Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Schijfdiktes meet je niet met een gewone schuifmaat omdat je de dikte moet meten op de dunste plaats, net als bij bandenprofiel. De lange bekken van een schuifmaat zijn te groot om dat te doen, met een schuifmaat meet je de grootste dikte over de gehele breedte van de schijf terwijl je juist de kleinste dikte wilt weten.
Er zijn verschillende schijfdiktemeters, die nop de afbeelding vindt ik een erg handige. Ook een micrometer gaat goed, als hij groot genoeg is om ook dicht bij de naaf te kunnen meten.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 jan 2011 14:31 |
|
 |
fred
C5club Fan
Geregistreerd: 24 dec 2010 11:01 Berichten: 89 Woonplaats: Bussum
Auto: C5 Break 2.0 16V Athena
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10222CJ
Productienummer: 10295
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255.000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Absoluut beter dan een schuifmaat of micrometer... nadeel van een micrometer is (buiten de "diepte") dat er toch nog over een ietwat groter oppervlak gemeten wordt en dat is hiermee gewoon beter. Voorlopig doe ik het nog met een micrometer, maar wie weet.
Groeten,
Fred
Die vindt dat je om goed te werken ook goed gereedschap nodig hebt.
|
18 jan 2011 19:34 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
....zo is dat Het oude adagium dus: goed gereedschap is het halve werk Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 jan 2011 19:51 |
|
 |
CitrofielHans
V.I.P.
Geregistreerd: 13 sep 2010 09:07 Berichten: 85 Woonplaats: Bornerbroek
Auto: Vw Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 5000
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Nou, ik heb de schijven gemeten. Wat een crime om tegenwoordig een wiel te verwijderen! Ze mogen wel een poulie trekker bij de auto leveren om het wiel van de as te verwijderen. En ook een momentsleutel want je schijnt die lm velgen niet te hard te mogen aantrekken.
RV 25,8 mm, LV 25,9 mm. De blokken hebben nog ca 8 mm. Dus alles moet vervangen worden. Jammer van die blokken; volgens mij zitten die er nog niet zo lang op.
Op de foto zie je nog wat strepen op de schijven, ik kon het niet wegpoetsen met wasbenzine. Maar of dat nu de eerste keer remmen een vreemd remgedrag veroorzaakt?
Ik heb nog een 'meet-8' of hoe het ook heet uit een oude kist opgediept maar uiteindelijk kon ik met de schuifmaat wel om de opstaande rand heen meten. Inderdaad is de schijf nergens meer vlak en even dik.
Hopelijk is met nieuwe schijven, blokken en remvloeistof het remgedrag ook 's morgens vroeg stabiel.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Groetjes, Hans Ook op de caravan heb ik een kph. De C5 was de beste caravan trekauto ooit gebouwd!
|
18 jan 2011 22:05 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
@hans: goed doe het zelf werk!
Als ik naar de foto kijk lijkt het er sterk op dat de schijf behoorlijk aangeroest is geweest door pekel. Dit heb je er geleidelijk en gedeeltelijk afgeremd Vervolgens zitten de naden in de blokken vol met slijpsel, roest enz. Dat verklaart waarschijnlijk het vreemde remmen de eerste keer.
Tijdelijke oplossing kan zijn: Blokken er uit, en met ijzerzaag de sleuven schoon maken, dan met schuurpapier de blokken schuren, en ook de schijven (zwarte aanslag verwijderen)
Blijft natuurlijk wel dat de schijven eigenlijk zijn versleten. Maar zo zou je natuurlijk wel die 10k kunnen rijden naar de volgende beurt als je dat zou willen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 jan 2011 22:17 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
....en even de plaat/naaf schoonmaken en licht invetten waar het wiel tegenaan komt. Zowel rond de centrering als de aandruk vlakken bij de bouten. Zó moet je het niet laten zitten, op deze manier kan het wiel niet mooi gecenteerd, en wellicht niet goed vlak vastgezet worden.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 jan 2011 00:10 |
|
 |
mavero
C5club Fan
Geregistreerd: 02 sep 2010 17:56 Berichten: 52 Woonplaats: ichtegem,w-vl,,belgie
Auto: C5 Berline 2.2 hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09747
Productienummer: 10153
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
misschien niet de juiste plaats hier maar is het te doen om als doe-het-zelver de remblokken zelf te vervangen?Ik heb het vroeger nog wel eens gedaan bij mijn vorige wagens maar bij de c5 weet ik niet of er onverwachte moeilijkheden kunnen opduiken.En moet de volledige remklauw verwijderd worden of is het voldoende om enkel de 2 boutjes die in een rubberen huls zitten te verwijderen?Is er ergens een soort van handleiding te vinden met de juiste werkwijze.
