Auteur |
Bericht |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: einde C5
De 2.0 i.c.m. de AL-4 levert geen snelle C5 op, het is een 'gezapige' combinatie, maar verder weinig mis mee. De AL-4 kan soms wat nukkig overkomen ( vooral bij terug schakelen 2->1 ) ... een goede testrit maken is mijn advies 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
16 dec 2010 14:43 |
|
 |
Maartenr
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23 Berichten: 596 Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: einde C5
Ik heb die combinatie ook en ben er dik tevreden over. Het is inderdaad geen strepentrekker maar echt traag vind ik hem allerminst. En wat schakelgedrag betreft vind ik deze automaat bijna perfect, heb nooit echt het idee dat ik het zelf beter zou doen... 
_________________ Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003 Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's: Peugeot 107 XS 2007 Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999 Ford Fiesta 1.1 1986 Renault 5 GTS 1.4 1989 Citroen 2CV6 Club 1983
|
16 dec 2010 15:07 |
|
 |
garfield
C5club Fan
Geregistreerd: 06 jul 2010 16:03 Berichten: 72 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: einde C5
(als antwoord op een vraag van Hertogjan over de AL-4 automaat)
Een AL-4 automaat haalt niet het niveau van de moderne automaten. De wat mindere punten zijn mijns inziens: - 4 versnellingen (tegenwoordig al snel 5 of 6), waardoor de motor wat meer toeren moet gaan maken voordat ie kan opschakelen. Opschakelen gaat redelijk soepel, maar wel voelbaar, misschien ook wel vanwege het iets meer toeren moeten maken. - terugschakelen is goed voelbaar, zeker van 3 naar 2. Of het onprettig is moet ieder zelf bepalen. Iets om op te letten bij een proefrit. - Een 2.0 met een AL-4 automaat is geen hardloper. Strikt genomen ligt dat natuurlijk niet aan de automaat, maar aan de motor. Optrekken gaat vlot zat (vind ik ten minste), maar als je 130 op de snelweg rijdt en volgas geeft gebeurt er niet veel meer. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik op LPG rijdt, dat maakt misschien uit.
Pluspunten zijn er ook: - In de hoogste versnelling is de motor niet luidruchtig (d.w.z. toerental is redelijk laag). - Volgens dit forum is een AL-4 redelijk betrouwbaar, ook na 200.000 km. - De automaat doet geen rare onverwachte dingen. Voorbeeld: een andere automaat die ik ken (Alfa) schakelt regelmatig terug naar 1 als je even gas los laat voor een snelheidsdrempel, da's superhinderlijk. Mijn C5 blijft gemoedelijk in 2 doorrollen, veel comfortabeler.
Een AL-4 past zich ook enigszins aan je rijstijl aan. De mijne schakelt al bij 50 km/u naar 3, en bij 70 km/u naar 4. Ik vind dat heerlijk, maar als ik meer gas zou geven zou de automaat ook later gaan schakelen.
Ik ben erg tevreden met mijn C5. Ik zie de minpunten van de automaat, maar ik geniet van het gemak en het comfort van de automaat. Ik ben geen sportieve rijder, eerder het tegendeel. Probeer het vooral zelf uit. Veel succes met de zoektocht!
Vriendelijke groet, Eddie.
_________________ Vriendelijke groet, Eddie. Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5
|
16 dec 2010 15:35 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: einde C5
Opschakelen en weer terug zou je niet overmatig mogen voelen hoor ... Sterker nog dat zou redelijk zacht moeten zijn, ook bij een AL-4 , daar heb ik er genoeg van gehad, sterker nog onze 207 heeft deze bak ook en die is 'boterzacht' . Heel soms een nukje wat betreft van 2 naar 1 , maar dat is bekend, doet ook de beste ZF4HP20 wel eens. Bij 130 en dan volgas zou de bak een tandje terug moeten en juist wel prima versnellen. Klinkt mij een beetje als dat je bak niet helemaal in orde is  , heb je het peil van de olie wel eens laten checken ? Slechts 4 verzetten voorwaarts is idd antiek, geheel mee eens  En zoals je al aangeeft vooral zelf uitproberen, dit is en blijft erg persoonlijk allemaal ... 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
16 dec 2010 15:39 |
|
 |
Paljas
V.I.P.
Geregistreerd: 12 mei 2007 09:59 Berichten: 610 Woonplaats: Rosmalen
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Naar boven
|
 Re: einde C5
Ik heb hem ook.Inderdaad wat sloom, maar als je (bij het stoplicht) de sportstand gebruikt zijn er maar weinig die je bij kunnen houden. Kick down bij 130 ? No ! zelfs niet bij 110. En pas bij JO ververst en laatste update erop.
_________________ C5 Break 2.0i exclusive 2002
|
16 dec 2010 16:07 |
|
 |
garfield
C5club Fan
Geregistreerd: 06 jul 2010 16:03 Berichten: 72 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
 Re: einde C5
Menno schreef: Opschakelen en weer terug zou je niet overmatig mogen voelen hoor ... Sterker nog dat zou redelijk zacht moeten zijn, ook bij een AL-4 , daar heb ik er genoeg van gehad, sterker nog onze 207 heeft deze bak ook en die is 'boterzacht' . Geen idee of het overmatig is, maar terugschakelen is bij mij wel goed voelbaar. Opschakelen gaat redelijk zacht. Ik had overigens even moeten vermelden dat e.e.a. per auto verschilt. Menno schreef: Bij 130 en dan volgas zou de bak een tandje terug moeten en juist wel prima versnellen. Klinkt mij een beetje als dat je bak niet helemaal in orde is, heb je het peil van de olie wel eens laten checken ? Ik zal het nog eens proberen, en eventueel het oliepeil laten controleren. Dank voor de tip. Vriendelijke groet, Eddie
_________________ Vriendelijke groet, Eddie. Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5
|
16 dec 2010 16:33 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 ....
