Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Schijfdiktes meet je niet met een gewone schuifmaat omdat je de dikte moet meten op de dunste plaats, net als bij bandenprofiel.
De lange bekken van een schuifmaat zijn te groot om dat te doen, met een schuifmaat meet je de grootste dikte over de gehele breedte van de schijf terwijl je juist de kleinste dikte wilt weten.
Er zijn verschillende schijfdiktemeters, die nop de afbeelding vindt ik een erg handige. Ook een micrometer gaat goed, als hij groot genoeg is om ook dicht bij de naaf te kunnen meten.
De lange bekken van een schuifmaat zijn te groot om dat te doen, met een schuifmaat meet je de grootste dikte over de gehele breedte van de schijf terwijl je juist de kleinste dikte wilt weten.
Er zijn verschillende schijfdiktemeters, die nop de afbeelding vindt ik een erg handige. Ook een micrometer gaat goed, als hij groot genoeg is om ook dicht bij de naaf te kunnen meten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan


Berichten: 89
Lid geworden op: 24 dec 2010 10:01
Auto: C5 Break 2.0 16V Athena
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10222CJ
Productienummer: 10295
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255.000
Kleur: zwart
Locatie: Bussum
Absoluut beter dan een schuifmaat of micrometer... nadeel van een micrometer is (buiten de "diepte") dat er toch nog over een ietwat groter oppervlak gemeten wordt en dat is hiermee gewoon beter. Voorlopig doe ik het nog met een micrometer, maar wie weet.
Groeten,
Fred
Die vindt dat je om goed te werken ook goed gereedschap nodig hebt.
Groeten,
Fred
Die vindt dat je om goed te werken ook goed gereedschap nodig hebt.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 sep 2010 09:07
Auto: Vw Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 5000
Kleur: wit
Locatie: Bornerbroek
Nou, ik heb de schijven gemeten. Wat een crime om tegenwoordig een wiel te verwijderen! Ze mogen wel een poulie trekker bij de auto leveren om het wiel van de as te verwijderen. En ook een momentsleutel want je schijnt die lm velgen niet te hard te mogen aantrekken.
RV 25,8 mm, LV 25,9 mm. De blokken hebben nog ca 8 mm. Dus alles moet vervangen worden. Jammer van die blokken; volgens mij zitten die er nog niet zo lang op.
Op de foto zie je nog wat strepen op de schijven, ik kon het niet wegpoetsen met wasbenzine. Maar of dat nu de eerste keer remmen een vreemd remgedrag veroorzaakt?
Ik heb nog een 'meet-8' of hoe het ook heet uit een oude kist opgediept maar uiteindelijk kon ik met de schuifmaat wel om de opstaande rand heen meten. Inderdaad is de schijf nergens meer vlak en even dik.
Hopelijk is met nieuwe schijven, blokken en remvloeistof het remgedrag ook 's morgens vroeg stabiel.
RV 25,8 mm, LV 25,9 mm. De blokken hebben nog ca 8 mm. Dus alles moet vervangen worden. Jammer van die blokken; volgens mij zitten die er nog niet zo lang op.
Op de foto zie je nog wat strepen op de schijven, ik kon het niet wegpoetsen met wasbenzine. Maar of dat nu de eerste keer remmen een vreemd remgedrag veroorzaakt?
Ik heb nog een 'meet-8' of hoe het ook heet uit een oude kist opgediept maar uiteindelijk kon ik met de schuifmaat wel om de opstaande rand heen meten. Inderdaad is de schijf nergens meer vlak en even dik.
Hopelijk is met nieuwe schijven, blokken en remvloeistof het remgedrag ook 's morgens vroeg stabiel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes, Hans
Ook op de caravan heb ik een kph. De C5 was de beste caravan trekauto ooit gebouwd!
Ook op de caravan heb ik een kph. De C5 was de beste caravan trekauto ooit gebouwd!
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
@hans:
goed doe het zelf werk!
Als ik naar de foto kijk lijkt het er sterk op dat de schijf behoorlijk aangeroest is geweest door pekel. Dit heb je er geleidelijk en gedeeltelijk afgeremd
Vervolgens zitten de naden in de blokken vol met slijpsel, roest enz. Dat verklaart waarschijnlijk het vreemde remmen de eerste keer.
Tijdelijke oplossing kan zijn: Blokken er uit, en met ijzerzaag de sleuven schoon maken, dan met schuurpapier de blokken schuren, en ook de schijven (zwarte aanslag verwijderen)
Blijft natuurlijk wel dat de schijven eigenlijk zijn versleten.
Maar zo zou je natuurlijk wel die 10k kunnen rijden naar de volgende beurt als je dat zou willen.
goed doe het zelf werk!
Als ik naar de foto kijk lijkt het er sterk op dat de schijf behoorlijk aangeroest is geweest door pekel. Dit heb je er geleidelijk en gedeeltelijk afgeremd
Vervolgens zitten de naden in de blokken vol met slijpsel, roest enz. Dat verklaart waarschijnlijk het vreemde remmen de eerste keer.
Tijdelijke oplossing kan zijn: Blokken er uit, en met ijzerzaag de sleuven schoon maken, dan met schuurpapier de blokken schuren, en ook de schijven (zwarte aanslag verwijderen)
Blijft natuurlijk wel dat de schijven eigenlijk zijn versleten.
Maar zo zou je natuurlijk wel die 10k kunnen rijden naar de volgende beurt als je dat zou willen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
....en even de plaat/naaf schoonmaken en licht invetten waar het wiel tegenaan komt. Zowel rond de centrering als de aandruk vlakken bij de bouten.
Zó moet je het niet laten zitten, op deze manier kan het wiel niet mooi gecenteerd, en wellicht niet goed vlak vastgezet worden.
Groet,
JW
Zó moet je het niet laten zitten, op deze manier kan het wiel niet mooi gecenteerd, en wellicht niet goed vlak vastgezet worden.
Groet,
JW
C5club Fan


