Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Auto tikt elke paar seconden 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 Tourer 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 96000
Kleur: Zilver

Naar boven
Bericht Auto tikt elke paar seconden
Hallo mensen,

Even voorstellen ik ben nieuw hier op het forum...

Ik heb al veel gebruik gemaakt van het forum maar nu heb ik een vraag die ik niet meteen beantwoord kan vinden (of ik zoek niet goed genoeg).... ;)

Het gaat om het volgende: Mijn C5 heeft het volgende probleem: Zij maakt tijdens het stationair lopen maar ook tijdens het rijden een vreemdsoortig hard tikgeluid. Tijdens het stationair lopen zo om de 10 a 15 sec hoor ik dan een echt mechanische tik net of je met metaal op metaal staat te tikken. Vooral voor een stoplicht echt goed te horen maar nu ik erop let heb ik het ook tijdens het rijden meermaals gehoord. Met de motorkap open hoor je eerst een tik en dan 2 a 3 seconden later een soort oemf (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) geluid. En dit geheel dan weer om de 10 a 15 sec. steeds.

Ik dacht eerst dat het met het hydraulisch systeem te maken kon hebben omdat het net hoorde alsof de C5 continue de hoogte aan het corrigeren was (zonder dat ik echt merk dat hij omhoog of omlaag gaat). Ik heb net LDS bijgevuld want het niveau was te laag maar dit heeft niks uitgehaald met de tik. Ook als ik haar omhoog of omlaag doe hoor ik niet die tik dus :smt198

Ik heb de tik voor het eerst gemerkt toen de C5 een keer half op de stoep scheef stationair stond te draaien. Ze heeft toen een tijdje die tik gehad maar het is ook weer overgegaan. Maar nu lijkt het een irritant blijvertje te worden... Wie kan mij vertellen wat het is?

16 nov 2010 22:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw

Naar boven
Bericht Re: Even voorstellen
In de eerste plaats welkom bij de club, :smt023
enne daar blijft 't voor mij even bij, :(
ik heb geen tik (in m'n auto dan hè) :lol:

Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......

16 nov 2010 22:16
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater

Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand

Naar boven
Bericht Re: Auto tikt elke paar seconden
A/S zaterdag even aankomen in Nieuw Vennep, daar lopen genoeg kopstukken rond met een oordeel, Meeting bij een Dealer en wintercheck. :smt023

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik

17 nov 2010 00:06
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Ik ben erachter gekomen dat het de aircopomp waarschijnlijk is die elke keer opnieuw probeert aan te slaan. Als ik het eco knopje aanzet is het probleem over en zet ik em weer uit dan is het eerste wat ik weer hoor die tik. Ik hoop erop dat het niveau van de airco te laag is. Misschien dat het airco-systeem zich probeert in te schakelen en dan erachter komt dat het niveau te laag is en zich dan weer uitschakelt? Kan iemand mij vertellen of er een beveiliging op het airco-circuit zit zodat het circuit uitgeschakeld wordt als het niveau te laag is? Of heb ik dan toch een groter probleem?

Misschien staat dit draadje nu niet in de goede groep... :smt198 :? :?

17 nov 2010 20:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart

Naar boven
er zit een lage druk contact op ,als er onvoldoende gas op zit schakelt deze de compressor uit

17 nov 2010 20:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs

Naar boven
Dus zaterdag in Nieuw-Vennep de airco laten vullen ? zie draadje meetings.

Altijd prettig een werkende airco met dit natte weer.

En welkom bij de club

Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011.
Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17
Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015
In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018

17 nov 2010 20:20
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Bedankt voor de antwoorden...

Zou de compressor dan niet uit moeten blijven als hij eenmaal lage druk heeft geconstateerd. Hij lijkt nu om de 10 - 15 seconden zich in en dan uit te schakelen of is dit een normaal verschijnsel bij lage druk? :smt017

groeten Neil

17 nov 2010 20:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
door het gas dat word aangezogen, daalt de druk en valt deze uit
doordat deze niet meer werkt ,gaat de druk terug langzaam terug oplopen tot deze terug gaat aanslaan
als er veel te weinig in is slaat deze niet meer aan (bijna leeg)

er bestaan drukcontacten met een resetknop, maar deze worden niet in de autoindustrie toegepast

17 nov 2010 21:06
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën

Naar boven
Niet te lang mee rondrijden ... zonde als de pomp compleet stuk gaat.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

17 nov 2010 21:07
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
bedankt voor de snelle reacties..

Ga hem zo snel mogelijk laten bijvullen... In de tussentijd laat ik de ECO-knop maar aan maar daarmee kan ik geloof ik beter niet te lang mee rondrijden want dat schijnt weer vochtophoping in de verdamper tot gevolg te kunnen hebben en daarmee weer corrosie en kans op lekkage in de verdamper?

