Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
 einde C5 
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: einde C5
De 2.0 i.c.m. de AL-4 levert geen snelle C5 op, het is een 'gezapige' combinatie, maar verder weinig mis mee.
De AL-4 kan soms wat nukkig overkomen ( vooral bij terug schakelen 2->1 ) ... een goede testrit maken is mijn advies :)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


16 dec 2010 14:43
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23
Berichten: 596
Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: einde C5
Ik heb die combinatie ook en ben er dik tevreden over. Het is inderdaad geen strepentrekker maar echt traag vind ik hem allerminst. En wat schakelgedrag betreft vind ik deze automaat bijna perfect, heb nooit echt het idee dat ik het zelf beter zou doen... 8-)

_________________
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006

Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983


16 dec 2010 15:07
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 06 jul 2010 16:03
Berichten: 72
Woonplaats: Nieuwegein
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: einde C5
(als antwoord op een vraag van Hertogjan over de AL-4 automaat)

Een AL-4 automaat haalt niet het niveau van de moderne automaten. De wat mindere punten zijn mijns inziens:
- 4 versnellingen (tegenwoordig al snel 5 of 6), waardoor de motor wat meer toeren moet gaan maken voordat ie kan opschakelen. Opschakelen gaat redelijk soepel, maar wel voelbaar, misschien ook wel vanwege het iets meer toeren moeten maken.
- terugschakelen is goed voelbaar, zeker van 3 naar 2. Of het onprettig is moet ieder zelf bepalen. Iets om op te letten bij een proefrit.
- Een 2.0 met een AL-4 automaat is geen hardloper. Strikt genomen ligt dat natuurlijk niet aan de automaat, maar aan de motor. Optrekken gaat vlot zat (vind ik ten minste), maar als je 130 op de snelweg rijdt en volgas geeft gebeurt er niet veel meer. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik op LPG rijdt, dat maakt misschien uit.

Pluspunten zijn er ook:
- In de hoogste versnelling is de motor niet luidruchtig (d.w.z. toerental is redelijk laag).
- Volgens dit forum is een AL-4 redelijk betrouwbaar, ook na 200.000 km.
- De automaat doet geen rare onverwachte dingen. Voorbeeld: een andere automaat die ik ken (Alfa) schakelt regelmatig terug naar 1 als je even gas los laat voor een snelheidsdrempel, da's superhinderlijk. Mijn C5 blijft gemoedelijk in 2 doorrollen, veel comfortabeler.

Een AL-4 past zich ook enigszins aan je rijstijl aan. De mijne schakelt al bij 50 km/u naar 3, en bij 70 km/u naar 4. Ik vind dat heerlijk, maar als ik meer gas zou geven zou de automaat ook later gaan schakelen.

Ik ben erg tevreden met mijn C5. Ik zie de minpunten van de automaat, maar ik geniet van het gemak en het comfort van de automaat. Ik ben geen sportieve rijder, eerder het tegendeel. Probeer het vooral zelf uit. Veel succes met de zoektocht!

Vriendelijke groet,
Eddie.

_________________
Vriendelijke groet,
Eddie.
Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5


16 dec 2010 15:35
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: einde C5
Opschakelen en weer terug zou je niet overmatig mogen voelen hoor ...
Sterker nog dat zou redelijk zacht moeten zijn, ook bij een AL-4 , daar heb ik er genoeg van gehad, sterker nog onze 207 heeft deze bak ook en die is 'boterzacht' .
Heel soms een nukje wat betreft van 2 naar 1 , maar dat is bekend, doet ook de beste ZF4HP20 wel eens.

Bij 130 en dan volgas zou de bak een tandje terug moeten en juist wel prima versnellen.
Klinkt mij een beetje als dat je bak niet helemaal in orde is :smt017 , heb je het peil van de olie wel eens laten checken ?

Slechts 4 verzetten voorwaarts is idd antiek, geheel mee eens :(
En zoals je al aangeeft vooral zelf uitproberen, dit is en blijft erg persoonlijk allemaal ... :)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


16 dec 2010 15:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 12 mei 2007 09:59
Berichten: 610
Woonplaats: Rosmalen
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: einde C5
Ik heb hem ook.Inderdaad wat sloom, maar als je (bij het stoplicht) de sportstand gebruikt zijn er maar weinig die je bij kunnen houden. Kick down bij 130 ? No ! zelfs niet bij 110. En pas bij JO ververst en laatste update erop.

_________________
C5 Break 2.0i exclusive 2002


16 dec 2010 16:07
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 06 jul 2010 16:03
Berichten: 72
Woonplaats: Nieuwegein
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: einde C5
Menno schreef:
Opschakelen en weer terug zou je niet overmatig mogen voelen hoor ...
Sterker nog dat zou redelijk zacht moeten zijn, ook bij een AL-4 , daar heb ik er genoeg van gehad, sterker nog onze 207 heeft deze bak ook en die is 'boterzacht' .


Geen idee of het overmatig is, maar terugschakelen is bij mij wel goed voelbaar. Opschakelen gaat redelijk zacht. Ik had overigens even moeten vermelden dat e.e.a. per auto verschilt.

Menno schreef:
Bij 130 en dan volgas zou de bak een tandje terug moeten en juist wel prima versnellen.
Klinkt mij een beetje als dat je bak niet helemaal in orde is, heb je het peil van de olie wel eens laten checken ?