Paljas schreef: Ik heb hem ook.Inderdaad wat sloom, maar als je (bij het stoplicht) de sportstand gebruikt zijn er maar weinig die je bij kunnen houden. Kick down bij 130 ? No ! zelfs niet bij 110. En pas bij JO ververst en laatste update erop. Dan moet je waarschijnlijk toch echt wat "abrupter" het gas in duwen, enkel wat sneller dan normaal naar beneden is niet genoeg ... gewoon in 1 klap helemaal vloeren. garfield schreef: Menno schreef: Bij 130 en dan volgas zou de bak een tandje terug moeten en juist wel prima versnellen. Klinkt mij een beetje als dat je bak niet helemaal in orde is, heb je het peil van de olie wel eens laten checken ? Ik zal het nog eens proberen, en eventueel het oliepeil laten controleren. Dank voor de tip. Wel zoals ik hierboven schreef heel abrupt zijn met het gaspedaal anders is de 2.0 niet snel tot een kickdown te verleiden ... 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
16 dec 2010 16:33 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: einde C5
In het document B2CB20P0 Tabellen met waarden : Schakelmomenten AL4 staan wat waardes genoemd voor de Motor XU10J4R, dat is de 2 liter uit de Xant, de voorganger van de EW10 zoals die in de C5 zit. Daarvoor is een kickdown 4 >> 3 genoemd van 147 km/u. De maximale opschakelsnelheid is dan 157 km/u Voor de Motor XU7JP4, de 1.8 van de Xant, de voorganger van de EW7 in de C5 is dat 142 km/u van 4 >> 3 met een opschakelsnelheid van 156 km/u bij kick-down.
Bij mijn weten liggen die snelheden iets lager bij de C5, omdat de eindoverbrenging fractioneel korter is dan in de Xant. Maar dan heb je het over niet meer dan een paar km/u verschil.
Oftewel, bij echte Kick-down zou de bak bij 130 km/u wél terug moeten schakelen van 4 naar 3.
En inderdaad, Kick-down is heel wat anders dan vollast, waarbij het gaspedaal normaal diep ingedrukt wordt. Dán liggen die terugschakel getallen een stuk lager.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 dec 2010 17:11 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: einde C5
Merci JW ... En nu maar eens kijken wat Hertogjan van een proefrit in een C5 met AL-4 gaat vinden.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
16 dec 2010 17:15 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: einde C5
Gaat nog ff duren hoor, ik heb zojuist mijn leenauto opgehaald (Een Toyota Aygo, hihi!) en de "nieuwe" staat nog onder het stof en gruis, en ik moet eerst het geld binnen hebben en dan onderhandelen. Ik hou jullie wel op de hoogte. Dank jullie wel voor de automaten info. Mijn oude C5 was van orgine ook geen strepentrekker, dus dat maakt me niet veel uit. Bij haast is het gewoon inderdaad het pedaal vloeren (kick down, trap naar beneden dat kreng) dus dat gaan we bij de proefrit t.z.t. beleven. En o ja! Ik hoor dan als het goed is vandaag nog wat ie moet kosten. 
|
16 dec 2010 17:38 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: einde C5
T*ring, da's echt balen...
Voorlopig veel fun met de toybota en succes met de zoektocht naar een nieuwe(re) C5!
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
16 dec 2010 18:00 |
|
 |
siem19
V.I.P.
Geregistreerd: 22 aug 2010 23:38 Berichten: 507 Woonplaats: voorhout
Auto: C5 Sedan 2.0i 16v Exclusive
Opties: Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: einde C5
Een volgende c5, nou ik ga weer voor een automaat, rijdt zo zijdezacht en het zweeft zo lekker. Als ik de mijne bij 130 vloer gaat hij wel als de brandweer m'n vrouw is er gek op Menno het klopt wat je zegt met terug schakelen wil hij wel eens een beetje nukkig zijn en 's morgens als hij koud is, maar op temperatuur geen probleem. ps bedankt voor je envelop 
_________________ beter een franse auto onder me kont als een duitse op mijn oprit
|
16 dec 2010 18:05 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: einde C5
Balen man, hopen dat het finacieel uit gaat komen voor je.
gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
16 dec 2010 18:31 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: einde C5
pfff al ben je nog zo voorzichtig met je spullen andere zullen het wel vernielen.. veel succes bij de afhandeling... 
|
16 dec 2010 18:57 |
|
 |
Paljas
V.I.P.
Geregistreerd: 12 mei 2007 09:59 Berichten: 610 Woonplaats: Rosmalen
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Naar boven
|
 Re: einde C5
Hertogjan, Centraal beheer ik ook. Zal de polis nog eens goed lezen, maar de mijne heb ik al langer.Dus goed opletten bij de volgende. Menno, als het ijs weer weg is zal ik het eens testen.Ik hoop dat de vloer sterk genoeg is.
_________________ C5 Break 2.0i exclusive 2002
|
16 dec 2010 19:57 |
|
 |
|