groetjes
|
19 jan 2011 13:55 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Even zoeken, dan vind je Vervangen remschijven en blokjes in de FAQ Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 jan 2011 14:23 |
|
 |
mavero
C5club Fan
Geregistreerd: 02 sep 2010 17:56 Berichten: 52 Woonplaats: ichtegem,w-vl,,belgie
Auto: C5 Berline 2.2 hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09747
Productienummer: 10153
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
bedankt JW. k heb nog niet genoeg ervaring hier op dit forum,vandaar mijn vraag. Maar heb toch alweer wat bijgeleerd. 
|
19 jan 2011 21:26 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Ennuh, als je dat dan gelezen hebt, is het een klus om zelf te doen? Het belangrijkste, en lastigste is om de zuigers terug te draaien. Daarvoor heb je eigenlijk speciaal gereedschap nodig. Plus de wetenschap dat je de linker rechtsom, en de rechter linksom terug moet draaien Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 jan 2011 22:03 |
|
 |
CitrofielHans
V.I.P.
Geregistreerd: 13 sep 2010 09:07 Berichten: 85 Woonplaats: Bornerbroek
Auto: Vw Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 5000
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Vroeger deed ik alles zelf aan mijn Ami-8. Tegenwoordig besteed ik dit soort dingen liever uit. Er zit altijd wel één boutje - meestal de laatste - vastgeroest ofzo. De dealer doet het in 2 uur. Ook vloeistof vervangen en achter los en vast zetten. En hij kan beter inschatten wat je zoal tegenkomt.
Overigens lijkt het euvel van de eerste keer slecht remmen sinds mijn uitvoerige remmentest niet meer voor te komen.
_________________ Groetjes, Hans Ook op de caravan heb ik een kph. De C5 was de beste caravan trekauto ooit gebouwd!
|
20 jan 2011 15:04 |
|
 |
mavero
C5club Fan
Geregistreerd: 02 sep 2010 17:56 Berichten: 52 Woonplaats: ichtegem,w-vl,,belgie
Auto: C5 Berline 2.2 hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09747
Productienummer: 10153
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 220000
Kleur: grijs
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Ik denk wel dat ik er zelf aan ga beginnen,en het links en rechtsom indraaien van de zuigers is natuurlijk iets dat je moet weten,alhoewel je dat wel vlug zou merken denk ik. bedankt JW
|
21 jan 2011 20:13 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
Terug draaien met de waterpomptang gaat ook prima als het licht draait, goed met w 40 inspuiten en denk om het beschermhoesje. 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
22 jan 2011 09:13 |
|
 |
breakexclusive
C5club Bikkel
Geregistreerd: 22 nov 2009 11:37 Berichten: 331 Woonplaats: 070
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
@citrofielhans: die schijven op jouw foto zien er helemaal hetzelfde uit als mijn oude. dat is dus consistent met het advies om ze te vervangen. gaat trouwens niet alleen om de dikte maar ook of ze niet hol zijn uitgesleten. ben inmiddels op een website gekomen van een bedrijf in ermelo!!! remmenschijven en blokken origineel bosch voor 50% eventueel mogelijk het zaakje te laten monteren voor 50-60 eur per as! De volgende keer ga ik daar eens polsen. Met name de sportremmen voor de C5 ben ik benieuwd naar aangezien de massa van de v6 tegenwoordig al flink is opgelopen en je dat ook weer veilig tot stilstand wilt brengen. sportremmen kosten daar hetzelfde als een bosch set normaal bij de garage doet. setje blokken bosch zonder korting ca 85 en schijven (28mm) zonder korting ca 160. op de website kost dat achtereenvolgens ca 45 en ca 90. zie onderstaande link link
|
22 jan 2011 11:08 |
|
 |
breakexclusive
C5club Bikkel
Geregistreerd: 22 nov 2009 11:37 Berichten: 331 Woonplaats: 070
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Naar boven
|
 Re: Remmen vervangen V+A
oeps kleine afwijking van de prijzen maar toch link
|
22 jan 2011 11:12 |
|
 |
|