Berichten: 52
Lid geworden op: 02 sep 2010 17:56
Auto: C5 Berline 2.2 hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09747
Productienummer: 10153
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
KPH: Voor + Achter
Locatie: ichtegem,w-vl,,belgie
misschien niet de juiste plaats hier maar is het te doen om als doe-het-zelver de remblokken zelf te vervangen?Ik heb het vroeger nog wel eens gedaan bij mijn vorige wagens maar bij de C5 weet ik niet of er onverwachte moeilijkheden kunnen opduiken.En moet de volledige remklauw verwijderd worden of is het voldoende om enkel de 2 boutjes die in een rubberen huls zitten te verwijderen?Is er ergens een soort van handleiding te vinden met de juiste werkwijze.
groetjes
groetjes
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Fan


Berichten: 52
Lid geworden op: 02 sep 2010 17:56
Auto: C5 Berline 2.2 hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09747
Productienummer: 10153
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
KPH: Voor + Achter
Locatie: ichtegem,w-vl,,belgie
bedankt JW.
k heb nog niet genoeg ervaring hier op dit forum,vandaar mijn vraag.
Maar heb toch alweer wat bijgeleerd.
k heb nog niet genoeg ervaring hier op dit forum,vandaar mijn vraag.
Maar heb toch alweer wat bijgeleerd.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ennuh, als je dat dan gelezen hebt, is het een klus om zelf te doen?
Het belangrijkste, en lastigste is om de zuigers terug te draaien. Daarvoor heb je eigenlijk speciaal gereedschap nodig.
Plus de wetenschap dat je de linker rechtsom, en de rechter linksom terug moet draaien
Groet,
JW
Het belangrijkste, en lastigste is om de zuigers terug te draaien. Daarvoor heb je eigenlijk speciaal gereedschap nodig.
Plus de wetenschap dat je de linker rechtsom, en de rechter linksom terug moet draaien
Groet,
JW
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 sep 2010 09:07
Auto: Vw Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 5000
Kleur: wit
Locatie: Bornerbroek
Vroeger deed ik alles zelf aan mijn Ami-8. Tegenwoordig besteed ik dit soort dingen liever uit. Er zit altijd wel één boutje - meestal de laatste - vastgeroest ofzo. De dealer doet het in 2 uur. Ook vloeistof vervangen en achter los en vast zetten. En hij kan beter inschatten wat je zoal tegenkomt.
Overigens lijkt het euvel van de eerste keer slecht remmen sinds mijn uitvoerige remmentest niet meer voor te komen.
Overigens lijkt het euvel van de eerste keer slecht remmen sinds mijn uitvoerige remmentest niet meer voor te komen.
Groetjes, Hans
Ook op de caravan heb ik een kph. De C5 was de beste caravan trekauto ooit gebouwd!
Ook op de caravan heb ik een kph. De C5 was de beste caravan trekauto ooit gebouwd!
C5club Fan


Berichten: 52
Lid geworden op: 02 sep 2010 17:56
Auto: C5 Berline 2.2 hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09747
Productienummer: 10153
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
KPH: Voor + Achter
Locatie: ichtegem,w-vl,,belgie
Ik denk wel dat ik er zelf aan ga beginnen,en het links en rechtsom indraaien van de zuigers is natuurlijk iets dat je moet weten,alhoewel je dat wel vlug zou merken denk ik.
bedankt JW
bedankt JW
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Terug draaien met de waterpomptang gaat ook prima als het licht draait, goed met w 40 inspuiten en denk om het beschermhoesje. 
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
C5club Bikkel


Berichten: 331
Lid geworden op: 22 nov 2009 10:37
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Locatie: 070
@citrofielhans: die schijven op jouw foto zien er helemaal hetzelfde uit als mijn oude. dat is dus consistent met het advies om ze te vervangen. gaat trouwens niet alleen om de dikte maar ook of ze niet hol zijn uitgesleten.
ben inmiddels op een website gekomen van een bedrijf in ermelo!!!
remmenschijven en blokken origineel bosch voor 50% eventueel mogelijk het zaakje te laten monteren voor 50-60 eur per as! De volgende keer ga ik daar eens polsen.
Met name de sportremmen voor de C5 ben ik benieuwd naar aangezien de massa van de v6 tegenwoordig al flink is opgelopen en je dat ook weer veilig tot stilstand wilt brengen. sportremmen kosten daar hetzelfde als een bosch set normaal bij de garage doet. setje blokken bosch zonder korting ca 85 en schijven (28mm) zonder korting ca 160. op de website kost dat achtereenvolgens ca 45 en ca 90. zie onderstaande link
link
ben inmiddels op een website gekomen van een bedrijf in ermelo!!!
remmenschijven en blokken origineel bosch voor 50% eventueel mogelijk het zaakje te laten monteren voor 50-60 eur per as! De volgende keer ga ik daar eens polsen.
Met name de sportremmen voor de C5 ben ik benieuwd naar aangezien de massa van de v6 tegenwoordig al flink is opgelopen en je dat ook weer veilig tot stilstand wilt brengen. sportremmen kosten daar hetzelfde als een bosch set normaal bij de garage doet. setje blokken bosch zonder korting ca 85 en schijven (28mm) zonder korting ca 160. op de website kost dat achtereenvolgens ca 45 en ca 90. zie onderstaande link
link
C5club Bikkel


Berichten: 331
Lid geworden op: 22 nov 2009 10:37
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Locatie: 070
oeps kleine afwijking van de prijzen maar toch
link
link