Ik zal het nog eens proberen, en eventueel het oliepeil laten controleren. Dank voor de tip.

Vriendelijke groet,
Eddie

_________________
Vriendelijke groet,
Eddie.
Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5


16 dec 2010 16:33
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht ....
Paljas schreef:
Ik heb hem ook.Inderdaad wat sloom, maar als je (bij het stoplicht) de sportstand gebruikt zijn er maar weinig die je bij kunnen houden. Kick down bij 130 ? No ! zelfs niet bij 110. En pas bij JO ververst en laatste update erop.


Dan moet je waarschijnlijk toch echt wat "abrupter" het gas in duwen, enkel wat sneller dan normaal naar beneden is niet genoeg ... gewoon in 1 klap helemaal vloeren.

garfield schreef:
Menno schreef:
Bij 130 en dan volgas zou de bak een tandje terug moeten en juist wel prima versnellen.
Klinkt mij een beetje als dat je bak niet helemaal in orde is, heb je het peil van de olie wel eens laten checken ?


Ik zal het nog eens proberen, en eventueel het oliepeil laten controleren. Dank voor de tip.



Wel zoals ik hierboven schreef heel abrupt zijn met het gaspedaal anders is de 2.0 niet snel tot een kickdown te verleiden ... :)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


16 dec 2010 16:33
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: einde C5
In het document B2CB20P0 Tabellen met waarden : Schakelmomenten AL4 staan wat waardes genoemd voor de Motor XU10J4R, dat is de 2 liter uit de Xant, de voorganger van de EW10 zoals die in de C5 zit.
Daarvoor is een kickdown 4 >> 3 genoemd van 147 km/u. De maximale opschakelsnelheid is dan 157 km/u
Voor de Motor XU7JP4, de 1.8 van de Xant, de voorganger van de EW7 in de C5 is dat 142 km/u van 4 >> 3 met een opschakelsnelheid van 156 km/u bij kick-down.

Bij mijn weten liggen die snelheden iets lager bij de C5, omdat de eindoverbrenging fractioneel korter is dan in de Xant.
Maar dan heb je het over niet meer dan een paar km/u verschil.

Oftewel, bij echte Kick-down zou de bak bij 130 km/u wél terug moeten schakelen van 4 naar 3.

En inderdaad, Kick-down is heel wat anders dan vollast, waarbij het gaspedaal normaal diep ingedrukt wordt. Dán liggen die terugschakel getallen een stuk lager.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 dec 2010 17:11
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: einde C5
Merci JW ... :)
En nu maar eens kijken wat Hertogjan van een proefrit in een C5 met AL-4 gaat vinden.

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


16 dec 2010 17:15
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47
Berichten: 679
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: einde C5
Gaat nog ff duren hoor, ik heb zojuist mijn leenauto opgehaald (Een Toyota Aygo, hihi!) en de "nieuwe" staat nog onder het stof en gruis, en ik moet eerst het geld binnen hebben en dan onderhandelen. Ik hou jullie wel op de hoogte. Dank jullie wel voor de automaten info. Mijn oude C5 was van orgine ook geen strepentrekker, dus dat maakt me niet veel uit. Bij haast is het gewoon inderdaad het pedaal vloeren (kick down, trap naar beneden dat kreng) dus dat gaan we bij de proefrit t.z.t. beleven. En o ja! Ik hoor dan als het goed is vandaag nog wat ie moet kosten. :roll:


16 dec 2010 17:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: einde C5
T*ring, da's echt balen...

Voorlopig veel fun met de toybota en succes met de zoektocht naar een nieuwe(re) C5!

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


16 dec 2010 18:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 aug 2010 23:38
Berichten: 507
Woonplaats: voorhout
Auto: C5 Sedan 2.0i 16v Exclusive
Opties: Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: einde C5
Een volgende c5, nou ik ga weer voor een automaat, rijdt zo zijdezacht en het zweeft zo lekker.

Als ik de mijne bij 130 vloer gaat hij wel als de brandweer m'n vrouw is er gek op :smt190 :smt190
Menno het klopt wat je zegt met terug schakelen wil hij wel eens een beetje nukkig zijn en 's morgens als hij koud is, maar op temperatuur geen probleem.
ps bedankt voor je envelop :smt203 :smt203

_________________
beter een franse auto onder me kont als een duitse op mijn oprit


16 dec 2010 18:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: einde C5
Balen man, hopen dat het finacieel uit gaat komen voor je.

gr. Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


16 dec 2010 18:31
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: einde C5
pfff al ben je nog zo voorzichtig met je spullen andere zullen het wel vernielen.. :evil:

veel succes bij de afhandeling... ;)


16 dec 2010 18:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 12 mei 2007 09:59
Berichten: 610
Woonplaats: Rosmalen
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: einde C5
Hertogjan, Centraal beheer ik ook. Zal de polis nog eens goed lezen, maar de mijne heb ik al langer.Dus goed opletten bij de volgende.
Menno, als het ijs weer weg is zal ik het eens testen.Ik hoop dat de vloer sterk genoeg is.

_________________
C5 Break 2.0i exclusive 2002


16 dec 2010 19:57
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.