C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 apr 2008 23:33
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Locatie: Amersfoort
Gisteren iets bijzonders meegemaakt. Ik had het contact een tijdje aan om een telefoontje af te handelen en ging vervolgens starten.
Opeens BOEM! :evil: Hij liep zeer slecht en ook de remmen werkten niet meer ( de bekrachtiging)
De ANWB gebeld en die wist me na 3/4 uur wachten te melden dat het inlaatspruitstuk was opgeblazen.Er was blijkbaar gas of benzine in het inlaatspruitstuk gekomen en die had het hele ding van binnen uit opgeblazen. :cry: Hij zei erbij dat als ik een nieuw inlaatspruitstuk er op ging zetten ik er maar een soort klep in moest zetten zodat de druk weg kon komen als het weer eens zou gaan gebeuren. :smt190
Gelukkig had Bart Ebben een exemplaar liggen en die heb ik er vandaag weer opgezet. :smt198
Maar nu komt het :lol:
Bij het "nieuwe"exemplaar (welke er overigens zeer goed uitzag ( 90 euro) was er al een klep standaard in gebouwd. Blijkbaar hebben de ontwerpers er destijds ( exemplaar fabricage 2004) er lucht van gekregen dat in biijzondere gevallen deze Backfire kan ontstaan en dat er een klep in moest.
Er zit nu een zeer professionele klep dus in die rekening houdt met het afvoeren van hoge druk in het inlaatspruitstuk als er bijv een backfire ontstaat. :smt004
Bij mij rijst nu wel de vraag is dit nou een ontwerpfout van de eerste modellen zodat ze dit later hebben aangepast af fabriek. Ik heb natuurlijk geen garantie meer maar ik vind het wel frappant dat ze er later zoveel aandacht aan hebben besteed. :citrofiel

Wie heeft hier ook wel eens last van gehad? Dit lijkt erop dat het vaker voor is gekomen en dan vooral als je op gas rijdt. :geek:
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Of heb je soms een onderdeel gekregen uit een LPG wagen waar het inzat?? wat niet standaard is??
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 apr 2008 23:33
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Locatie: Amersfoort
Het "nieuwe" inlaatspruitstuk komt i.d.d. wel van een LPG kar maar de injectoren waren later ingebouwd en de klep was volgens mij af fabriek ! ;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Sodeknetter! Figuurlijk, maar ook letterlijk denk ik.!! Wat moet jij geschokken zijn :smt140
Een spontane ontbranding in het inlaatspruitstuk is exceptioneel, ik had het niet voor mogelijk gehouden. :shock:
LPG of benzine ? Eerste verdachte is natuurlijk LPG, als add-on brandstofsysteem, alhoewel je gewoon op benzine gestart hebt.
Van een extra terugslagklep in het inlaatsystem rond 2003/2004 weet ik niks, er is hier zeker nooit wat over gemeld, maar het zou wel goed kunnen. In bouwjaren 2003/2004 zijn diverse niet of nauwelijks gedocumenteerde modiificaties doorgevoerd op de Ph1 die later ook gebruikt zijn op de PhII.
Ik vind het wel heavy hoor. Wat is het merk LPG installatie ?

Gr. Ronald
Ps. Voor de 'gas is om op te koken mensen', denk er nog maar eens over en koop een keramische plaat :smt190
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Rijden op gas is veiliger dan koken op gas, net als elektrisch koken beter gaat dan rijden! :smt190 en diesel koken smaakt niet :lol:
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Er zijn wel vaker backfireproblemen geweest met de eerste series. Dit lag niet altijd aan lpg. De hydraulische klepstoters liepen niet altijd voldoende leeg waardoor de inlaatkleppen een fractie open bleven staan. Hierdoor kon de beginnende verbranding in de cilinder ook het mengsel in het spruitsluk ontsteken. En omdat het een kunsstof spruitstuk is klapt dan de hele zijkant eruit. Vandaar deze productwijziging.
In de (PH2) nieuwe typen motoren zijjn de klepstoters aangepast.

Wel schrikken inderdaad, een enorme knal als zo'n spruitstuk klapt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 595
Lid geworden op: 28 feb 2010 15:12
Auto: C5 2.0I 16V Break Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09192
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 179000
Kleur: Gris Fulminator
KPH: Voor + Achter
Locatie: Brunssum (Zuid Limburg)
Wow, heb me nooit gerealiseerd dat zoiets kan gebeuren :smt017
In mijn 'gas-periode' werd mijn aangeboren bezorgdheid keer op keer weggenomen door de garagist. Zo in het kader van: "met dat gas kan niks gebeuren meneer, de kans is groter dat u een brokstuk uit het heelal op de kop krijgt".

Nu lees ik dat het dus wel degelijk goed mis kan gaan, zij het in exceptionele gevallen, maar toch...
Als het mij gebeurd zou zijn dan zou ik allang gillend naar de dealer zijn gerend om haar in te ruilen ;)

Verder niks tegen gas hoor :smt190
Eén dag niet gelachen is één dag niet geleefd.

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Herman schreef:net als elektrisch koken beter gaat dan rijden!
Ik zou nog liever electrisch rijden (Tesla) dan electrisch koken, wat een ramp !
Maar goed :offtopic

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1949
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:24
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Locatie: Almere
[quote="Herman] ....net als elektrisch koken beter gaat dan rijden! :smt190 en diesel koken smaakt niet :lol:[/quote]

:lol: :lol: Daarom kookt mijn vrouw op de inductieplaat en rijd ik. :lol: :lol:
Grtz Rob


2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen.
Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010
ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002
Ex C2 1.1
Ex Berlingo 1.9D
ex ZX 1.4
ex ZX 1.4
ex ZX 1.9D
ex AX 1.0
Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Cyberbob schreef:Nu lees ik dat het dus wel degelijk goed mis kan gaan, zij het in exceptionele gevallen, maar toch...
Waar lees je dat LPG de boosdoener is?

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 595
Lid geworden op: 28 feb 2010 15:12
Auto: C5 2.0I 16V Break Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09192
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 179000
Kleur: Gris Fulminator
KPH: Voor + Achter
Locatie: Brunssum (Zuid Limburg)
Heb ik nergens gelezen, noem het maar een 'onderbuikgevoel' na het lezen van dit draadje.
Lijkt me bovendien de meest voor de hand liggende oorzaak...
Eén dag niet gelachen is één dag niet geleefd.

Afbeelding
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Cyberbob schreef:Heb ik nergens gelezen, noem het maar een 'onderbuikgevoel' na het lezen van dit draadje.
Lijkt me bovendien de meest voor de hand liggende oorzaak...
Wat een LARIE....

Ik heb het tot dusver 2 keer meegemaakt.
1 keer met een oude lpg bak die dus ook op lpg startte en 1 keer met een benzine wagen.
En de knal en schade van de benzine backfire was wel ff heftiger :!:
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Herman schreef:Rijden op gas is veiliger dan koken op gas, net als elektrisch koken beter gaat dan rijden! :smt190 en diesel koken smaakt niet :lol:

Ik kan eenieder van harte aanbevelen om op benzine te koken.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 feb 2007 15:28
Auto: C4 Picasso Image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 0
Kleur: wit
Het is al weer jaren geleden dat ik een Volvo 240 met i-motor (één van de eerste Volvo i=motoren in de 240) nieuw kocht en gelijk liet ombouwen op LPG.
Wat een ellende, steeds last, bij het minste geringste van backfire en klapte de slangen uit elkaar. Wat er ook aan gesleuteld werd, het bleven grote klappen onder de motorkap, stoppen en kijken welke deel van de slangen was geklapt en uit de "courante voorraad" in de kofferbak een reserveslangdeel gemonteerd. Gelukkig is het altijd beperkt gebleven tot slangen klappen en vervangen. Later bleek deze i-motor niet geschikt te zijn voor LPG en kon ik het uiteindelijk redelijk goed oplossen met de toenmalige dealer.
Pack Look, automatische airco, Connecting Box, Mistlampen in voorbumper, parkeersensoren voor en achter, Radio/CDspeler, 16 inch wielen
TomTom Go930
C5 Berline 2002
C5 Break 2005
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 aug 2010 16:57
Auto: Geen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Arnhem
Ik heb het gehad toen ik een jaar of 3 geleden nog een laguna reed van 1997.
Zat LPG G3 in vanaf de eerste km.
Na een koprevisie heb ik 3 keer een backfire gehad , slangen eraf maar ook het hele luchtfilter uitelkaar ( stukken kunstof lagen over het blok)
Hier konden ze het niet vinden waarom deze backfire.
We waren in Polen en kregen het weer , daar naar de garage.
Kop eraf , nieuwe pakking en kleppen opnieuw gesteld en nooit meer problemen gehad tot de laatste knal toen was hij total los maar dit kwam door een tegenligger met telefoon aan het oor die de bocht niet meer kon nemen.


Gr. Marc.
Grüne umweltplakkette
Plaats reactie