd begrepen dat je een gebruikte D-riem eigenlijk niet opnieuw kunt gebruiken. De reden: op welke spanning moet je die zetten? Of het moet al zijn dat er een automatische spanner op zit, dan maakt dat niet uit.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 feb 2011 22:45 |
|
 |
alain
|
 Re: waterpomp vervangen PH1 2.0 benzine
Thanks. Ben redelijk handig. Heb ervaring met het vervangen van waterpompen op meerdere BMW's, maar daar zit het niet zo ingebouwd als bij de c5 + geen riem die blijkbaar los moet, maar een ketting...maakt het allmaal iets toegankelijker voor een doe het zelver zoals ik...
De auto heeft nu bijna 160,000 km erop zitten. Bij de 120,000 km beurt (dealer A) is de distributie riem vervangen, maar niet de waterpomp, terwijl dit wel gebruikelijk schijnt te zijn (kwamen we tijdje geleden achter bij de 150,000 km beurt bij dealer B). Hoe dan ook, het moet nu gebeuren, en ben wel bereid het zelf te proberen, maar een distributieriem losmaken...nee, daar heb ik geen ervaring mee...misschien een mooie gelegenheid er nu ervaring mee op te doen. Is er een handleiding oid beschikbaar?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Mvg, Alain
|
01 feb 2011 23:11 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: waterpomp vervangen PH1 2.0 benzine
Oei daar komt wat bij kijken!! Zet in ieder geval de snaar klem aan de poelies zodat ze niet verschuiven van elkaar.  Multiriem maakt niets uit.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
01 feb 2011 23:27 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: waterpomp vervangen PH1 2.0 benzine
de reden voor het vervangen van de waterpomp is dat dealer B zegt dat dealer A het had moeten doen?
Waterpomp vervang je als hij lekt of lawaai maakt. Anders lekker laten zitten.
Als dit niet het geval is zou ik m gewoon laten zitten
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
01 feb 2011 23:42 |
|
 |
alain
|
 Re: waterpomp vervangen PH1 2.0 benzine
Reden is dat dealer B bij de 150,000 km beurt heeft geconstateerd dat de waterpomp binnenkort vervangen moet worden. Commentaar erbij was dat het eigenlijk al had moeten gebeuren door dealer A uit voorzorg toen bij 120,000 km de distributie riem vervangen werd.
Heb het een paar maanden aangezien, maar aangezien koelvloeistof verlies nu toch serieuze vormen begint aan te nemen, wil ik toch eens proberen de mouwen op te stropen en een poging tot reparatie te wagen.
Bij een in lengte richting geplaatste BMW motor met ketting vormt dit normaal gesproken geen probleem, maar met deze auto ben ik nog niet zo zeker van m'n zaak....maar ja, een motor is een motor zou je denken, toch?
|
01 feb 2011 23:57 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: waterpomp vervangen PH1 2.0 benzine
Reden is dus waterlekkage op de pomp. Duidelijk.
Het is gewoon een kwestie van doen. Koop bij een dealer een pomp en vraag dan een uitdraai erbij van het vervangen van de pomp uit Citroen service. Staat precies in waar je de boel moet fixeren
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
02 feb 2011 00:13 |
|
 |
alain
|
 Re: waterpomp vervangen PH1 2.0 benzine
Dankjewel voor het advies. Heb inmiddels een uitdraai en ga het zelf proberen binnenkort.
Mvg, Alain
|
05 feb 2011 20:18 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: waterpomp vervangen PH1 2.0 benzine
Vergeet niet eventueel wat pics te maken en te posten......?? Word altijd wel gewaardeerd hier, Peter
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
05 feb 2011 21:38 |
|
 |
alain
|
 Re: waterpomp vervangen PH1 2.0 benzine
Beste Peter, Wanneer (lees Als) het zover is, dan zal ik dat zeker doen! Vooralsnog is om de een of andere reden het koelvloeistof verlies gestopt... schiet mij maar lek... mss de zo vaak gehoorde franse slag? heb ondertussen wel een ander probleempje (of uitdaging...) met de hoogte sensor van de achteras, maar dat zal ik in een nieuwe topic aankaarten. Mvg, Alain
|
18 maart 2011 15:44 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: waterpomp vervangen PH1 2.0 benzine
alain schreef: Wanneer (lees Als) het zover is, dan zal ik dat zeker doen! Vooralsnog is om de een of andere reden het koelvloeistof verlies gestopt... schiet mij maar lek...
Niet gewoon opgehouden omdat het op was? 
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
18 maart 2011 16:55 |
|
 |
C5itroentje
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33 Berichten: 176 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: waterpomp vervangen PH1 2.0 benzine
Ik heb net de hele distributie set vervangen inclusief de waterpomp bij een 1.8 16 V nieuw type motor vanaf 2003 . Het is zelf te doen met de automatische spanner. Via ebay de volgende onderdelen over laten komen: De distributieset heb ik over laten komen uit engeland omgerekend 45 euro excl 20 euro verzendkosten. de waterpomp heb ik uit ( ja turkije) over laten komen 20 euro plus 15 euro verzendkosten  zie concavecon Nieuwe multiriem heb ik over laten komen uit Engeland 5 euro plus 4 euro verzend. Het hele zootje dus voor 110 euro terwijl in nederland je zeker het dubbele kwijt bent. Let op een paar dingen : i.d.d. de krukas ( bij mij in gat achterop motorblok tussen de uitlaat spruit en de re aandrijfas) en de nokkenasriemwielen blokkeren. ( blijven ze op tijd staan) Nadat je de waterpomp gedemonteerd hebt gelijk de boutjes er weer in schroeven anders raak je de moertjes die achter in het pomphuis los zitten geheid kwijt (Als je de boel bijv. schoonblaast) en je kunt ze er niet meer in krijgen zonder het huis alsnog geheel te demonteren. K..klus zo heb ik zelf ervaren. Kost veel tijd en speciaal gereedschap Bij het automatische spanlager heb ik een tip gekregen van de garage. Het spanlager met de bout half monteren. Vervolgens aan de onderkant met een schroevendraaier de onderste bevestiging over de richel werken Werkt als een tierelier. Zoekzes 
|
19 maart 2011 00:34 |
|
 |
|