Hoop dat vullen het probleem oplost. Thanxx

Groeten Neil

17 nov 2010 21:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
maar ook een lektest laten doen
anders zou het gas er snel terug kunnen af zijn

17 nov 2010 21:25
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Het heeft even geduurd maar ik heb eindelijk de airco laten nakijken en vullen bij de c-dealer. Geen lekkage, alleen vullen, niveau was inderdaad te laag, geen getik meer. Kennelijk maakt het aanslaan van de airco-pomp meer lawaai als het niveau te laag wordt dus als ik de tik nog een keer ga horen (ik hoop de eerste paar jaren hiervan verlost te zijn) dan weet ik wat me te doen staat: bijvullen!

Bedankt en groeten,

Neil :smt023

04 dec 2010 11:29
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Helaas helaas, ik dacht dat mijn airco-probleem opgelost was maar ik moet er helaas op terugkomen.
De airco gaat nog steeds (soms wel maar niet altijd) om de 10-15 seconden aan en dan weer uit. Omdat het de afgelopen tijd zo koud is geweest heeft de vorstbeveiliging ervoor gezorgd dat de airco niet meer aan ging en daarom hoorde ik het dus ook niet meer.... Ik dacht het vorig jaar direct na het bijvullen toch nog een keer te horen (was achteraf een wat warmere dag bedenk ik me nu dus dat kan kloppen) en ben toen meteen teruggeweest naar de C-dealer en heb de AC laten checken op lekkages maar niets te vinden. Alle grammen zaten er nog in en de werking was goed.

Ik heb haar inmiddels aan mijn nieuw aangeschafte Chap-Choi Lexia gehad maar geen storing op de Airco-computer. Alle activatoren getest en zien er ook OK uit. Condensator-sensor ook OK. Binnentemperatuur geeft ook de goede temperatuur aan in de Lexia.
Het enige wat mij opviel was dat een van de activatoren van de temperatuur-regelaars van de automatische Airco (de rechter) op "zeer koud" (ook weer niet altijd) ging staan terwijl de werkelijke temperatuur op "tussen" stond. Dit gebeurt als ik beide regelaars op het hoogste niveau draai en dan de rechter naar een graad of 21 terugdraai. De Lexia zou dan dus bij de rechter "tussen" moeten aangeven, maar geeft in plaats daarvan "zeer koud" aan.

Verder heb ik een storing in de computer van het instrumentenpaneel (zie foto). Het zijn 3 permanente storingen die na het wissen ook meteen terugkomen (permanent zegt het al).
Ik kan omdat het schijnbaar van een andere computer afkomstig is zoals onderaan het scherm staat geen foutcodes aflezen en het diagnosetraject levert niets op zegt de Lexia.

Ik heb gelezen dat er bij een te hoog toerental ook ingegrepen wordt en de Airco uitgeschakeld wordt om oververhitting te voorkomen (ergens bij 6250 toeren).

Heeft iemand enig idee of dit verhaal verband houdt met het herhaaldelijk aan- en uitgaan van de airco? (en misschien wat die permanente storingen kunnen zijn?).

Groeten Neil

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

17 jan 2011 22:56
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Ik ben waarschijnlijk achter de boosdoener: De verdamper-sonde...(en niet zoals ik dat hiervoor noemde condensator-sensor :oops: :oops: ). Als de airco uit staat moet de sonde de waarde van de binnentemperatuur aangeven. Staat de airco aan dan zou hij een waarde langzaam moeten zakken en een waarde tussen de 0 en 5 graden moeten aanhouden.

Wat er bij mij gebeurt is als het in- en uitschakelen van de airco zich voordoet is dat de waarde van de temperatuur van de verdampersonde heel kort onder de nul schiet en dan weer tussen 0 en 5 gr. gaat staan. De airco schakelt zich precies op dat moment uit en daarna gelijk weer aan. Lijkt erop dat de verdamper-sonde dus defect zou zijn??

Kent iemand dit??
Weet iemand waar ik die sonde vinden kan en of deze eenvoudig te vervangen is??

Groeten Neil

21 jan 2011 11:03
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Nadat het getik weer erger werd toch nog eens opzoek gegaan naar de verdampersensor. Gelukkig heb ik hem gevonden: Hij zit rechts bij de bijrijder onder vlak bij de aanjager module: een soort lang thermometertje. Hiervan het bestelnummer opgezocht en de prijs op Citroen Service en bestelt bij de C-dealer. Prijs klopte precies met Citroen Service 67,21 euro. Het onderdeel vervangen en probleem opgelost. Kan een slotje op.

15 aug 2011 19:10
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende